Nye bransjestatistikker for musikk, litteratur og visuell kunst
Mandag 12. desember lanserer Kulturrådet bransjestatistikker for 2015. For første gang presenteres bransjetall også for det visuelle kunstfeltet.
Det er dermed første gang det foreligger en samlet beskrivelse av den økonomiske omsetningen av visuell kunst i Norge. Nytt av året er også at statistikk for flere kunstbransjer blir samlet i én rapport. Kulturrådet har tidligere utgitt Musikk i tall og Litteratur i tall som egne publikasjoner. Sammenstillingen gir bedre oversikt og gjør det enklere å se de ulike næringene i en sammenheng.
Statistikken presenterer den samlede omsetningen for hver bransje ved å samle inn tall for tre hovedkategorier: salgsinntekter, opphavsrettsinntekter (vederlagsinntekter) og fremføringsinntekter. Det er også samlet inn eksporttall. Denne overordnede modellen er lik for de tre kunstfeltene som kartlegges.
På det visuelle feltet er det samlet inn tall både for 2014 og 2015. På musikk- og litteraturfeltet presenteres utviklingen fra henholdsvis 2012 og 2013.
Prosjektet er et samarbeid mellom Kulturdepartementet og Kulturrådet, og gjennomføres av Rambøll Mangement Consulting.
Sentrale næringer
- Bransjestatistikkene skal bidra til å skape et godt kunnskapsgrunnlag for faglige og politiske beslutninger og rette oppmerksomheten mot kunstområdene som sentrale næringer for verdiskaping. Sammen med Kulturrådets forskningsprogrammer, evalueringer og øvrige kunnskapsproduksjon er statistikkene med på å belyse kunstens betydning og samfunnsrolle, sier Olav Hamran, forskningsleder i Kulturrådet.
Tallmaterialet som er samlet inn gir grunnlag for å se noen overordnede trekk ved bransjene og gir også kunnskap om nyere utviklingstendenser. Eksempler på dette er hvordan det digitale markedet vokser frem, og utviklingen når det gjelder eksport.
Målingene videreføres
Det er en langsiktig målsetting for Kulturrådet å videreføre de årlige målingene og slik gjøre det mulig å følge kunstbransjenes utvikling i Norge over tid. Det er derfor valgt en modell som med stor grad av sikkerhet lar seg repetere. Rambøll Management Consulting har utviklet metoden og samlet inn tallmaterialet i samarbeid med sentrale aktører innenfor de ulike kunstbransjene. Bidragene fra bransjen har vært helt avgjørende for de resultatene som nå foreligger. I tillegg er det oppnevnt en egen fagreferansegruppe som har fulgt prosjektet.