Norsk publikumsutvikling: Hjelper kultursektoren med å øke brukermangfoldet
Norsk publikumsutvikling står bak en rekke publikums- og befolkningsundersøkelser for kunst- og kulturinstitusjoner i Norge. De siste tre årene har de utviklet analyseverktøyet NPU Monitor, som gir aktørene innsikt i eget publikum sammenliknet med befolkningen rundt seg.
– Økt kunnskap om publikum er en forutsetning for å kunne nå et større brukermangfold. Men det er viktig å understreke at NPU definerer brukermangfold relativt ut fra hvem som besøker den aktuelle aktøren i utgangspunktet, og ikke normativt ut fra visse kulturpolitiske mål eller diskrimineringsgrunnlag, sier Ingrid Handeland.
Hun er direktør i den nasjonale medlemsorganisasjonen Norsk publikumsutvikling (NPU), som jobber for å styrke kunstens og kulturens posisjon i samfunnet gjennom økt publikumskompetanse.
– Vi driver ikke med statistikk. Vi produserer operasjonell kunnskap om publikum og befolkningen som kan brukes til å bygge publikum.
Se statistikk, analyse og rapporter fra NPU.
Utvikler NPU Monitor med tre datakilder
De siste årene har NPU jobbet med å utvikle analyseverktøyet NPU Monitor, som består av tre ulike typer datagrunnlag: surveydata fra befolkningsundersøkelser, surveydata fra publikumsundersøkelser, og kundedata fra billettsystem. Spørsmålene som stilles om respondentenes bakgrunn er bestemt av en nasjonal arbeidsgruppe, og gir grunnlag for å måle representativitet.
– Når en institusjon bestemmer seg for å jobbe med publikumsutvikling for å øke brukermangfoldet, er de helt avhengig av å vite hvem som besøker dem i utgangspunktet. Gjennom NPU Monitor får de svar på hvilke grupper som er representert blant deres egne besøkende og hvem som ikke er det. De kan følge sin egen publikumsutvikling i sanntid, etter hvert som de setter inn ulike tiltak for å øke oppslutningen i ulike grupper av befolkningen.
Handeland synes det er bra at Kulturrådet er oppnevnt som nasjonal koordinator for mangfold i kulturlivet.
– Jeg håper det fører til a flere blir genuint opptatt av hvem de når, og ikke bare teller hvor mange billetter som selges.
– Respondenten må forstå hvorfor du spør
NPU utvikler spørreskjemaet i NPU Monitor sammen med en nasjonal arbeidsgruppe. I mars 2022 testet de første utkast til skjema i fokusgrupper, rekruttert av Norstat, som leverer selve analyseverktøyet.
– Det er stor forskjell mellom generasjonene når det gjelder hva de oppfatter som greit og ikke greit å spørre om rundt identitet, slik som kjønn, legning, funksjonsnedsettelser eller etnisitet. Unge og eldre med høy utdanning er mer positivt innstilt til å svare på spørsmål om identitet enn eldre generelt, sier Handeland.
Dersom du skal spørre om identitet, er det flere ting som må være på plass, mener hun.
– Respondenten må forstå hvorfor du spør, identifisere seg med formålet med undersøkelsen, ha tillit til den som spør, og få forsikringer om anonymitet.
Fakta om Norsk publikumsutvikling og arbeidet med data om kultur og mangfold
- Norsk publikumsutvikling (NPU) er en nasjonal medlemsorganisasjon som arbeider for å styrke kunstens og kulturens posisjon i samfunnet gjennom økt publikumskompetanse. Medlemmene er kunst- og kulturaktører, fylker og kommuner over hele landet.
- NPU Monitor er et analyseverktøy som gjør det mulig for alle typer aktører å følge utviklingen av publikumsgrunnlaget over tid.
- NPU har også lagd en håndbok i publikumsutvikling som bygger videre på arbeidet til de fremste kompetansemiljøene internasjonalt.
- Se statistikk, analyse og rapporter fra NPU.