Skal kartlegge økonomien i norsk kulturliv
Kulturrådet har i 2018 igangsatt et treårig utviklingsprosjekt med arbeidstittel «Kulturøkonomi». Målet er å kartlegge økonomien i norsk kulturliv fra kunstnerøkonomi til institusjoner og kreativ næring.
I Kulturrådets plandokumenter heter det: «Prosjektet Kulturøkonomi har som oppdrag å utvikle en styrket og helhetlig satsing på kulturøkonomi, kunstnerøkonomi og kreativ næring. Oppdraget skal se hele «økosystemet» i norsk kunst og kulturliv i sammenheng, og å vise til synergier og hvilken symbiose kunstnerøkonomi, institusjonsøkonomi og kreativ næring utgjør tilsammen.»
Ønsker å nå et større publikum
-Målet med prosjektet er å styrke verdikjedene, fra ideen oppstår til produksjon og til produktet når publikum, og å bidra til at kunst- og kulturuttrykkene når et større marked og et bredere publikum, sier prosjektleder Monica Larsson.
Larsson tiltrådte den nyopprettede stillingen som prosjektleder i Kulturrådet første august i år og er godt i gang med kartleggingsfasen.
-Dette er et utviklingsprosjekt. Det innebærer at vi ikke har svaret på hvordan vi skal komme fram til målet enda. Saksfeltet kulturøkonomi griper inn i alle deler av Kulturrådets virksomhet. Dette er altså et stort felt og første fase dreier seg om å finne ut hvordan kulturøkonomien henger sammen, om det er potensiale for økt publikumsoppslutning og inntjening, og hva som skal til for å oppnå dette.
Vil se alt fra stedsutvikling til kunstnerøkonomi i sammenheng
I prosjektet jobbes det nå med temaer som publikum og inntjening, reiseliv, stedsutvikling, sponsorvirksomhet, markedsføring mm.
-Tidligere har vi sett på de forskjellige delene som utgjør kulturøkonomi hver for seg, for eksempel kunstnerøkonomi. I prosjektet kulturøkonomi vil vi forsøke å se hele «økosystemet» i norsk kunst og kulturliv i sammenheng og vi har som mål å synliggjøre hvordan kunstnerøkonomi, institusjonsøkonomi og kreativ næring virker sammen.
Satsingen på kreativ næring og seksjon for kreativ næring i Trondheim er en del av prosjektet om kulturøkonomi. Seksjonen forvalter tilskuddsordninger til næringsutvikling og regional bransjeutvikling og jobber med utvikling av møteplasser og kompetanseprogrammer for kulturell og kreativ næring.
-Det finnes mye forskning og gode tiltak på feltet, det gjelder bare å få samlet det og satt alt i sammenheng. Tilskuddsordningene til kreativ næring og kompetanseprogrammene er en viktig del av dette og her henter vi inn kunnskap og tall fortløpende. På sikt er planen at alt dette skal kunne legge grunnlag for en strategisk plan for å styrke inntjeningsmuligheten i kulturlivet i hele Norge, avslutter Larsson.