Kulturrådets områdeplan for litteratur
Her finner du Kulturrådets områdeplan for litteratur.
Beskrivelse av feltet
Litteratur på norsk finnes allerede i et stort mangfold og holder jevnt over høy kvalitet. Det norske bokmarkedet eksisterer imidlertid i et lite språkområde, og bare et fåtall forfattere, oversettere, illustratører, tegneserieskapere og andre opphavere kan konsentrere seg om sitt kunstneriske virke på fulltid. Utviklingen innenfor sjangre med høy illustrasjonsgrad, som bildebøker, tegneserier og sakprosa, tydeliggjør rollen og betydningen illustratører og tegnere har i arbeidet med ny litteratur. Oversettelser av verk fra ulike språk og geografiske områder er også med på å berike og utvide det norske litterære landskapet og bidra til et mer mangfoldig ytringsrom.
For at en bred litteratur på norsk skal nå fram til lesere over hele landet, trengs det infrastruktur. Infrastrukturen på litteraturfeltet er bygd opp av regionale og lokale formidlingsarenaer som bibliotek, litteraturhus og litteraturfestivaler, samt digitale formidlingsplattformer. Helt sentralt står innkjøpsordningene, som sørger for at ny litteratur spres til alle landets folkebibliotek. I dag er e-bøker en del av innkjøpsordningene, samtidig som det fins en kommersiell modell for innkjøp og utlån av e-bøker og en modell for utlån av lydbøker i folkebibliotekene. En ser i dag en nedgang i salg av papirbøker, samtidig som inntektene fra blant annet strømming av lydbøker øker. En ny kollektiv avtale for strømming kom på plass sommeren 2021 mellom de skjønnlitterære forfatterne og forleggerne. Det er vanskelig å si hvordan markedet for strømming vil utvikle seg, og det er et behov for oppdatert kunnskap om den digitale utviklingen. Viktige spørsmål i tiden framover er blant annet om lydbokutviklingen vil føre til nye lyttergrupper, om det vil utvikles en annen type litteratur enn i dag, om konsentrasjonen omkring et mindre antall titler blir større og hvordan inntektsstrømmene i et nytt marked beveger seg.
Selv om forfattere i noe mindre grad enn kunstnere på andre felt ser ut til å oppleve sin ytringsfrihet som truet (framkommer blant annet i Fritt Ords monitorprosjekt om status for ytringsfriheten i Norge 2020–21), står spørsmål om ytringsfrihet sentralt på litteraturfeltet. Også blant forfatterne utfordres ytringsrommet gjennom trusler og hatefulle ytringer. Alle litterære sjangre har på ulike måter betydning for utviklingen i et demokrati, men litteraturen må forklares, vurderes og diskuteres offentlig for å gis en samfunnsmessig betydning. I dette spiller kritikken en sentral rolle. Sakprosaen gir i seg selv også et viktig bidrag inn i den offentlige samtalen, idet den tilfører kvalitetssikret kunnskap, styrker dialog og debatt og mulighet for deltakelse.
Å bidra til bredde i litteraturen i Norge handler om å tilrettelegge for utgivelser på begge målformer, samt gi rammebetingelser for en mangfoldig oversatt litteratur. Markedet for nynorsk litteratur er ofte mindre enn for bokmålsutgivelser. Språk- og litteraturpolitiske virkemidler er derfor særlig viktige på dette området. De markedsmessige utfordringene gjelder også den samiske litteraturen. Stimulering til oversettelse av samisk litteratur til norsk bidrar til et større marked for denne litteraturen, og gjør den lettere tilgjengelig for oversettelser til engelsk og andre språk. Det er vesentlig både for samisk litteratur og norskspråklige lesere at samisk litteratur på denne måten blir synlig og språklig tilgjengelig for alle. Med tanke på dem som tilhører de nasjonale minoritetene i Norge, er det viktig at det legges til rette for at det utvikles litterære prosjekter på kvensk, romani og romanes, og at det stimuleres til oversettelse av litteratur på de nasjonale minoritetsspråkene til norsk.
Covid-19-pandemien traff kunst- og kulturfeltet hardt fra mars 2020. Mens skriving og utgivelse av ny litteratur på norsk i stor grad fortsatte som før, falt forfatternes fremføringsinntekter. Det samme gjelder oversetterne og andre opphavere som også fikk færre formidlingsoppdrag. For mange litteraturformidlingsarenaer førte koronarestriksjonene til uforutsigbarhet og utsettelser, tapte billettinntekter og ofte merutgifter i forbindelse med digital formidling. Det kan fortsatt ta tid før man ser hvordan ettervirkningene av pandemien påvirker formidlingsarenaer og publikum, og om det vil føre til fortsatt tap av inntekter for rettighetshavere og eventuelt gjøre det vanskeligere å nå ut til nye publikumsgrupper.
Kulturrådets ansvar og rolle på området
Kulturfondet er den viktigste statlige finansieringskilden til den frie og prosjektbaserte delen av kunst- og kulturlivet i Norge, og bidrar til at kunst og kultur skapes, bevares, dokumenteres og gjøres tilgjengelig for flest mulig. Behov for stabilitet og langsiktighet i kulturfeltet balanseres med behov for endringer og nye initiativ.
Kulturrådet skal bidra til at litteratur på norsk gis rammevilkår som sikrer grunnleggende ytringsfrihet. Dette innebærer blant annet at det stimuleres til at et bredt tilbud av litteratur av høy kvalitet og med ulike perspektiver blir skrevet på, og oversatt til, norsk, samt at det legges til rette for at denne når ut til et bredest mulig publikum over hele landet. Det skal også arbeides for en bedre tilgjengelighet av litteratur oversatt fra samisk og de nasjonale minoritetsspråkene til norsk, og for å legge til rette for litterære prosjekter på de nasjonale minoritetsspråkene. I sine utvalg skal Kulturrådet utfordre til en vedvarende diskusjon om ulike kvalitetsforståelser.
Litteratur for barn og unge har en lang tradisjon i Norsk kulturfond. Innkjøpsordningene for litteratur inkluderer bøker skrevet for barn og unge, og er essensiell for at alle skal ha gratis tilgang til litteratur gjennom folkebibliotekene. I perioden 2020–2023 har Kulturrådet gjennomført en forsøksordning med innkjøp og distribusjon av kulturfondbøker til utvalgte skolebibliotek, en arena som potensielt er tilgjengelig for alle barn og unge, uansett bakgrunn. Ordningen har vært evaluert fortløpende. Opplæringslovens §9-2 sier at elevene skal ha tilgang til skolebibliotek, og forskriften til loven sier at skolen skal ha skolebibliotek med mindre tilgangen til skolebibliotek er sikret gjennom samarbeid med andre bibliotek. Med bakgrunn i loven prioriteres imidlertid skolebibliotektilbudet og ressursene til skolebibliotek ulikt i ulike kommuner. Forsøksordningen er vedtatt videreført som en permanent skolebibliotekordning fra og med 2024.
Tilskuddsordningene i Kulturrådet (særlig innkjøpsordningene for litteratur), momsfritaket og bokavtalen mellom partene i bokbransjen (bokloven fra 1. januar 2024) er, sammen med stipendene som gis gjennom Statens kunstnerstipend og bibliotekvederlaget som utbetales kollektivt av Kulturdepartementet, bærebjelkene i den offentlige litteraturpolitikken.
Innkjøpsordningene for litteratur utgjør en hoveddel av samlet avsetning på litteraturområdet og omfatter ordninger for innkjøp av ny norsk skjønnlitteratur, sakprosa og tegneserier, samt litteratur oversatt til norsk. Innkjøp på disse ordningene medfører økte forfatter- eller oversetterinntekter, styrking og utvikling av redaksjonelle miljøer og distribusjon av bøker til folkebibliotekene.
For å legge til rette for en mangfoldig og representativ litteratur av høy kvalitet, og for at litteraturen som skrives skal kunne nå ut til et bredest mulig publikum, har Kulturrådet også tilskuddsordninger for litteraturprosjekt, litteraturproduksjon og litteraturformidling. Disse ordningene gir blant annet rom for søkere som satser på nyskapende prosjekter, hvorav noen også vil og skal kunne ha stor fallhøyde.
Det litterære feltet i Norge har sterke organisasjoner og foreninger. På litteraturfeltet er det nødvendig at Kulturrådet i sitt arbeid er i dialog med mange ulike typer organisasjoner og institusjoner, så som bibliotekorganisasjoner, foreninger som organiserer skribenter, oversettere og illustratører, utgiverorganisasjoner, Nasjonalbiblioteket og NORLA.
Hovedsatsinger 2022-2024
I Kulturrådets strategi for 2021–2024 er det valgt to satsingsområder for å sikre at Kulturfondets formål innfris:
- Mangfold – flere stemmer, uttrykk og estetiske praksiser
(herunder kunst og kultur for og med barn og unge) - Større ytringsrom – friksjonsfylte fellesskap
Med henvisning til beskrivelsen av litteraturfeltet over og rådets strategi, løftes følgende hovedsatsinger for litteraturfeltet fram:
- Styrking av innkjøpsordningene som legger til rette for at det skrives og utgis en variert litteratur av høy kvalitet på begge målformer som tilbys et bredt publikum gjennom folke- og skolebibliotekene. Under dette punktet hører også arbeidet med å gjennomgå ordningene med tanke på justeringer og videre utvikling. Det gjelder særlig innkjøpsordningene for tegneserie, oversatt litteratur og sakprosa for barn- og unge, som ikke er gjennomgått i perioden 2020-21. I tillegg fortsetter arbeidet for å få økt budsjettene til blant annet innkjøpsordningene for sakprosa. Arbeidet skal skje i dialog med relevante aktører på litteraturfeltet.
- Tiltak som utvider ytringsrommet gjennom et stort mangfold av ytringer i ulike litterære sjangere.
- Formidlingstiltak som, gjennom nye grep og satsinger, tilrettelegger for et mangfold av medvirkende og publikumsgrupper, og inkluderer grupper som i dag i liten grad oppsøker eller deltar på den litterære scenen, samt tilrettelegging for grupper med funksjonsnedsettelse. Satsingen skal ha fokus på utvikling av formidlingstiltak på steder i Norge hvor det er lite av dette, og på utvikling av arrangørmangfold og inkluderende arenaer for ytring, dialog og debatt.
- Stimulere til oversettelse av samisk litteratur og litteratur fra de nasjonale minoritetsspråkene kvensk, romani og romanes til norsk, samt legge til rette for at det kan utvikles litterære prosjekter på de nasjonale minoritetsspråkene.
- Styrking av kunnskapen om den digitale utviklingen på litteraturfeltet, med fokus på hvordan utviklingen påvirker tittelutvalg, forfatter- og forlagsinntekter, nye og gamle lyttergrupper og bibliotekenes tilgang til og mulighet til å formidle litteratur.
- Tilrettelegging for bærekraft i de ulike ordningene, slik at miljø- og klimabelastning i forbindelse med produksjon, distribusjon og formidling av litteratur blir minst mulig.
Virkemidler og tilskuddsordninger
Samlet utgjør innkjøps- og tilskuddsordningene på litteratur rådets virkemidler for litteraturfeltet. I tillegg arrangerer Kulturrådet konferanser, seminarer og dialogmøter med feltets aktører, besøker arenaer rundt omkring i landet og deltar i debatter.
Det er i dag åtte innkjøpsordninger for litteratur, der Kulturrådet kjøper inn et gitt antall bøker som distribueres til bibliotekene, en ordning for innkjøp og distribusjon av bøker til utvalgte skolebibliotek, og tre tilskuddsordninger.
Innkjøpsordningene er:
Den automatiske innkjøpsordningen for ny norsk skjønnlitteratur for voksne
Den selektive innkjøpsordningen for ny norsk skjønnlitteratur for voksne
Den automatiske innkjøpsordningen for ny norsk skjønnlitteratur for barn og unge
Den selektive innkjøpsordningen for ny norsk skjønnlitteratur for barn og unge
Innkjøpsordningen for ny norsk sakprosa for voksne
Innkjøpsordningen for ny norsk sakprosa for barn og unge
Innkjøpsordningen for oversatt litteratur
Innkjøpsordningen for nye norske tegneserier
Kulturrådets skolebibliotekordning
Ordningen har som formål å gi barn og unge tilgang til et variert og aktuelt utvalg av nye norske bøker gjennom skolebiblioteket. Ordningen sørger for innkjøp og distribusjon av kulturfondbøker som har barn og unge som målgruppe til skolebibliotek i grunnskolen.
Tilskuddsordning for litteraturprosjekt
Ordningen skal bidra til at det kan initieres og utvikles prosjekter som øker bredden og kvaliteten i norsk litteratur. Ordningen skal tilrettelegge for et mangfold av stemmer i den litterære offentligheten og bidra til at det i Norge oversettes bøker fra ulike språk og geografiske områder til bokmål og nynorsk. Ordningen skal legge til rette for at litteratur skrevet på samisk og på de nasjonale minoritetsspråkene (kvensk, romani og romanes) oversettes til en av de to målformene, og at det utvikles litterære prosjekter på de nasjonale minoritetsspråkene.
Tilskuddsordning for litteraturproduksjon
Ordningen skal bidra til at litteratur på norsk i utvalgte kategorier blir gitt ut, har høy kvalitet og gir en større bredde i norsk litteratur og offentlighet.
Tilskuddsordning for litteraturformidling
Ordningen skal bidra til at en stor bredde av litteratur − primært på norsk, samisk og de nasjonale minoritetsspråkene − blir profesjonelt formidlet til et bredt sammensatt og allment publikum. Ordningen skal bidra til at det inkluderes et mangfold av medvirkende på litteraturscenene i Norge, og stimulere til nyskaping og nye former for programmering og formidling.
Kulturfondet har også en rekke tverrgående og tverrfaglige ordninger hvor aktører fra litteraturfeltet kan søke om tilskudd. Disse omfatter:
Arena – tilskuddsordning for bygg og infrastruktur
Gjesteoppholdsstøtte for arenaer, arrangører og festivaler
Tverrfaglige tiltak – prosjektstøtte
Tverrfaglig kulturvirksomhet
Aspirantordningen
Tidsskrift og kritikk
Kulturvern - prosjektstøtte
Kulturvern - faglitteratur
Kunstfaglige publikasjoner og manusutvikling.
Fagutvalg og søknadsvurdering
Innen litteratur er det ett fagutvalg og ni vurderingsutvalg som vurderer søknader og fatter vedtak. Fagutvalget er oppnevnt av rådet for to år av gangen.
Faglig utvalg for litteratur består av seks medlemmer som samlet har en bred kompetanse og solid erfaring fra ulike roller og funksjoner på litteraturfeltet. Utvalget behandler ordningene for litteraturprosjekt, litteraturproduksjon og litteraturformidling, og fatter vedtak i alle enkeltsaker unntatt innkjøpsordningene. Fagutvalget har også ansvar for utforming av retningslinjer og prinsipielle avklaringer for innkjøps- og tilskuddsordningene.
Under produksjonsstøtteordningene for bildebøker og tegneserier er det oppnevnt underutvalg som innstiller til fagutvalget:
- Vurderingsutvalget for bildebøker behandler søknader om produksjonsstøtte til bildebøker
- Vurderingsutvalget for tegneserier behandler søknader om produksjonsstøtte til nye norske tegneserier
Under innkjøpsordningene er det følgende utvalg som er delegert vedtaksmyndighet for avgjørelser om innkjøp av enkelttitler:
- Vurderingsutvalget for ny norsk skjønnlitteratur for voksne, prosa vedtar innkjøp av skjønnlitterær prosa for voksne (romaner og noveller)
- Vurderingsutvalget for ny norsk skjønnlitteratur, lyrikk vedtar innkjøp av lyrikk for voksne
- Vurderingsutvalget for ny norsk skjønnlitteratur, dramatikk vedtar innkjøp av dramatikk for voksne
- Vurderingsutvalget for ny norsk skjønnlitteratur for barn og unge vedtar innkjøp av skjønnlitteratur for barn og unge
- Vurderingsutvalget for ny norsk sakprosa for voksne vedtar innkjøp av sakprosa for voksne
- Vurderingsutvalget for ny norsk sakprosa for barn og unge vedtar innkjøp av sakprosa for barn og unge
- Vurderingsutvalget for oversatt litteratur vedtar innkjøp av oversatt skjønnlitteratur og sakprosa for voksne og barn og unge
- Vurderingsutvalget for tegneserier vedtar innkjøp av nye norske tegneserier
Rapporter, utredninger og annen bakgrunnsinformasjon
Her finnes mer informasjon om litteraturfeltet og innkjøps- og tilskuddsordningene:
Årsrapport 2022 for Norsk kulturfonds virkemidler på litteraturområdet.
Hvilke tendenser gjorde seg gjeldende i litteraturåret 2022? Les rapporter fra alle vurderingsutvalgene til Kulturrådets innkjøpsordninger på våre nettsider.
I 2020 ble utredningen Logikker i strid. Kulturrådets virkemidler på litteraturfeltet utgitt i Kulturrådets fagfellevurderte bokserie. Boka analyserer de logikker og interesser som virker i litteraturfeltet, og konkluderer med at innkjøpsordningen for litteratur er et særlig viktig litteraturpolitisk virkemiddel.