Hopp til innhold
Vedtaksliste

Prosjektstøtte visuell kunst - visningssteder

Søk støtte

Om søknadsrunden

Prosjektstøtte visuell kunst har som formål å styrke produksjon og formidling av samtidskunst. Ordningen er sortert i tre deler: utstillinger, diverse søknader, og institusjoner. Søknadene om utstillinger fra enkeltkunstnere og diverse tiltak behandles av Faglig utvalg for visuell kunst og søknadene fra institusjoner behandles av Arrangørutvalget for visuell kunst.

Utstillinger

Kategorien utstillinger omfatter søknader fra enkeltkunstnere og kunstnergrupper.

114 søknader ble behandlet og 56 prosjekter er tildelt midler på til sammen kr 2 633 500. Samlet søknadssum var kr 9 738 403.

Gruppeutstillinger ved Bergen Kunsthall satte sitt preg på runden. Det var syv søknader fra kunstnere som skal delta på disse utstillingene. To prosjekter nådde opp i prioriteringen og ble tildelt midler. Vi ser også en økning av kunstnerinitierte gruppeutstillinger. Et eksempel er «Å verge seg og sine» på Anne og Jakob Weidemanns tidligere hjem Ringsveen ovenfor Lillehammer i juli 2021. Jørn Tore Egseth inviterer her kunstnerkolleger til å produsere stedsspesifikke arbeider i dialog med Weidemanns kunstnerskap.

Tematikk som dreier rundt dekolonialisering trer frem i flere søknader. Prosjektene kan omhandle nåtidig nasjonal kolonialisme, datakolonialisering av menneskesinnet, eller ta form som undersøkelser av historisk kolonialisme. Hanan Benammar er tildelt midler til en performance ved Arctic Moving Image & Film Festival i Harstad i oktober 2021. Prosjektet kretser rundt den historiske skikkelsen Hans Egede (1686-1758), hvis misjonærvirksomhet ble starten på den norsk-danske koloniseringen av Grønland. Prosjektet tar opp viktige problemstillinger som forhold mellom synd og renselse, hukommelse og glemsel, opplysning og ødeleggelse. Reyes Santiago Rojas vil på sin side belyse kolonialisme, eksotisering og industrielt landbruk ved visningsstedet K.O.S.A i Maridalen i Oslo i august 2021 i en installasjon og collage som blant annet involverer egendyrkede tobakksplanter.

Likevel er den tydeligste tematiske tendensen prosjekter som berører økologi, miljøvern og klimatematikk, med fokus både på det utsatte mennesket og den utsatte naturen. Norges rolle som oljenasjon er tema for flere av de tilgodesette prosjektene. Dette gjelder for eksempel Ina Hagens film- og lydprosjekt til gruppeutstillingen «Ocean» ved Bergen Kunsthall, samt Camille Norments lydarbeid og Kiyoshi Yamamotos tekstile arbeider til gruppeutstillingen «Opplevelser av olje» ved Stavanger Kunstmuseum senhøsten 2021.

Porteføljen viser et bredt mangfold av kunstneriske teknikker. Det er bevilget midler til prosjekter med fokus på keramikk, maleri, tekstil, glass, metall, kunstfilm, tegning, grafikk, performance, installasjon, skulptur, lyd, ny teknologi og fotografi. Flere sterke kunstfilmprosjekter utmerker seg i denne runden. Lene Berg har mottatt tilskudd til en dokumentarisk fiksjonsfilm tilpasset for ulike visningsformater. Et familieportrett trer frem gjennom en rytmisk collage av bilder, avisoppslag, dokumenter og tegning i en problematisering av minner og historiefortelling. Kunstner og poet Nasim Iranpour Mashak vil gjennom kortfilmen «Værhanen på Fossveien 10» tematisere frihet og kjønnsroller. Filmen vil blant annet vises ved Khartoum Contemporary Art Center i Oslo i 2022.

Det var også mange solide søknader fra kunstnere som tilnærmer seg det abstrakte maleriet gjennom ulike ekspressive, naivistiske, minimalistiske og konseptuelle vendinger. Inga Sund Hofset på LNM, Jorunn Hanche Øgstad på K.O.S.A, Apichaya Wanthiang på Galleri Brandstrup og Ilija Wyller på Galleri Opdahl kan trekkes frem. I en kommende soloutstilling på Galleri Riis vil Katrine Giæver utforske nye maleteknikker i miljøvennlige materialer som rene fargepigmenter, harpiks og bivoks.

Av søkerne som mottok tilskudd i denne runden er det henholdsvis 46 kvinner og 20 menn. Søkerne har ofte bostedsadresse i de store byene, men utstillingsaktiviteten viser god geografisk spredning. 37 av de 56 tildelingene i denne runden finner sted utenfor Oslo. Det er bevilget midler til utstillinger i byer og tettsteder som Levanger, Stavanger, Haugesund, Ringebu, Tønsberg, Skien, Bergen, Trondheim, Harstad, Stavanger, Surnadal, Moss, Lillehammer, Hamar, Drammen, Arendal, Lillestrøm, Sandnes og Tromsø.

PROSJEKTSTØTTEN - OG PANDEMIEN

I tråd med at restriksjonene løses opp, ser vi økt internasjonal aktivitet. Dette kommer til syne ved at flere kunstnere basert i utlandet igjen søker om tilskudd, særlig til utstillinger i Vestlandsregionen. Samtidig søkes det fortsatt om utstillinger som er forskjøvet eller utsatt frem i tid grunnet pandemien.

Flere prosjekter tar opp kroppslighet i pandemiens tidsalder og pandemiens innvirkning på samhandling mennesker imellom. Børre Sæthre vil i lys av Covid gi et sosiopolitisk tilbakeblikk på AIDS-krisen og hvordan den rammet queer-kulturen på 1980-tallet i en soloutstilling på NITJA Senter for Samtidskunst i Lillestrøm høsten 2021. Forholdet mellom teknologi, sex og hygiene i etterdønningene av pandemien tematiseres av den danske kunstneren Sidsel Meineche Hansen i en separatutstilling ved Bergen kunsthall vinteren 2021/2022 i form av en totalinstallasjon som skal kombinere skulptur, VR-teknologi og video.

Tall fra søknadsrunden

Antall søknader: 114

Søknadssum: kr 9 738 403

Antall tildelinger: 56

Vedtakssum: kr 2 633 500

Diverse tiltak

Diverse tiltak omfattar søknader frå enkeltkunstnarar og kunstnargrupper. Porteføljen omfattar ymse tiltak som ikkje fell inn under dei andre kategoriane og støtteordningar på området visuell kunst: seminarar, forsøksprosjekt, kurs og workshops, andre formidlingstiltak m.m.

Av dei løyva tiltak kjem fire frå Viken, tre frå Oslo og ein frå Vestland. To av løyvingane sorterer også under barn- og unge-prosjekt. Over tid ser ein at søknadstalet til denne kategorien ligg relativt jamt, mellom tjue og førti søknadar. Søknadane er svært mangfaldige, og ambisjonsnivåa ulike. Av dei meir ambisiøse prosjekta er Synne Tollerud Bull, som får støtte til det breie seminaret «Urbane økologier» fase to, der det mellom anna handlar om stordatainnsamling sin verknad på byplanlegging. Ein del av dette prosjektet rettar seg mot skuleungdommar. Det blir gitt støtte for å lage dataspel, akvarium, vandringar, verkstadar og seminarer.

DIVERSE TILTAK - OG PANDEMIEN

Kategorien diverse har den form for opne kriterier som gjer det mogleg å designe tilpassa prosjekt – også i tider og stader med større smittetrykk og eventuelle smittevernstiltak. Fleire utandørs prosjekt blir tilgodesett, to av dei «kunstvandringar» i Oslo. Margrethe Pettersen og Richard Sveen skal gjennomføre del to av ti av sitt ambisiøse prosjekt om elvene i Oslo. Johanna Zenons «Critical fashion walk» er eit anna døme, der deltakarar får vere med på å skritte Oslo opp per motehistorie. Prosjektet blei initiert i samband med Norsk kulturfond sin ekstraordinære avsetning i samband med pandemien. Critical Fashion Walk 2021 bygger på denne piloten, som blei gjennomførd i 2020.

Tematisk sett har ein i runden minst fem tildelingar til prosjekter som tematiserer økologi, og som slik også tangerer forteljinga om pandemien: I tillegg til Pettersen og Sveens prosjekt om elvene, har ein Anne-Britt Rage med fleire sitt prosjekt «Tigerwork Aquaponics Project and Society». Sistnemnte praktiserer teorien om økologiske system, i sine installasjonar med slutta, akvariske vassystem. Synne Tollerud Bull utforsker byen sin økologi, medan Kunstpilotenes prosjekt «Den fortryllede skogen» reiser spørsmål om artsmangfald og system i naturen. Sistnemnte prosjekt er retta mot barn.

BARN OG UNGE

Fagleg utval for visuell kunst behandla i denne runden sju søknadar øyremerka barn og ung, og alle sorterte under diverse-portefølja. Det er flest søknadar frå Viken (3) og Vestland (2), éin er frå Oslo og én er frå Agder. To prosjekt blei tilgodesett med midlar i runden. Begge er verkstadsprosjekt, men er elles ulike i høve til dømes målgruppe, metode og uttrykk. Sophie Rodin er løyva midlar til ein verkstad der barn og unge lagar kunstbøker. Med metoden «Min Bok, Min Stemme» inviterer ho til å utforske visuell kunst sitt potensial til å skape felles møteplassar for visuell samhandling og refleksjon. Den andre løyvinga går til ein røynd arrangørar av kunstverkstadar for barn og unge, den Bergensbaserte duoen Kunstpilotene, Annette og André Marandon. «Den fortryllede skogen» er inspirert av kryptozoologiens subjektive blikk på biologiens verden. Verkstadane skal resultere i ein friluftsinstallasjon under lyskunstfestivalen Bergen Lights 2022.

Verkstadar har over tid vore det mest vanlege formatet i prosjekt retta mot barn og unge, men med ein liten nedgang i den typen prosjekt etter pandemien. I denne runden tek seks av sju prosjekt denne forma. Ein er da tilbake til ein meir ordinær søkandsrunde kva gjeld andelen av søknadane som er verkstadar.

Tal frå søknadsrunden

Tal på søknadar: 33

Søknadssum: kr 4 013 483

Tal på tildelingar: 8

Vedtakssum: kr 310 000

Institusjoner

I runden ble det behandlet 58 søknader til institusjoner og visningssteder over hele landet. 29 av disse ble bevilget støtte i forhold til kunstnerisk kvalitet, mangfold, geografisk spredning, nytenkning og nedslagsfelt i et bredt felt av uttrykk. Utvalget måtte foreta krevende prioriteringer grunnet stram økonomi.

Søknadsfristen 2. juni for prosjektstøtte visuell kunst sammenfalt med søknadsfristen for arrangørstøtte visuell kunst for institusjoner. Det var derfor flere institusjoner som søkte midler på begge ordninger. Blant disse ble Hilmart i Steinkjer, Galleri Christinegaard i Bergen og Urtegata i Oslo tildelt midler gjennom prosjektstøtten.

Det var mange søknader fra kunstnerdrevne steder og prosjekter. De som mottok tilskudd var bl.a. Studio K i Kvernaland, Asteriks i Bergen, Hulias, 222T og Oslo City i Oslo samt Kurant9000 i Tromsø. Sistnevnte har fått nytt visningsrom i Skippergata 20 som henvender seg til den unge kunstscenen med programtittel for 2022-23: «Vi er utemte, vi lever i randsonene».

I tillegg kan følgende prosjekter trekkes frem:

Det ble gitt tilsagn om 100 000 kr til Fotogalleriet i Oslo i forbindelse med Skeivt Kulturår 2022. Galleriet har invitert styreleder i Skeiv Verden, Bassel Hatoum, til en institusjonell takeover i begynnelsen av 2022. Arkitekt Antoine Fadel skal omdanne galleriet til et aktivistisk rom og offentlig forum - med diskusjoner, performance og arrangementer. Prosjektet utforsker hvordan man kan åpne institusjoner for større mangfold, inkludering og aktivitet og fremdeles beholde den nødvendige tryggheten for utsatte individer og grupper.

ArtScene Trondheim fikk tilsagn om 300 000 kr for innholdsproduksjon 2022-23. ATS er et uavhengig nettmagasin for kunstkritikk og formidling, en aktiv deltaker i den nordiske kunstdiskursen og bidrar til å synliggjøre regionens kunstnere, institusjoner og aktører. Tildelte midler skal brukes til redaksjonelt arbeid og til å styrke nettmagasinets innholdsproduksjon.

Stiftelsen Villvinn Kunsthåndverker-marked ble tilgodesett med 80 000 kr til forprosjektet «Under 40 - Skandinavisk Kunsthåndverk i Risør». Prosjektet har som mål å revitalisere kunsthåndverksmarkedet ved å trekke inn unge skandinaviske kunsthåndverkere i en egen utstilling i Risør Kunstpark sommeren 2023.

First Supper Symposium mottok 90 000 kr for prosjektet «Age-ism – aldersdiskriminering». Prosjektet omfatter ca. 30 kunstnere, teoretikere og andre deltakere i ulik alder. I løpet av høsten 2021 vil deltakerne utforske temaet aldersdiskriminering gjennom performance, pop-up-utstillinger, gateteater og små konserter i Gamlebyen i Oslo. Prosjektene skal kulminere i et symposium på IKM og på en nattklubb i Oslo sentrum våren 2022.

Grafikk var fremtredende i runden, og Halden Bookworks i Viken fikk tilsagn om 49 000 kr i 2022 til verksteder som søker å revitalisere boktrykkerkunsten gjennom gamle og nye teknikker.

BARN OG UNGE
Det ble mottatt fire søknader med rent fokus på barn og unge i runden, en fra hver av byene Porsgrunn, Kristiansand, Bergen og Stavanger. En av disse mottok støtte.

Kunsthall Grenland og Bæremeisen i Porsgrunn ble tildelt 150 000 fordelt over 2 år til «Porselænshagen (2021-2024)» - et verksted og formidlingsprosjekt som henvender seg til barn i barnehagealder. De tre keramikerne Sissel Lee, Eyvind Solli Andreassen og Christina Peel er invitert til å lede hvert sitt verksted over en prosjektperiode på tre måneder. Barnehagearbeiderne og foreldre er involvert i prosjektet. Verkstedene skal ende i en utstilling i Porselensfabrikkens gamle lokaler.

PROSJEKTSTØTTE INSTITUSJONER - OG PANDEMIEN

Pandemien ser ut til å ha skapt grobunn for økende lokalt og regionalt samarbeid og produksjon. Det er lite internasjonal aktivitet, selv om søknadene viser til noen utenlandske kunstnere som skal stille ut i Norge. Fra administrasjonens side ser man at flere institusjoner har måttet flytte utstillinger i løpet av våren, men det er mindre innmeldinger om utsettelser nå enn i forrige runde.

I forhold til lokalt og regionalt fokus kan nevnes følgende prosjekter:

Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord-Troms mottok 60 000 kr i støtte til prosjektet «Med historien som Mea». Utstillingens formål er å undersøke regionens sjøsamiske arv og tilstedeværelse i samtiden gjennom en kuratert gruppeutstilling som kontekstualiserer kunstverk opp mot kulturhistorisk materiale.

HilmArt i Steinkjer fikk tilsagn på 100 000 kr i 2022 for prosjektet «Landskap, Leire, Hus og Keramikk 2021-23». Prosjektet involverer mange lokale aktører i spennet Steinkjers by-historie, tegl produksjon, keramikk og samtidskunst. Merete Røstad skal bidra med elektroniske sosialpolitiske lydarbeider og Janne Svit med dokumentariske fotografier relatert til rivningen av Telebygget.

Formidling over nett og i sosiale medier er fremdeles fremtredende og det ser ut til å ha etablert seg som en viktig faktor i det visuelle miljøet. Her kan man bla. annet trekke frem performance-festivalen «Arctic Action Art» på Svalbard som i denne runden fikk tilsagn på 80 000 kr i 2022. Festivalen fremhever fokus på dokumentasjon og formidling både til et lokalt, nasjonalt og internasjonalt miljø og foregår utendørs i villmarken utenfor Longyearbyen samt i Galleri Svalbards gamle lokaler. Blant prosjekter i uterom kan også trekkes frem Bergen Internasjonale Lysfestival som fikk tilsagn på kr. 70 000 for programmering i 2022.

Geografisk fordeling

Fylke

Antall søknader

Antall tildelinger

Tildelingsprosent antall søknader

Oslo

21

11

52,38 %

Svalbard

1

1

100,00 %

Vestland

11

3

27,27 %

Viken

6

4

66,67 %

Agder

2

1

50,00 %

Troms/Finnmark

3

2

66,67 %

Vestfold/Telemark

4

1

25,00 %

Nordland

2

1

50,00 %

Trøndelag

4

3

75,00 %

Møre og Romsdal

2

1

50,00 %

Rogaland

2

1

50,00 %

SUM

58

29

50,00 %

Vedrørende geografisk fordeling ligger prosentvis bevilgning på ca. 50 % og over, med unntak av Vestland og Vestfold/Telemark. Dette skyldtes til dels avslag til fire søknader som i stedet mottok midler på arrangørordningen i runden.

Tall fra søknadsrunden

Antall søknader: 58
Søknadssum 2021: 8 892 784

Søknadssum 2022: 7 398 092

Søknadssum 2023: 4 416 000

Søknadssum totalt: 20 706 876

Antall tildelinger: 29

Tildelingsprosent (antall): 50 %

Bevilget søknadssum 2021: 634 000

Bevilget søknadssum 2022: 1 804 000

Bevilget søknadssum 2023: 75 000

Bevilget søknadssum totalt: 2 522 000

Tildelingsprosent (kroner): 12,18 %

Prosess:

  • Søknadsfrist: 2.6.2021

  • Vedtak i fagutvalg: Dato ikke satt

  • Vedtak i rådsmøte: Dato ikke satt