Skråblikk på Kulturrådet
En rød dartpil og lommetørkler i ny funksjon pryder møteromsfløyen i Kulturrådet fremover. Sara Christensens åtte verk kan også leses som et skråblikk på Kulturrådet.
Med sitt lekne og humoristiske utrykk blir kunstneren Sara Christensen sett på som en sjelden fugl i norsk kunstliv. KORO (Kunst i offentlige rom) har nå valgt åtte av hennes verk til Kulturrådets møteavdeling. 12. august var hun innom for å plassere verkene.
- Jeg synes verkene egentlig passer veldig godt i Kulturrådet, spesielt de tekstuelle beskjedene som er malt på bildene fungerer bra i denne sammenhengen, sier kunstner Sara Christensen.
Hun holder på å montere installasjonen «I'll do the dishes» i gangen opp til møtelokalet i Mølleparken 2. Det er ett av åtte verk som KORO har besluttet at skal monteres på veggene i lokalet. Fra en liten treeske fisker hun fram en pensel og måler opp hvor en rød flekk skal være.
- Det trenger ikke en spesiell lyssetting, det fungerer bra som det er, sier hun til Yngvild Færøy og Jan Christensen fra KORO før hun klatrer opp gardintrappen.
- Dette blir det første man ser når man skal på møte i Kulturrådet. Dette er et sted mange kunstnere har et ærbødig forhold til, en kontrast til tekstene i verkene. Det er jo egentlig klisjeer, hverdagslige ting vi pleier sier til hverandre, påpeker Jan Christensen.
- Slike ting er det ofte man sier når man sender inn en søknad til Kulturrådet og er i kontakt med rådgiver. Vi sier «La oss holde kontakten» og «Jeg ringer tilbake i morgen» Men hvilken betydning har det? Får man den telefonen eller ikke, legger kunstneren til.
Verkene
I tillegg til dartpilen består de andre arbeidene av sirkulære malerier på lerret av lommetørkler med underfundige titler.
Tittelen på arbeidene er:
- «I'll do the dishes»
- «La os holde kontakten»
- «Jeg ringer tilbage i morgen»
- «Vi ses snart»
- «Hvor er du nu?»
- «Tak for sidst»
- «Over an out»
- «Toget er gået, flyet fløjet, bussen har kørt og skibet har lagt fra kaj»
Kunstneren forteller at selve estetikken spiller på trusselbrevformatet med utklippete bokstaver fra aviser og blader.
- Bildene fremstår umiddelbart imøtekommende, lerretene er sydd av mønstrede lommetørkler. Men materialet innebærer også en motvekt. Bruksfunksjonen til lommetørkler er egentlig å snyte seg i eller kanskje som en romantisk gest som å tørke vekk en tåre? spør hun.
Fra 2013
Verkene er fra 2013 og er ikke laget for å utsmykke Kulturrådets møtefløy. De har vært vist på Galleri K tidligere i år og i fjor. Ifølge KORO kan de «leses som et skråblikk på en av kulturlivets vanskeligste diskusjoner; spørsmålet om kvalitet, og de kunstfaglige vurderinger som Kulturrådet står ansvarlig for.
- For meg er det viktig at verkene kan kommunisere på flere plan, og derfor passer det godt at det er forskjellige folk fra forskjellige utvalg og komiteer som kommer til å se dem, sier kunstneren.
Likevel kan hun godt være med på at arbeidene kan leses som et skråblikk på Kulturrådet.
- Dartpilen er ganske tydelig på det. Verket kan kanskje fungere som en påminnelse når beslutninger tas, på hvordan utvalg og komiteer vekter for eksempel kunstnerisk kvalitet og kommersiell suksess.
Vanessa Baird-bildet
Kulturrådet er for tiden i ferd med å gjøre klart til å montere Vanessa Bairds maleri «To Everything There is a Season» i resepsjonsområdet i Mølleparken 2. Verket ble aldri installert i R6, Helse- og omsorgsdepartementets lokaler. Bildet er en del av en serie på tre, og de to første henger i regjeringslokalet.
Et av bildene ga de ansatte i R6 assosiasjoner til terrorangrepene 22. juli 2011. Det ble besluttet at det tredje bildet ikke skulle monteres i R6 som planlagt. KORO bestemte derfor at det tredje bildet inntil videre skal henge i Kulturrådets lokaler. Verket skal være montert ferdig i løpet av høsten.
Les mer om Vanessa Bair-maleriet som skal monteres i Kulturrådet