Hopp til innhold
Vedtaksliste

Prosjektstøtte visuell kunst - visningssteder

Søk støtte

Om søknadsrunden

Prosjektstøtte visuell kunst har som formål å styrke produksjon og formidling av samtidskunst. Ordningen er sortert i tre deler: utstillinger, diverse søknader, og institusjoner. Søknadene om utstillinger fra enkeltkunstnere og diverse tiltak behandles av Faglig utvalg for visuell kunst og søknadene fra institusjoner behandles av Arrangørutvalget for visuell kunst.

Utstillinger

Kategorien omfatter søknader til utstillinger fra enkeltkunstnere og kunstnergrupper.

133 søknader ble behandlet og 64 prosjekter er tildelt midler på til sammen kr 3 310 000. Samlet søknadssum var kr 11 785 523.

I denne runden er det blitt bevilget midler innen et mangfold av kunstneriske uttrykk deriblant keramikk, maleri, tekstil og broderi, glass, kunstfilm, tegning, performance, installasjon, skulptur, lyd, ny teknologi og fotografi. Det er flere kvinner enn menn både i antall søknader og tildelinger. 40 kvinner og 24 menn fikk innvilget tilskudd (antall søknader: 82/49).

Et trekk ved denne søknadsrunden, er at relativt mange forsker på materialitet gjennom keramikk, glass og diverse støpeteknikker[MK1] . Blant disse kan nevnes Germain Ngoma, som har fått støtte til sin soloutstilling på Tenthaus. Utstillingen tar utgangspunkt i hans kunstnerskap og praksis fra 80-tallet til i dag, med nye verk produsert i tråd med metoder Ngoma har utviklet i sin karriere hvor pedagogikk og kunstnerisk praksis går hånd i hånd. Andre utstillingsprosjekter som kan trekkes frem her er Linda Lerseth på Elefant Kunsthall og Ane Graffs deltagelse ved gruppeutstillingen Liquid Life på Kistefos.

Mange prosjekter berører økologi og miljøvern og samspillet mellom det utsatte mennesket og den utsatte naturen. I Ingrid Book og Carina Hedéns utstilling på Kunstbanken Hedmark Kunstsenter settes to forskjellige naturoppfattelser opp mot hverandre: ødeleggelsen av naturen på den ene siden, og forsvaret for og innlevelsen i samme natur på den andre siden. Et annet prosjekt er Silvia Rossi kunstfilm Birds of Passage som skal vises på det kunstnerdrevne utstillingsstedet Solar Punk på Rjukan. Runden viser også flere prosjekter laget av kunstnere som tematiserer globalisering, identitet og diaspora-erfaringer. Dominique White mottok støtte til soloutstillingen Blackness in Democracy's Graveyard på UKS. Mekdes Shebeta ble tilgodesett med midler for to utstillinger i denne runden, en soloutstilling på Hordaland Kunstsenter og en duo-utstilling ved Gyldenpris Kunsthall i Bergen med Nora Adwan.

Det er bevilget midler til et stort antall utstillinger på kunstnerdrevne steder i forskjellige deler av landet. Blant annet Elin Már Øyen Visters jubileumsutstilling for Soundscape Røst 2010-2020 på Lydgalleriet i Bergen og Ellen Henriette Surkes prosjekt relatert til blindeskrift på Galleri Lademoen i Trondheim. I bunken var det også flere gode søknader fra private gallerier og flere av disse ble tilgodesett, som Alex Bunn på KB Gallery i Oslo, Katinka Goldberg på Buer Galleri og Per Kristian Nygård på Dropsfabrikken i Trondheim.

Søkerne har ofte bostedsadresse i de store byene, men aktiviteten foregår over hele landet og viser solid geografisk spredning. 47 av de 64 tildelingene i denne runden finner sted utenfor Oslo. Det er bevilget midler til utstillingsaktivitet i byer og tettsteder som Molde, Trondheim, Surnadal, Ringebu, Kristiansand, Sortland, Kirkenes, Mysen, Tromsø, Lillestrøm, Kongsberg, Skien, Lillehammer, Moss, Hokksund, Stavanger, Bergen, Oslo, Øystese, Sokndal, Kvernaland, Kistefos, Arendal, Vadsø, Jæren, Nesodden, Rukan, Sandefjord og Vestby.

PROSJEKTSTØTTEN - OG PANDEMIEN

På generell basis viser utvalgets vurderinger at det visuelle feltet, også i denne runden, holder høyt aktivitets- og kvalitetsnivå tross pandemiens konsekvenser. Flere kunstnere har måttet tilpasse seg reiserestriksjoner og noen prosjekter er utsatt. Det er også flere eksempler på smittevernvennlige utstillingsformater i form av temporære kunstverk i offentlig rom, landart og sosialt relaterte og lokale uteprosjekter.

Eksempler her kan være Pierre Lionel Mattes tegninger og performance-inspirerte video og lydverk fra skogen produsert under pandemiopphold i Dale, samt Kåre Grundvågs Fuglefjell på Tromsø Kunstforenings fasade. Sistnevnte arbeid utforsker muligheten for å skape tredimensjonale skulpturer for fuglehekking på vernede fasader, slik at fugler og mennesker kan sameksistere på en god måte i byrommet.

Påvirkningen av pandemien kommer mest tydelig til frem hos kunstnere som jobber samtidsnært med kropp, identitet og sosialpolitisk tematikk. Vanessa Baird mottok tilskudd til en omfattende soloutstilling ved Stavanger Kunsthall. Utstillingen inkluderer verk fra den koronakansellerte utstillingen ved The Drawing Room i London, samt nye akvareller i storskala som skildrer kunstneres opplevelser av å leve under pandemien fra et feministisk og nært perspektiv. Støtte ble også gitt til keramiker Ingrid Askelands utstilling på Nitja senter for samtidskunst – en installasjon som tematisk tar opp i seg dagens pandemisituasjon med konspirasjonsteorier, overvåkning og vaksinepass.

Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 133
Søknadssum: kr 11 785 523
Antall tildelinger: 64
Vedtakssum: kr 3 310 000
 

Diverse tiltak

Portefølja omfattar ymse tiltak som ikkje fell inn under dei andre kategoriane og støtteordningar på området visuell kunst: seminarar, forsøksprosjekt, kurs og workshops, andre formidlingstiltak m.m.

Av dei løyva tiltak kjem tre frå Oslo, tre frå Vestland, to frå Viken, eitt frå Trøndelag og eitt frå Møre og Romsdal. Tre av løyvingane sorterer også under barn- og unge-prosjekt.

«Diverse tiltak» omfattar søknader frå enkeltkunstnarar og kunstnargrupper. Alle dei tilgodesette tiltaka i kategorien diverse tiltak blir i denne runden finansiert med avsetning frå stimuleringsmidla fordi dei strekk seg ut over ordinær formidling i visingsromma. Eit døme er Jessica MacMillans ambisiøse stadsspesifikke lyskunstprosjekt Time Line, som skal realiserast i Longyearbyen. Ein sterk laserstråle vil følgje ei viss stjerne sin rørsle – altså halde fast ved denne stjerna medan kloden sirklar, gjennom heile døgnet, over eit tidsrom lenge nok til at årstider vil skifte. Slik vil ho teikne opp klodens rørsle kring sola. Skissere opp eit rom i ei tid gjer også Knut Åsdam i sitt ambisiøse filmprosjekt om Oslo. «Oslo-filmane» skal bli fem kapitlar. Dei to første kapitla, «Work» (2019) og «Speech» (2020), skal følgast opp av «Living» (2021), og vart tilgodesett med støtte i denne runden.

DIVERSE TILTAK - OG PANDEMIEN

Det var markant fleire søknadar til Diverse tiltak i denne runden samanlikna med den førre, og nesten ei dobling i søknadssummen. Det blei i denne runden løyva midlar til dobbelt så mange tiltak enn i førre runde, for realisering utanfor ordinære visningsstader. Kategorien diverse har den form for opne kriterier som gjer det mogleg å designe tilpassa prosjekt – også under pandemien.

Over tid ser ein at søknadstalet til denne kategorien ligg relativt jamt, mellom tjue og førti søknadar.

Tal frå søknadsrunden

Tal på søknadar: 33

Søknadssum: kr 3 900 994

Tal på tildelingar: 10

Vedtakssum: kr 465 000

Barn og unge

Fagleg utval for visuell kunst og Arrangørutvalet til visuell kunst behandla i denne runden åtte søknadar øyremerka barn og unge. Fem sorterte under DIV-portefølja, to under utstillingar og ein under prosjektstøtte arrangørar.

Det er flest søknadar frå Oslo (3) og Vestland (2), og elles er dei frå Vestfold og Telemark, Viken og Trøndelag.

Verkstadar har over tid vore det mest vanlege formatet i prosjekt retta mot barn og unge. I denne runden tek tre av sju prosjekt denne forma. Dei øvrige er utstillingar eller installasjonar der barn er involvert som publikum eller interagerande aktørar i installasjon, samt eitt formidlingsprosjekt. Fire av åtte prosjekt er basert på utandørs aktivitet eller -formidling. Talet på BU-søknadar har altså vore relativt jamt, med berre ein liten nedgang i denne runden, på trass av at verkstadsformatet er utfordrande i tider av smittevernrestriksjonar.

Om løyvingane: Alle dei tre verkstadsprosjekta blei løyva midlar i denne runden. To av søknadane kjem frå røynde arrangørar av kunstverkstadar for barn og unge, den bergensbaserte duoen Kunstpilotene, Annette og André Marandon. «Strandhugg» er det eine prosjektet, og er ei vidareutvikling av ein verkstadsmodell som faggruppa har løyva midlar til tidlegare år. Dei samarbeider her med ein barnehage i Bergen, og engasjerer barna til å lage eigne båter med sjølvdesigna segel. Det var også løyva midlar til Einar Gøksøyr Aasen og Øyvind Mellbyes interaktive skulptur som skal reisast i samband med Skulpturtriennalen på Carl Berner i 2022: «Samvær under tilsün – Pling pong Express».

Institusjoner

Kategorien omfatter søknader fra institusjoner.

Det kom inn 68 søknader til behandling og det ble gitt 25 tilskudd til ulike typer visningssteder og andre arrangører og institusjoner over store deler av landet. Grunnet budsjettrammen måtte det prioriteres hardt i denne runden.

I runden ble det blant annet gitt tilskudd til programmering ved kunstnerdrevne visningssteder som Van Etten og K4 Galleri i Oslo, og Halden Eksperimentelle KunstSenter, i Halden.

I tillegg kan følgende prosjekter trekkes frem:

Det ble bevilget kr. 200 000 til den sjette utgaven av Arctic Moving Image & Film Festival (AMIFF), i Harstad. Festivalen søker bl.a. å øke bevisstheten om filmmediet som kunstform og belyse samfunnsaktuelle problemstillinger. Kunstnere og kuratorer vil være til stede for å bidra i presentasjoner, intervju og panel.

Artica Svalbard ble gitt et tilskudd på 50 000 til produksjonen av utstillingen Artica Listen 2021: Resound, som består av Ignas Krunglevicius’ lydverk i en nedlagt kullgruve på Svalbard. Prosjektet tematiserer den felles norsk-russiske kultur- og industrihistoria, i tillegg til mer generell tematikk som postindustriell arv og geopolitisk migrasjon.

Torpedo kunstbokhandel fikk et tilskudd på kr. 80 000 til et forprosjekt vil jobbe mot å etablere et ressurssenter for kunstnerisk publisering i det gamle Nasjonalgalleriet, i samarbeid med Guttormgaards arkiv. Det skal bla. arrangeres et seminar.

Arendal Kunstforening fikk et tilskudd på kr. 40 000 for sitt utstillingsprogram for 2021. De skal også huse Sørlandsutstillingens politiske seminar under Arendalsuka – et arrangement som gjøres i samarbeid med Norske Billedkunstnere og Kunstnernettverket.

PROSJEKTSØTTE INSTITUSJONER - PANDEMIEN

I denne runden var det mulig å se kreative løsninger i visningsformat- og rom. Flere har søkt tilskudd til generell programmering i egne lokaler, og man ser flere aktører som ønsker midler til gjennomføring av utendørsarrangementer eller prosjekter i det offentlige rom. Det er få søknader som tar forbehold om smittevernrestriksjoner. Det er også fokus på dokumentasjon av prosjekter for formidling over digitale plattformer når man ikke kan reise eller besøke utstillingene. Et pandemirelatert trekk er fraværet av søknader fra utlandet, men man finner i søkermassen en åpenhet og vilje til å kommunisere nasjonalt og internasjonalt gjennom med digitale møter, verk og workshops. Politiske temaer i forhold til pandemien og kunstnernes levevilkår som følge av dette dukker også opp flere ganger.

Tall fra søknadsrunden:

Antall søknader: 68
Søknadssum 2021: 10 214 750

Søknadssum 2022: 2 931 000

Søknadssum 2023: 2 160 000

Søknadssum totalt: 15 305 750


Antall tildelinger: 25

Sum tildelinger for 2021: 1 960 000

Sum tildelinger for 2022: 0

Sum tildelinger for 2023: 0

Sum tildelinger totalt: 1 960 000

Prosess:

  • Søknadsfrist: 2.3.2021

  • Vedtak i fagutvalg: Dato ikke satt

  • Vedtak i rådsmøte: Dato ikke satt