Ny prosjektgruppe for visuell kunst skal gi Kulturrådet kunnskap om kulturøkonomi
Forrige uke hadde den nye prosjektgruppen for visuell kunst sitt første møte. Gruppa skal bidra med kunnskap og erfaring om det visuelle kunstfeltets publikum, marked, verdikjeder og økonomiske kretsløp inn i Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt.
Kulturøkonomiprosjektet har som mål å bidra til en styrket kunst- og kultursektor med økt inntjening og at kunst- og kulturuttrykkene når et større og bredere publikum.
Prosjektgruppa for visuell kunst er ett av tiltakene i prosjektet. Her har Kulturrådet samlet et knippe ressurspersoner med bred kompetanse fra det visuelle kunstfeltet som skal bidra med sin ekspertise. Gruppa skal jobbe i en avgrenset periode i 2020.
- Viktig med innspill fra dem som har erfaring
- Det er viktig for Kulturrådet å få innspill fra dem som er tett på feltet og som har erfaring både som utøvere og fra organisasjoner, institusjoner og gallerier. Det er et stort behov for å styrke kunnskapen om og forståelsen for den visuelle kunstens markedsmessige potensiale for å bidra til økte kunstneriske inntekter. Jeg er overbevist om at prosjektgruppen kan bidra med kunnskap som vil komme det visuelle kunstfeltet til gode, gjennom å dele sine erfaringer og synspunkter på hvordan det visuelle feltet kan synliggjøres, sier Henning Mongstad, seniorrådgiver i Kulturrådet.
Utvalget ledes av skribent, kritiker og kurator Johanne Nordby Wernø. Hun er glad for at Kulturrådet vier et eget prosjekt til synliggjøring av det visuelle feltet.
- Det skapes mer godt innhold enn noen gang, men det når altfor sjelden ut til et større, kulturinteressert publikum. Jeg gleder meg til både praktiske og ideologiske diskusjoner i gruppa, og håper så mange som mulig fra feltet slutter seg til oss på seminaret vi skal holde i mai for å både lytte og bidra.
Om arbeidet og veien videre
Høsten 2019 iverksatte Kulturøkonomiprosjektet et forsøksprosjekt for det visuelle kunstfeltet. Initiativet kom fra Kulturrådets seksjon for visuell kunst.
Det er bestilt en ekstern kartlegging som skal gi innsikt i hvordan virksomhetene på det visuelle kunstfeltet planlegger og iverksetter markedsrettet aktivitet. I tillegg skal den se på hvilke planer og aktiviteter de ulike virksomhetene har og hvordan de bygger kunnskap om ulike målgrupper blant publikum.
I juni vil det bli utlyst midler til gjennomføring av flere pilotprosjekter. Der vil ulike aktører får muligheten til å teste ut modeller for å øke inntjeningen og nå nye publikumsgrupper.
Prosjektgruppen skal bidra inn i vurderingen av funnene fra kartleggingen og planleggingen av pilotene. 19. mai vil det bli arrangert et åpent seminar for det visuelle kunstfeltet. Her vil kartleggingen bli lansert og retningslinjene for pilotprosjektene presentert.
Her finner du mer informasjon om arrangementet
Prosjektgruppen består av følgende medlemmer:
- Johanne Nordby Wernø (leder), skribent, kritiker, kurator – St. Hans Kommunikasjon
- Asbjørn Hollerud, kunstner – Foreningen Trykkeriet
- Behzad Farazollahi, kunstner og kurator - MELK
- Gard Eiklid, gallerist – Galleri Golsa
- Hilde Maisey – daglig leder TrAP
- Jon Benjamin Tallerås – kunstner
- Marianne Skogstad Bjørnmyr, kunstner – Atelier NOUA
- Silja Leifsdottir – kurator og daglig leder Utstillingsguide For Oslo
Om Kulturøkonomiprosjektet:
Kulturrådet har igangsatt et 3-årig utviklingsprosjekt med tittel Kulturøkonomi. Målet er en styrket kunst- og kultursektor med økt inntjening. Prosjektet skal sette i gang både forsøks- og samarbeidsprosjekter, forskning og utredninger, rapporter og analyser. Et av målene med utviklingsprosjektet er å bedre belyse det samlede økosystemet i kulturøkonomien; sammenhengene mellom kunstnerskap og kunstnerøkonomi, kunstprosjekter med offentlig støtte, institusjoner og kulturell og kreativ næring. Å samle og utvikle ny kunnskap om kultursektoren er et satsingsområde for Kulturrådet i perioden 2018-2022.