Piktomania
Prosjektet «Piktomania» tar utgangspunkt i ornamenter som finnes på bygningsfasader i Oslo.
Ornamentene kan sees på som kulturbærende elementer i en historisk, arkitektonisk og sosiologisk sammenheng. Ornamentene settes i en aktuell sammenheng i form av nye estetiske utrykk (street art, graffiti, stencil, art fantasy, tegneserier, osv). Motivene skal presenteres i digitale format til skolebarn/ungdommer og det brede publikummet.
Konsept
En drage velges ut som et identifiserende og representativt element for ideene og intensjonene dette prosjektet bygger på. Et "lokkemiddel", som kan overtale og som inviterer til å fantasere og sette i gang kreative prosesser hos publikumet. Dragen skal lages i en 3-dimensjonell modell, skal våknes til livet og skal gjøre opprør mot oss menneskene for vår ufølsomme holdning ovenfor vår historisk og kulturelle arv.
Bakgrunn/historikk
«Løft blikket: Byen er vakrere og mer interessant enn det du tror. Husene og gatene er fulle av historie, om menneskene som har bodd her, og om skiftende stilarter og estetiske oppfatninger. Å interessere seg for arkitektur, byggeskikk og bygningsvern handler først og fremst om å se.»
Redaktøren Arne Lie Christiansen for Medlemsbladet; FREMTID FOR FORTID,
Motivasjon
Hvordan kan vi få barn og unge å interessere seg for deres lokale arkitektur og den lokale historie som igjen kan være viktige faktorer for identiteten, gruppetilhørighet og lokal forankring? Hvordan kan vi motivere barn og unge til og leve aktivt i samspill med sine lokale omgivelser?
Det er bl. annet med utgangspunkt i disse spørsmålene at jeg ser viktigheten av å kunne koble sammen det historiske innholdet med "det gamle" og "det nye", dagens estetiske utrykk, i en ny sammenheng.
Historien gjenvinnes - ornamentene kan leve videre i nye utrykkformer
Prosjektet rettes mot skolebarn og unges egne premisser med utgangspunkt i de nå meget populære sjangrene som kan oppleves i utallige sammenhenger; festivaler, seminarer, messer, utstillinger og lignende eventer. Hvor bl.a. eventyr, trolldom, norrøn mytologi og magi står veldig sterkt.
Disse diverse tematikkene ser vi igjen materialisert i form av f. eks: datagames, tegneserier, ukeblad, bøker, filmer, rollespill, karakterutvikling, tatoos, illustrasjoner, art fantasy, graffiti, stencil art (sjablong), street art (gatekunst) og produktdesign.
Ditt lokal miljø - " kilden til friheten " - samspill med dine omgivelser
Tematikken i dette prosjektet burde også sees på som en spennende inspirasjonskilde hvor det relevante ved dette er at de visuelle referansene finnes nettopp i vår egen by, til og med i vår egen bydel. Det er derfor den pedagogiske delen ved dette prosjektet vil fokusere på den lokale historien som et stort, kreativt potensiale.