Hvordan nå et bredere publikum?
Kulturinstitusjoner har behov for bistand til å finne riktig verktøy for å nå ut til et mer mangfoldig publikum. Det viser en ny rapport som nå kan lastes ned fra våre nettsider.
Gjennom 2020 har Kulturrådet vært partner i kompetanseprogrammet «Effektstudier på publikumsmangfold» ledet av Interkultur i Drammen. Nå har programmet, der ti kulturinstitusjoner fra hele landet har deltatt, levert sin sluttrapport.
Viktige spørsmål som er stilt gjennom programmet har vært: Hva er barrierer for deltakelse? Hvordan blir publikum kjent med institusjonene? Og hvordan kan institusjonene komme et nytt publikum i møte? Noen av hovedfunnene i rapporten er at institusjonene har et stort behov for støtte og bistand til å utvikle verktøy, publikumsutviklingsstrategier, analysere resultater og bruke innsikt i praksis. Det er også klart at deltakerne i programmet ønsker å fortsette arbeidet med å nå et bredere publikum etter prosjektperioden.
Målsetning å nå et større og bredere publikum
Kompetanseprogrammet er del av Kulturrådets satsing Kulturøkonomi, som skal bidra til at kunst- og kulturuttrykkene når et større marked og et bredere publikum.
- Gjennom kulturøkonomiprosjektet jobber Kulturrådet for at kultursektoren skal nå ut til flere. Vi ønsket å teste ut metoder og modeller for å få til dette og tok derfor kontakt med Interkultur Drammen, som vi visste at hadde jobbet med disse problemstillingene, forteller Monica Larsson, som er prosjektleder for kulturøkonomi. Med på laget fikk de også Norsk Publikumsutvikling og konsulentselskapet WolfBrown, som blant annet spesialiserer seg på kulturorganisasjoner.
Her kan du lese mer om kulturøkonomiprosjektet.
De ti institusjonene som har vært med i programmet er: Transcultural Arts Production (TrAP), Nordic Black, BIT20 Ensemble, Kongsberg Jazz Festival, Det Norske Teatret, Ås internasjonale kultursenter, Kimen Kulturhus, Stoppested Verden, Norsk luftfartsmuseum og Festspillene i Nord Norge.
- Håper arbeidet kan inspirere flere
Deltagerne i prosjektet har fått hjelp til å studere egne arrangementer og bygge kompetanse sammen på tvers av organisasjonene. De institusjonene som ønsket et mer mangfoldig publikum, har i stor grad jobbet med fokusgrupper og de som allerede hadde et mangfoldig publikum har brukt publikumsundersøkelser.
Monica Larsson er svært glad for å se resultater av prosjektet, og håper at lærdommen som er gjort kan inspirere flere til å ta tak i arbeidet for å nå et bredere publikum.
- En av tingene vi har lært er at alle må ta utgangspunkt i sitt eget nærområde og sitt eget publikumsgrunnlag og at det er viktig å gå i direkte dialog med de publikumsgruppene man ønsker å nå gjennom for eksempel fokusgrupper, sier Larsson. Men hun understreker at det også er mye lærdom å ta med seg for andre, som bevissthet rundt kanalbruk, skilting på flere språk, og å passe på at nye besøkende føler seg godt ivaretatt.
Hun legger til at erfaringer fra programmet også vil bli brukt inn i Kulturrådets oppdrag som nasjonal koordinator for økt mangfold, inkludering og deltakelse i kultursektoren.
Her kan du laste ned rapporten
Film med erfaringer fra BIT20 i Bergen
Samtidsmusikkorkesteret BIT20 Ensemble i Bergen var en av deltagerne i programmet. De har inngått et samarbeid med VUMA, et kunstnerisk nettverk for synlige minoriteter i alderen 20-35 år. VUMA bistod samtidsmusikkensemblet med å komme i kontakt med en større publikumsgruppe og brukte effektstudier som metode.
Øverst i saker kan du se en film om deres samarbeid, som ble vist under arrangementet Matchmaking for Mangfold, organisert av Kulturrådet som nasjonal koordinator for mangfold.
- Hadde ikke nådd så mange som vi trodde
En annen av deltakerne i prosjektet er Festspillene i Harstad. Markeds- og kommunikasjonssjef i Festspillene Viktoria Bakken forteller at de har lært mye av å komme i direkte kontakt med de publikumsgruppene de ønsket å nå.
- En av de viktigste innsiktene for oss var at det arbeidet vi hadde gjort tidligere for å nå ut til et bredere publikum, ikke var i nærheten av å nå så langt som vi trodde. Vi skjønte at det var liten kjennskap og ikke nødvendigvis kulturelle barrierer som var den viktigste årsaken til manglende deltakelse i vårt tilfelle, forteller Bakken.
Nå har vi fått ny innsikt i hvordan vi med små grep kan øke mangfoldet blant publikum, noe som har bidratt til at vi vil kommunisere programmet til familier annerledes framover, og forhåpentligvis øke mangfoldet i publikum, sier markedssjefen.
Viktoria Bakken oppfordrer andre institusjoner og festivaler til å sette i gang arbeidet med bredere rekruttering.
- Det trenger ikke være så komplisert, og trenger heller ikke å kreve enorme ressurser. Vi gjennomførte fokusgruppe med god støtte fra prosjektet, og fikk nærmest umiddelbart ny innsikt. Det har også ført til at vi har benyttet lignende metodikk for å komme i dialog med andre publikumsgrupper, sier Bakken, som snart får vite om arbeidet bærer frukter. Festspillene i Nord Norge arrangeres 19.-26. juni.