12 forskningsprosjekter skal undersøke hvordan musikk skapes
12 prosjekter har fått tilskudd fra Norsk kulturfond i det nye forskningsprogrammet Skapende praksiser i musikk. Målet med programmet er å frembringe praksisnær forskning om hvordan musikk komponeres og skapes.
Programmet ble lyst ut i vår og var åpent for både kunstneriske utviklingsarbeid og vitenskapelige forskningsprosjekter. Det kom inn 44 søknader til søknadsfristen 3. mai.
-Det var god bredde i søknadsbunken av både kunstneriske utviklingsarbeid og vitenskapelige forskningsprosjekter fra mange sentrale forskningsmiljøer i Norge.
Det forteller Tanja Orning, leder for musikkutvalget for komposisjon, produksjon og andre musikktiltak. Hun var sammen med rådets forskningsutvalg med og vurderte søknadene som kom inn til programmet. Programstyret bestod av Kulturrådets FoU-utvalg forsterket med Orning, som er cellist, Professor ved Universitetet i Agder og førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole og Michael Duch som er professor i kontrabass, jazz og eksperimentell musikk ved NTNU.
Stor bredde i sjanger og tradisjon
- Utvelgelsesprosessen har vært preget av diskusjon og vanskelige vurderinger med mange gode søknader på et relativt lite budsjett, sier Orning. Hun skulle gjerne hatt med flere av prosjektene som ikke ble prioritert, med er tilfreds med bredden og kvaliteten på prosjektene som kom gjennom nåløyet.
- Vi er godt fornøyde med mangfoldet i porteføljen av prosjekter som blir med videre. Prosjektene opererer innen en bredde av ulike forskningstradisjoner, og undersøker til sammen et stort spenn av musikalske praksiser i ulike sjangere og kunsttradisjoner, forteller Orning.
Blant prosjektene som er kommet med i forskningsprosjektet finner vi blant annet utforsking av norske folkesangpraksisers utvikling fra private rom til dagens scener og profesjonelle produksjoner. Et av prosjektene tar for seg musikalsk samskaping der kunstig intelligens inngår i det kreative kretsløpet, som medspiller. Et annet ser på arbeidsmetoder innenfor improvisert musikk mens et fjerde ser på forholdet mellom låtskriving og produksjon i såkalt DAW-produsert (digital audio workstation) popmusikk.
Leder for rådets forskningsutvalg Jorunn Veiteberg ser frem til å få mer kunnskap om aktuelle endringer og utfordringer i musikkfeltet.
- Nærhet til praksis var et premiss i denne satsingen, og det er derfor naturlig at mange kunstneriske utviklingsarbeider har fått støtte. Det har vi ikke prøvet i så stort omfang før, og det gjør dette programmet ekstra spennende å følge.
Nederst i saken finner du oversikt over alle prosjektene som har fått tilskudd i forskningsprogrammet.
Programstyre og faglig samarbeid
Programstyret for «Skapende praksiser i musikk» består av Kulturrådets FoU-utvalg, som i perioden 2020–2021 består av Jorunn Veiteberg (leder), Trine Bille, Arild Danielsen, Knut Ove Eliassen, Eivind Røssaak og Hanne Hammer Stien. FoU-utvalget suppleres av lederen for Musikkutvalget for bestillingsverk, produksjon og andre musikktiltak, Tanja Orning, og Michael Duch . Programstyret har blant annet ansvar for vurderingen av søknadene i til forskningsprogrammet.
NB! Vi gjør oppmerksom på at det kan være søknader til programmet som ikke har kommet frem til oss, da det en periode var en feil i innsendingsadressen på våre nettsider. Dersom dette gjelder deg, kan du sende en epost til prosjektansvarlig Anja Nylund Hagen der du viser til din opprinnelig sendte epost, så vil vi komme tilbake til deg etter ferien. Søknader som er sendt feil vil bli behandlet i august.
Vedtaksliste
Søker |
Prosjekttittel | Fylke | Søknad | Vedtak | Tilskudd |
Audun Molde | Dette vil også endre seg: Låtskriving vs produksjon | Viken | kr 75 000 | Bevilget | kr 75 000 |
Hild Borchgrevink | Musikalskedramaturgier – en sammenligning av tre framtidige verk | Oslo | kr 173 971 | Bevilget | kr 73 971 |
Ivar Grydeland | Improvisasjon og skapende arbeid – eksempler på ulike arbeidsmetoder innen improvisert musikk | Viken | kr 228 762 | Bevilget | kr 228 762 |
Jøran Rudi og Ulf Holbrook | Musikkteknologi og endring i kunstneriske praksiser | Oslo | kr 350 000 | Bevilget | kr 300 000 |
Karin Hellqvist m.fl. | Solastalgia – exploring collaborative composistion through addressing a fading natural resource | Skarpnäck, Sverige - Oslo (NMH) |
kr 35 500 | Bevilget | kr 35 500 |
Solmund Nystabakk | Dowland Complete – verk vs. nettverk. Samskaping og nettverk i John Dowlands musikk | Troms og Finnmark | kr 350 000 | Bevilget | Kr 300 000 |
Natasha Barrett | The composition of acousmatic electroacoustic music and its coupling with electroacoustic music with live instruments | Viken | kr 200 000 | Bevilget | kr 200 000 |
Notto Thelle | Co-Creative Spaces | Oslo | kr 396 000 | Bevilget | kr 300 000 |
Per Åsmund Omholt m.fl. | Skapende praksiser i folkemusikken – Et felt i endring | Vestfold og Telemark | kr 350 000 | Bevilget | kr 180 000 |
Rebecka Ahvenniemi | Finnes det et male gaze i musikken? — Forslag til nye kompositoriske strategier | Vestland | kr 100 000 | Bevilget | kr 100 000 |
Tom Osa og Berit Opheim | Folkesongen frå private rom til scenen – endringar i norsk folkesongpraksis frå 1950-talet og fram til i dag | Vestland | kr 99 826 | Bevilget | kr 99 826 |
Yngvar Kjus og Ragnhild Brøvig-Hanssen | Møter med teknologi - Kvinnelige skaperes utforskning av DAWs | Oslo | kr 350 000 | Bevilget | kr 300 000 |
Tom Osa | Brass-Folk: Slåtter fra Nordhordaland | Vestland | kr 317 718 | Avslått | 0 |
Tone Åse | Trondheim Voices og Maccatrol 2: kollektive prosesser og komponering med utgangspunkt i improvisasjonsmetodikk og spesialdesignet instrument | Trøndelag | kr 350 000 | Avslått | 0 |
Torun Eriksen og Kari Iveland | Den rytmiske stemmen som kompositorisk verktøy i låtskriving | Oslo | kr 163 000 | Avslått | 0 |
Agnes Hvizdalek m.fl. | Third Space — komposisjon i mellomrommene av dagens musikklandskap | Vestland | kr 183 000 | Avslått | 0 |
Asbjørn Blokkum Flø | Lydkunst, rom og materialitet | Oslo | kr 100 000 | Avslått | 0 |
Asbjørn Blokkum Flø - Notam | Omsluttende lyd og Musikk | Oslo | kr 40 000 | Avslått | 0 |
Bjørn Erik Haugen | Musikk som tenkning - Material, Teknikk, Musikk | kr 350 000 | Avslått | 0 | |
Bjørn Mack Boassen | Digital musikkpraksis og sosial distanse | Trøndelag | kr 200 000 | Avslått | 0 |
Camilla Eeg-Tverbakk mfl. | Kollektive og tverrfaglige metoder i en utvidet komposisjonspraksis | Oslo | kr 80 000 | Avslått | 0 |
Christian Blom m.fl. | Ny musikk / Ny teknologi | Viken | kr 350 000 | Avslått | 0 |
Eivind Buene | Nært & Personlig: et bidrag til kontekstuell komposisjon | Oslo | kr 200 000 | Avslått | 0 |
Elin Skogdal | Musikalske øyeblikk fra usedvanlige liv | Troms og Finnmark | kr 348 880 | Avslått | 0 |
Håvard Hasselgård | Improvisasjon og kreative prosesser i norsk metall | Oslo | kr 100 000 | Avslått | 0 |
Inga Margrete Aas mfl. | Partituret i forandring - notasjonens rolle og potensial i kollektivt skapende prosesser | Oslo | kr 418 300 | Avslått | 0 |
Ingrid Tolstad | Fra lillebror til ledestjerner: Om profesjonalisering av populærmusikalsk låtskriving i Norge | Oslo | kr 349 689 | Avslått | 0 |
Ingvild Koksvik | Romlighet som kunstnerisk element i studioproduksjon | Agder | kr 50 000 | Avslått | 0 |
Julia Katarzyna Leikvoll | Komponering som redskap for utvikling av musikalsk forståelse | Vestland | kr 184 802 | Avslått | 0 |
Karolina Westling | Episke viser i Norge og Sverige – med fokus på rytmisk fremføringspraksis, begrepsbruk og læring | Vestfold og Telemark | kr 190 000 | Avslått | 0 |
Ketil Kinden Endresen | Skapende praksiser i interaktiv musikk til lydinstallasjoner, dataspill og VR | Vestland | kr 350 000 | Avslått | 0 |
Kjersti Seiersten | Lo-Fi – The Inner and Outer Workings of the Form | Vestfold og Telemark | kr 100 000 | Avslått | 0 |
Laura Toxværd | Koncertsamarbejde i praksis som samskabelse af improvisation udfra grafisk notation og som brydning af kønsstereotyper | kr 100 000 | Avslått | 0 | |
Marieke Verbiesen | Performative Play: Approaching games as musical instruments. | Vestland | kr 250 000 | Avslått | 0 |
Mathias Gillebo | Å synge virkelighet. Etisk-politiske implikasjoner ved klassisk sang | Oslo | kr 100 000 | Avslått | 0 |
Matthias Jung og Vegard Kummen | Hacking the concert experience – exploring co-creative audience interaction at a chiptune live performance | Agder | kr 127 000 | Avslått | 0 |
Njål Ølnes | Roles as a means to embody musical knowledge | Viken | kr 100 000 | Avslått | 0 |
Qichao Lan | Music democratisation with Glicol Computer Music Language | Oslo | Ikke oppgitt | Avslått | 0 |
Sunniva Rødland m.fl. | Voksende prosesser | Viken | kr 486 000 | Avslått | 0 |
Sylvelin Hege Sevilhaug | Skapande møte i grenselandet mellom jazz og etnomusikk | Vestfold og Telemark | kr 350 000 | Avslått | 0 |
Thor Christian Maast | Masteroppgave i Kulturstudier: Koronapandemiens effekter på kreatører i norsk musikkbransje | Oslo | kr 100 000 | Avslått | 0 |
Tom Willy Rustad | Sølve-Knut; en studie av en folkemusikalsk metamorfose | Innlandet | kr 350 000 | Avslått | 0 |
Trond Lossius og Carl Svenssen | Nye forståelser av lyddesign som skapende praksis | Vestland | kr 350 000 | Avslått | 0 |
Øyvind Brandsegg | Emergente instrumenter og kroppsliggjort kunnskap - Utøverkompetanse på nye instrumenter | Trøndelag | kr 350 000 | Avslått | 0 |