Maja Lunde og Will Page deltar på Kulturrådets seminar i Frankfurt
Forfatter Maja Lunde og Spotifys mangeårige sjeføkonom Will Page er blant deltakerne på Kulturrådets seminar om den digitale kulturøkonomien under bokmessen i Frankfurt. Sammen med andre norske og internasjonale gjester vil de sette fokus på hvordan digitalisering påvirker mangfoldet og kreativiteten i kunst- og kulturlivet.
Digitalisering skaper muligheter for kunsten, men det kreves ofte store ressurser for å lykkes på den digitale markedsplassen. Hva skjer med mangfoldet i kunst og litteratur hvis det blir viktigere å være stor? Kan digitalisering hemme den kreative utviklingen, eller er den bare med på å gjøre kunsten mer lønnsom? Dette er blant temaene som tas opp på Kulturrådets halvdagsseminar Superstar Economy? under bokmessen i Frankfurt 18. oktober.
– Musikk var den første bransjen som fikk lide under den digitale omveltningen, men det var også den første som kom seg etterpå. Nå vil alle andre mediabransjer lære av erfaringene, sier Will Page. Han har vært sjeføkonom i musikkstrømmetjenesten Spotify siden 2012, men har annonsert at han gir seg i jobben senere i år. Snart gir Page ut boken Pivot: Ten Lessons in Tarzan Economics that help you Navigate Disruption, og i Frankfurt avslører han noen av hemmelighetene.
Bredde og mangfold i digitaliseringens tidsalder
Maja Lunde er en av Norges bestselgende forfattere de siste årene, og den norske modellen for å støtte opp om hjemlige forfattere er ett av temaene på seminaret. Der skal Lunde bli intervjuet av den tyske journalisten Mara Delius. – Digitaliseringen har kommet for å bli, men lesegleden er uavhengig av plattform, sier Lunde. – Det viktige er at vi har en litteraturpolitikk som sikrer bredde og mangfold også i digitaliseringens tidsalder.
– Kulturrådet jobber med å styrke kunstnernes økonomiske situasjon, og nordmenn er langt framme i digital kultur- og mediebruk, sier Monica Larsson, som er ansvarlig for Kulturrådets Prosjekt Kulturøkonomi. – Samtidig har vi i Norge holdt oss med en særegen og vellykket litteraturmodell over flere tiår. Vi ønsker å bruke Frankfurt til å løfte debatten om hvordan vi kan styrke kulturøkonomien i den digitale tidsalderen.
På seminaret deltar også
- Joergen Boos, president for bokmessen
- Kristin Danielsen, direktør i Kulturrådet
- Helena Gustafson, head of global publishing i Storytel
- Tom Fleming, konsulent for kreativ økonomi
- Gerd-Elise Mørland, leder for formidlingsavdelingen ved Munchmuseet
- Helge Rønning, professor i medier og kommunikasjon
- Tore Slaatta, tidligere generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
Seminaret finner sted på paviljongen Arts+ fredag 18. oktober fra 10.00-12.30.