Fra prosjektidé til søknad
Hvordan utvikle et godt samarbeidsprosjekt gjennom Kreativt Europa? Dette bør du tenke på før du søker.
Her finner du hjelp til å utvikle en prosjektidé og forberede en søknad om et samarbeidsprosjekt til Kreativt Europa. Vi anbefaler at du setter deg godt inn i programmets retningslinjer, og at du begynner prosessen i god tid før den aktuelle søknadsfristen.
Hva er et Kreativt Europa-samarbeidsprosjekt?
Samarbeidsprosjekt er én av flere støtteordninger under EUs kulturprogram Kreativt Europa.
Det vil være tre varianter av samarbeidsprosjekt:
Lite samarbeidsprosjekt: minimum tre partnere fra minimum tre land, inntil 48 måneders prosjektperiode; inntil 200 000 euro i støtte; støtten fra Kreativt Europa kan utgjøre maksimalt 80 % av prosjektbudsjettet
Mellomstort prosjekt: minimum fem partnere fra minimum fem land, inntil 48 måneders prosjektperiode; inntil 1 000 000 euro i støtte; støtten fra Kreativt Europa kan utgjøre maksimalt 70 % av prosjektbudsjettet
Stort prosjekt: minimum ti partnere fra minimum ti land, inntil 48 måneders prosjektperiode, inntill 2 000 000 euro i støtte, støtten fra Kreativt Europa kan utgjøre maksimalt 60% av prosjektbudsjettet.
Søknadsfrist
Det er én søknadsfrist i året for samarbeidsprosjekt i Kreativt Europa. Utlysningen publiseres seks - åtte uker før søknadsfristen. Fristen er vanligvis en gang mellom desember og mars.
Prosjektleder eller partner?
Det er flere veier inn i et Kreativt Europa-prosjekt. Man kan delta som prosjektleder eller som samarbeidspartner. Prosjektleder inngår kontrakt med Europakommisjonen på vegne av alle samarbeidspartnerne. Prosjektleder mottar og forvalter prosjektmidlene, og er juridisk ansvarlig for prosjektet. Det er også prosjektleder som har ansvar for rapportering til og kontakt med Europakommisjonen underveis i prosjektperioden. Den administrative arbeidsmengden er gjerne er større for en prosjektleder enn for en samarbeidspartner.
Prosjektleder og samarbeidspartnere er likestilt når det gjelder å utforme, gjennomføre og finansiere prosjektet. En viktig dimensjon i Kreativt Europa-samarbeidsprosjekter er at prosjektleder og partnerne utvikler et felles prosjekt sammen. Dette må gjenspeiles i søknaden.
Les relevante dokumenter
For å kunne utvikle et godt prosjekt og lykkes med søknaden er det viktig å forstå formålet med Kreativt Europa, og hva EU ønsker å oppnå med programmet. Det første du bør gjøre er derfor å sette deg inn i retningslinjene (Guidelines) som publiseres sammen med den årlige utlysningen. De gir en god oversikt over årets prioriteringer, hva som kreves i søknaden og hva som forventes av prosjektene.
Finn gode samarbeidspartnere
Det å finne gode samarbeidspartnere i forskjellige land er en forutsetning for å lykkes med et europeisk samarbeidsprosjekt. Nøkkelen er å skape entusiasme for en prosjektidé, og deretter kople sammen egnede aktører for å videreutvikle og gjennomføre ideen. Geografisk spredning av partnerne er positivt.
I et lite samarbeidsprosjekt må dere være minimum tre samarbeidsorganisasjoner fra tre land (én prosjektleder og to partnere). I mellomstore samarbeidsprosjekter må dere være minimum fem partnere fra fem land (én prosjektleder og fire partnere).
I et stort samarbeidsprosjekt må dere være minst ti samarbeidsorganisasjoner fra ti land (en prosjektleder og ni partnere)
For å gjøre prosjektet mer robust anbefaler vi minimum fire organisasjoner i et lite prosjekt, minumum seks i et mellomstort prosjekt og minimum elleve i et stort prosjekt. Da vil prosjektet fortsatt kunne få støtte selv om en av partnerne skulle trekke seg underveis. Dette er ikke et krav, men anbefalt.
For å lykkes med søknaden må alle partnerne være villig til å bidra med tid og eventuelle tekniske ressurser, i tillegg til egen finansiering.
Du bør finne relevante partnere så tidlig som mulig i planleggingsfasen, slik at dere har tid til å bli kjent, utvikle en felles prosjektidé og skrive søknaden sammen. Hvis du skal presentere en prosjektidé for potensielle partnere kan det være lurt å utarbeide en kortfattet prosjektbeskrivelse på engelsk.
Denne prosjektbeskrivelsen (som dere bruker til å informere partnere) bør inneholde informasjon om:
- prosjektet: hva, hvor og når?
- hva slags samarbeidspartnere og kompetanse du ser etter
- hvem du er eller dere er: en kort beskrivelse av organisasjonen, med kontaktinformasjon
- noen punkter om hva dere ønsker å oppnå gjennom prosjektet
Bruk gjerne denne malen for partnersøk for å utarbeide en prosjektbeskrivelse.
Verdien av å velge riktige partnere er enorm. Et Kreativt Europa-prosjekt bør man kun gå inn i med partnere man kjenner og stoler på. Derfor anbefaler vi å begynne partnersøket blant egne kontakter, paraplyorganisasjoner og relevante nettverk.
Kreativt Europa-desken har kontakt med kolleger i alle programland, som kjenner kulturfeltet i sine respektive land godt. Send oss gjerne en utfylt mal for partnersøk hvis du ønsker at vi skal spre prosjektbeskrivelsen din i nettverket. Vi foreslår også at dere sjekker ut partnersøkdatabaser i en del land. Der legges det inn partnersøk fra hele Europa, og du kan søke i baser med interesserte aktører på jakt etter partnere fra hele Europa.
Hva er et godt prosjekt?
Europeisk merverdi: Et godt samarbeidsprosjekt i Kreativt Europa bidrar til å svare på og løse en europeisk utfordring, og tilfører europeisk merverdi. «Problemet» bør være tydelig formulert i prosjektbeskrivelsen, og det må komme klart frem hvordan akkurat deres prosjekt bidrar til å løse det.
Kreativt Europa har to hovedmål:
• å ivareta, utvikle og fremme europeisk kulturelt og språklig mangfold og kulturarv; og
• å øke konkurranseevnen og det økonomiske potensialet i de kulturelle og kreative sektorene, spesielt i den audiovisuelle sektoren. Mer spesifikt tar det sikte på å:
a. styrke kunstnerisk og kulturelt samarbeid på europeisk nivå, støtte produksjon av europeiske verk; styrke den økonomiske, sosiale og eksterne dimensjonen i Europas kulturelle og kreative sektorer og tilrettelegge for innovasjon og mobilitet;
b. oppmuntre til samarbeid om innovasjon, bærekraft og konkurranseevne,
c. fremme tverrsektorielle innovative og samarbeidende tiltak samt mangfoldig, uavhengig og pluralistisk mediemiljø / mediekunnskap, og derved fremme frihet til kunstnerisk uttrykk, interkulturell dialog og sosial inkludering.
Formålene utdypes i retningslinjene til utlysningen.
Felles prosjekt: Et av formålene er å styrke samarbeid på tvers av landegrenser i Europa. Derfor er det svært viktig at du og partnerne dine utvikler prosjektideen og skriver søknaden sammen. Dere må vise at dette er et felles prosjekt. Et prosjekt som er utviklet av en norsk organisasjon fra et norsk perspektiv, uten en tydelig europeisk dimensjon, vil normalt ikke få støtte fra Kreativt Europa.
Valg av partnere: I søknaden må det komme klart fram hvorfor de valgte partnerorganisasjonene er de riktige til å utføre prosjektet, og hvordan hver organisasjon bidrar. Vis at kompetansen til partnerne er komplementær, og at prosjektet utnytter hver av partnernes kompetanse best mulig. Hvem skal gjøre hva? Hvordan skal dere jobbe sammen? Hvilke ressurser har den enkelte organisasjon for å gjennomføre sin del av prosjektet.
Sammenhengende søknad: Søknaden må fortelle en sammenhengende historie, med samsvar mellom de ulike delene: Hva vil dere oppnå? Hvilket problem ønsker dere å løse? Hvordan bidrar de foreslåtte aktivitetene til å løse dette problemet? Hva skal de håndfaste resultatene være? Hva er «arven» etter prosjektet i et langtidsperspektiv – på individ-, organisasjons-, lokalt-, regionalt-, nasjonalt- og europeisk nivå? Det må være en logisk sammenheng mellom de ulike delene av prosjektet.
Kvalitetskriterier: Søknaden blir vurdert kvalitativt ut ifra fire kriterier. Gjør deg kjent med kriteriene tidlig i utviklingsprosessen, for å sikre at prosjektet svarer på utlysningen og leverer på alle kriteriene. De fire kriteriene beskrives nærmere på siden om søknadsprosessen, samt i retningslinjene som følger utlysningen.
Prioriteringer
Dere skal velge en målsetting og inntil to prioriteringer i søknaden. Målsettinger:
Objective 1 - Transnational creation and circulation: to strengthen the
transnational creation and circulation of European works and artists;
Transnational creation and circulation is important for the advancement of
collaborations, increased outreach and in many cases necessary for the
viability and development of cultural organisations, institutions and individuals.
Co-production is also a tool to stimulate creativity, share resources and
facilitate the trans-national distribution of content and the circulation of artists.
Projects will consider the new context such as health or environmental
concerns and integrate innovative (digital) ways of producing and
disseminating content
ELLER
Objective 2 – Innovation: to enhance the capacity of European cultural and
creative sectors to nurture talents, to innovate, to prosper and to generate
jobs and growth Innovation, in a broad sense, is necessary for the evolution of the cultural and creative sectors and their competitiveness. Innovations can be of technological and artistic nature; they may include the joint creation and production of innovative European works and their dissemination to a wide and diverse audience. Innovations also include the development and experimentation of new practices or models, as well as the transfer and dissemination of innovative practices from more advanced European regions or sectors or disciplines to other regions in Europe.
Areas of innovation can encompass a social or societal dimension such as:
audience engagement/development, gender equality, the inclusion of people with disabilities, people belonging to minorities and people belonging to socially marginalised groups, fighting climate change, digitisation, etc., as well as culture's contribution to health and well-being, especially mental health, given the existing evidence and the persisting mental health crisis affecting in particular the youth.
Prioriteringer (velg 1)
Vi anbefaler at dere velger én. Om dere leverer to må dere levere like godt på hver av de valgte prioriteringene.
Prioriteringene for kulturprogrammet 2024:
1. Audience: to increase access to, engagement and participation in culture
and in particular content from countries other than their own-for all types
of audience;
2. Social inclusion: to promote societal resilience, including the important
role of culture for health and wellbeing (particularly mental health), and to
enhance social inclusion in/through culture in particular of/for people with
disabilities, people belonging to minorities and people belonging to socially
marginalised groups, as well as intercultural dialogue;
3. Sustainability: to co-create, adopt and disseminate environment-friendly
practices, as well as to raise awareness on sustainable development
through cultural activities, in line with the European Green Deal and the
New European Bauhaus;
4. Digital: to help the European cultural and creative sectors to undertake or
accelerate their digital transition, and to embrace the opportunities and to
address the challenges raised by artificial intelligence and other emerging
technologies (e.g., generative AI, big data, virtual worlds, blockchain, NFT,
etc.);
5. International dimension: to build the capacity within the European
cultural and creative sectors, including grass-roots organisations and
micro-organisations, to be active across borders – in Europe and beyond - and to contribute to the development of international cultural relations and the Union's global strategy for international relations through culture.
6. Annual priority: For 2024: Support to Ukrainian cultural and creative sectors. With this priority, it is intended to offer an adequate response to the consequences of the war of aggression in Ukraine having devastating
effects on the Ukrainian cultural heritage, on cultural organisations as well
as artists, which cannot operate and reach out to their national and
international audiences. Projects addressing this priority should focus their
effort on supporting Ukrainian cultural organisations and professionals
(including artists) to allow them to continue creating and showcasing
Ukrainian culture and/or prepare the post-war recovery.
Mer informasjon om prioriteringene finner du i retningslinjene for utlysningen.
Finansiering av forberedelser og egenandel
Forberedelse av internasjonalt kultursamarbeid bør være bedre forankret regionalt enn bare et samarbeid mellom lokale kulturorganisasjoner og nasjonalt nivå. Det er viktig at det er forankret i regionen og at fylkeskommuner og kommuner er knyttet til prosjektene og gjør det til en del av sin strategi å tilrettelegge for internasjonalt kultursamarbeid. Det er derfor svært positivt at flere fylkeskommuner nå kan tilby ulike stimuleringsordninger / tilskuddsordninger for internasjonalt kultursamarbeid. Dette håper vi stadig vil utvikles. Meld det inn så fort dere oppdager noen nye ordninger som hører hjemme her, og som kan brukes til finansiering av forberedelser av Kreativt Europa-prosjekter og / eller egenandel. Om du ikke finner din fylkeskommune her, så ta gjerne kontakt med dem for å høre om det kan være noen muligheter for støtte fra dem.
Innlandet fylkeskommune
Stimuleringsmidler
Støtte egenandel (gjennom Interreg)
Østfold fylkeskommune
Stimuleringsmidler til internasjonalt kultursamarbeid i Østfold
Vestfold og Telemark fylkeskommune
Tilskuddsordning til internasjonale kulturprosjekter
Tilskudd kunstproduksjon - reisestøtte
Mulig støtte fra seksjon for klima, miljø og internasjonalisering
Rogaland fylkeskommune
Støtte til medfinansiering av egenandel
Trøndelag fylkeskommune
Støtte til egenandel - Regionale utviklingsmidler