Hvorfor trenger vi kunstbøker?
Bøker er med på å utvikle ett språk for kunsten, mener redaktør og kurator Behzad Farazollahi. Kulturrådets ordning for kunstbøker har søknadsfrist tre ganger i året.
Kulturrådets tilskuddsordning for Kunstfaglige publikasjoner og manusutvikling går til utvikling og produksjon av blant annet fotobøker, utstillingskataloger, bøker om kunst og bøker som kunst.
Boka Why Photography? som er gitt ut i forbindelse med fototriennalen New Visions, er en av de som har fått støtte. Utgivelsen er laget av fotogalleriet MELK i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter, og redaktørene er Bjarne Bare, Behzad Farazollahi og Christian Tunge. I boka møter vi 31 kunstnere fra hele verden som jobber med digitale og analoge verk, collager, skulpturelle arbeid, vever, VR, video og installasjon.
Hvorfor er fotobøker viktige?
Dette er ikke en fotobok i tradisjonell forstand, forklarer redaktør Behzad Farazollahi, som også står bak galleriet MELK.
– Vi ser på boka som en blanding av et visuelt manifest og en akademisk bok, der hvor vi har forsøkt å ta nerven på hva fotokunst er de siste årene, sier han.
– Men fotobøker generelt er viktige, nettopp fordi mange ser på de som personlige og eksperimentelle utgivelser, som ofte er gitt ut på eget forlag. Bøker som er med på å utvikle ett språk som fortsatt er i en ganske ung alder, om man sammenligner det med andre kunstformer og medier. Og det er en måte å vise sin kunst på der man må tenke veldig annerledes enn når man kuraterer en utstilling.
Kulturrådet ønsker flere og bedre bøker om kunst
Etter at Kulturrådet skilte ut kunstbøker i en egen ordning har kvaliteten gått merkbart opp, mener Inger Eri, seniorrådgiver i Kulturrådet.
– De siste årene, fra 2014, har det vært ei rivende utvikling, og det blir lagt merke til internasjonalt, sier Eri.
Kunstnere bruker bokformatet til å prøve ut ideer, og en bok kan gjerne være et kunstverk, forteller hun. Mange av bøkene trekker også linjer mellom kunsten og samfunnet, og utforsker for eksempel gentrifisering, byen, eller kunst og oljeutvinning. Både kunstnere, kuratorer, skribenter, institusjoner og forlag kan søke på ordningen. Søknadene vurderes deretter av et faglig utvalg som består av kunstnere, kuratorer og andre med spesiell kompetanse på visuell kunst.
Kunstnere vil tilbake til det fysiske og sanselige
Som kunstner og kurator selv, ser Behzad Farazollahi en tendens der kunstnere ønsker å returnere til en mer taktil verden, nå i vår digitale tid.
– Der spiller bøker generelt en stor rolle. Det å kjenne på ulike papir, trykk og tekstur gir en tilfredstillelse som det digitale ikke er i stand til.
– Alle disse kunstnerne bidrar på sin måte med elementer og retninger til en diskusjon som vi anser som veldig viktig og aktuelt akkurat nå; Fotokunstens begrensninger, relevans og betydning der kommunikasjon gjennom bilder nærmest er på vei til å overta skriftspråket, sier Farazollahi.
Arbeidet med boka Why Photography? ble startet nærmere tre år før utstillingen, så selv om de to henger sammen, lever den sitt eget liv. Boka skal etter planen presenteres blant annet på London Art Book Fair i september og Paris Photo i november, og får dermed også et internasjonalt publikum.
Utstillingen New Visions varer frem til midten av september. Du kan også se den på nett hos Henie Onstad Kunstsenter. Og boka lever evig.
Hvor finner du kunstbøker?
Bergen Art Book Fair
Kunstbokmessen Bastard
Fotobokfestival Oslo
Nordic Art Press
Man kan søke støtte til kunstfaglige publikasjoner og manusutvikling tre ganger i året. Les mer om tilskuddsordningen her.