Atlas Movie
I forbindelse med utstillingen Atlas Movie av Nahoko Kudo og Edvine Larssen, ble det holdt omvisning og workshop som et tilbud gjennom DKS til 7.-klasser i Tromsø.
Edvine Larssen og Nahoko Kudo arbeider begge med stedsspesifikke installasjoner. Begge skaper sine verk med tanke på arkitekturen og rommene utstillingen skal stå i. I tillegg er den enkelte tilskuers egen opplevelse viktig, noe tittelen viser til – at tilskueren blir hovedperson i sin egen "film" ved å gå igjennom rommene som om de går fra scene til scene i "filmen". Utstillingen er laget for Kunstforeningens 5 gallerirom i 2. etasje.
Omvisning og workshop:
Edvine Larssens workshop gikk ut på å lage en kunstutstilling i en eske. Hun eksemplifiserte dette ved å vise hvordan hun og Kudo samarbeidet da de skulle planlegge å lage utstillingen ved å lage hver sin modell av kappa-papp av kunstforeningens 2. etasje. Samarbeid var et nøkkelord i workshopen også, og klassene ble delt opp i grupper på 3 eller 4 elever. Hver gruppe fikk først i oppgave å bli enig om tema og tittel for sine utstillinger. Denne innledende oppgaven skulle løses ved hjelp av skisser og notater med blyant og hvitt papir.
Når gruppene hadde kommet frem til en arbeidsplan, fikk de utdelt hver sin skoeske som fungerte som vegegr og gulv i modellen. De fikk også utdelt et kikkhull av den typen som brukes i ytterdører, som skulle monteres på esken. Kikkhullet forvrenger det vi ser, slik at det som er i nni esken virker lenger borte. Noen grupper valgte å montere kikkhullet midt i esken, mens andre valgte alternative synsvinkler, som fra et hjørne eller fra toppen av esken.
Deretter kunne de innrede esken etter sine arbeidsplaner med forskjellige typer materialer. I tillegg til akrylmaling, farget kartong og silkepapir på vegger og gulv, kunne de velge plastilina, oasis, papp, isopor, trepinner og lignende for å lage tredimensjonale former. Til slutt ble mini-utstillingene dekket av matpapir på toppen, slik at de fikk et tak samtidig som det kom nok lys inn i eskene til at man kunne se utstillingen gjennom kikkhullet.
Resultatene av workshopen ble til slutt presentert for klassen av hver gruppe, slik at elevene holdt sin egen miniomvisning av arbeidet sitt. Det var gledelig å se at de ferdige resultatene var svært forskjellige, noen var mer opptatt av å eksperimentere med form og farge mens andre hadde tatt for seg et tema, som f.eks verdensrommet eller familie. Hver gruppepresentasjon ble avsluttet av applaus fra tilhørerne, og at elevene var stolte av arbeidene sine forstod vi da alle klassene valgte å ta med seg skoeskene tilbake til skolen.