Utvider samarbeid med NPU om publikumsundersøkelser
Kulturrådet utvider sitt samarbeid med Norsk publikumsutvikling (NPU) for å få mer informasjon om koronapandemiens effekt på publikum. Resultatene vil brukes inn i gjenoppbyggingsoppdraget som Kulturrådet gjennomfører sammen med Norsk filminstitutt.
Kulturrådet og NPU har inngått en avtale om et styrket samarbeid gjennom publikumsundersøkelsen NPU Monitor 2021. Gjennom 2020 var Kulturrådet partner i NPUs Covid 19-Monitor, som gjennom pandemien har fulgt utviklingen i kulturlivet fra publikums perspektiv. Fjorårets undersøkelse tok for seg 21 kulturinstitusjoner. I år blir over dobbelt så mange arrangører både fra Norge og flere nordiske land med i undersøkelsen, for å få et bredere datagrunnlag. Undersøkelsen skal måle utviklingen av etterspørsel etter fysiske og digitale kulturarrangementer og skal gi deltakerne og resten av feltet beslutningsgrunnlag for å gjenåpne på en trygg måte og i tråd med publikums preferanser. Dataene vil også bli viktige inn i Kulturrådet og NFIs oppdrag med å lage et kunnskapsgrunnlag og analyser for gjenoppbygging av kultursektoren etter koronapandemien.
NPU Monitor utføres av Norsk publikumsutvikling (NPU) i samarbeid med NTO, Spekter og Kulturrådet.
Her kan du lese mer om undersøkelsene som ble gjort i 2020.
Verdifulle data
Kulturrådet har siden nedstengningen av kulturlivet i mars i fjor, undersøkt de økonomiske konsekvensene av pandemien for sektoren gjennom en rekke rapporter og undersøkelser. Seniorrådgiver Anja Nylund Hagen i Kulturrådets avdeling for kunnskapsproduksjon, statistikk og analyse jobber med publikumsperspektiver i gjenoppbyggingsprosjektet. Hun forteller at hun er glad for at Kulturrådet raskt har fått på plass en viktig kilde for verdifulle data om hvordan publikums holdninger til å vende tilbake til kulturlivet utvikler seg under pandemien.
- Det er viktig for oss å få mer innsikt både om publikums holdninger til å vende tilbake til fysiske kulturarrangementer igjen, men også om de kommer til å endre adferd med tanke på hvordan de opplever kulturinnhold. Har vi vent oss til digitale tjenester det siste året og ønsker vi mer av det hjemme i vår egen stue? Eller er vi så sultne på felles opplevelser at salene vil fylles på et blunk når kulturlivet åpner for fullt? Vi er også spente på å få vite mer om det digitale skiftet som har skjedd gjennom pandemien; hva slags betalingsvilje har publikum og har de digitale tilbudene kommet for å bli? Det var interessant å se i siste undersøkelse som gikk i desember i fjor at hele 5 av 10 sier at de har deltatt digitalt på museer, konserter eller teater siste to uker og at stadig færre mener at digitalt kunstnerisk innhold skal være gratis, sier Nylund Hagen.
Alle bransjer representert
I det utvidede samarbeidet, vil Kulturrådet og NFI kunne ta ut dataene i undersøkelsen til bruk i kunnskapsgrunnlaget i gjenoppbyggingsoppdraget. Nylund Hagen sier at det er et mål å kunne ta ut aggregerte data som kan fortelle noe mer helhetlig om sektoren. Det vil også bli stilt spørsmål om holdninger til vaksine og koronapass, og med den økte bredden i aktører fra feltet som deltar, vil man få data om ulike typer publikumsgrupper, og se om det er forskjeller mellom landsdeler og type arrangører.
- Dette vil være data som gir et godt innblikk i viktige deler av kulturlivet. Det fanger ikke opp alle typer publikum, men gir et bredere bilde enn det vi har hatt. Blant annet er det nå med flere kulturhus, festivaler og konsertarrangører, sier Nylund Hagen. I tillegg deltar Filmweb, noe som gjør at undersøkelsen vil omfatte film- og kinogjengere over hele landet.
- Spent på om folks kulturvaner er endret
Direktør for Norsk publikumsutvikling Ingrid E. Handeland ser frem til å komme i gang med prosjektet og er spent på om folks kulturvaner har endret seg gjennom pandemien.
- Fjorårets undersøkelse handlet i stor grad om den enkelte institusjon som henvendte seg til sitt publikum og om når publikum kommer tilbake. Satt på spissen, så er kanskje spørsmålet i år; Kommer de tilbake? sier Handeland.
- Vi vil nå få mer kunnskap om hvordan publikums forhold til det digitale har utviklet seg og om de er lei av å se kultur på skjermen, eller om de tvert imot er interessert i mer? Man kan jo for eksempel se for seg at publikum nå forventer at det vil være et digitalt program parallelt med det analoge, sier Handeland.
Hun er også glad for at de har fått med seg flere nordiske institusjoner, blant annet flere teaterinstitusjoner i Finland, slik at man kan gjøre interessante sammenligninger mellom nabolandene.
Om undersøkelsen
Totalt er 46 institusjoner fra Norge og Norden med i publikumsmålingene i 2021. Det blir tre innsamlingsrunder i 2021 i mai, september og november. Første runde sendes ut i dag 19. mai.
NPU Monitor 2021 er en undersøkelse som skal avdekke hvordan koronakrisen påvirker publikumsgrunnlaget for kunst og kultur i Norge og internasjonalt. Studien er initiert av Norsk Publikumsutvikling (NPU) i samarbeid med det amerikanske konsulentbyrået WolfBrown og Norsk Teater og Orkesterforening (NTO), Spekter og Kulturrådet er med som partnere. Målet er å gi de 46 deltakerne bedre beslutningsgrunnlag for fysisk gjenåpning og digital programmering etter pandemien.
Alle resultater vil bli tilgjengelig for de deltakende institusjonene i et dashbord der de kan sammenlikne sitt publikums feedback med resten av feltet. NPU tar ansvar for å formidle funn av viktige utviklingstrekk på aggregert nivå til resten av feltet. Kulturrådet tar ut egne data til bruk inn i gjenoppbyggingsprosjektet og resultatene vil inngå i leveranser til KUD og gjøres tilgjengelige via Kulturrådet og NFIs kanaler.
Les mer om NPU Monitor 2021 hos Norsk publikumsutvikling.
Oversikt over deltakende institusjoner / arrangører:
1. Bærum Kulturhus |
2. MUNCH |
3. Trøndelag Teater |
4. Den Norske Opera & Ballet |
5. Turnéteatret i Trøndelag |
6. Espoon Kaupunginteatteri |
7. Bergen Filharmoniske Orkester |
8. Arktisk Filharmoni |
9. Det Norske Teatret |
10. Rogaland Teater |
11. Forsvarets stabsmusikkorps |
12. Dansens Hus |
13. Oslo-Filharmonien |
14. Kilden Teater og Konserthus |
15. Oslo Nye Teater |
16. Teatret Vårt |
17. Bergen Nasjonale Opera |
18. Øyafestivalen |
19. KODE Kunstmuseer og Komponisthjem |
20. Sandnes kunst- og kulturhus |
21. Naturhistorisk museum |
22. Fosnavåg konserthus |
23. Historisk museum og Vikingskipshuset |
24. Byscenen |
25. Foynhagen |
26. Black Box teater |
27. Festiviteten Konserthus |
28. Kongsberg Musikkteater |
29. Parken Kulturhus |
30. Bølgen Kulturhus |
31. Moss Kulturhus |
32. Nøtterøy Kulturhus |
33. Litteraturhuset i Bergen |
34. Stavanger Konserthus |
35. USF Verftet |
36. Filmweb |
37. Hålogaland Teater |
38. Den Nationale Scene |
39. Odense Teater |
40. Tromsø Internasjonale Filmfestival |
41. Lilla Teatern |
42. Svenska Teatern |
43. Åbos Svenska Teater |
44. Trondheim Symfoniorkester & Opera |
45. Sjøforsvarets musikkkorps |
46. Nationaltheatret |