Om søknadsrunden
Om søknadsrunden
Musikkutvalget for turné- og virksomhetstilskudd behandlet 227 søknader om tilskudd til 3 886 konserter. Utvalget gav 150 tilskudd til 3 176 konserter.
Om ordningen
Tilskuddsordningen Turné- og virksomhetstilskudd for musikere, artister, ensembler og band (tidl. tilskuddsordning for musikere og musikkensembler) er den største bidragsyteren til offentlig finansiering av det frie utøverfeltet i Norge. Ordningen stimulerer til turnévirksomhet og konsertproduksjon og gjør at publikum årlig kan oppleve et stort antall kvalitetskonserter med et bredt spenn av musikkuttrykk over hele landet. Tilskudd gir utøverfeltet profesjonelle rammer og mulighet for kunstnerisk utvikling og formidling både nasjonalt og internasjonalt. Søkere er profesjonelle musikere, artister, ensembler, band og støtteapparat innen alle sjangre.
Justerte retningslinjer
Ordningens justerte retningslinjer var gjeldende fra og med denne søknadsfristen. Ordningens navn var dermed endret fra Tilskuddsordning for musikere og usikkensembler til Turné- og virsomhetstilskudd for musikere, artister, ensembler og band.
Hovedsøknadsfrist
Søknadsfristen 2. september er en hovedsøknadsfrist på ordningen, der det også er anledning til å søke om beløp på over kr 500 000 og/eller betydelige utgifter til drift, samt til flerårig virksomhet. Hovedvekten av søknadene som kommer inn ved denne fristen gjelder aktivitet i påfølgende år.
Utvida rammer
Rammene på ordningen var også i denne søknadsrunden midlertidig utvidet grunnet koronasituasjonen. I tillegg til konsert- og turnévirksomhet kunne man søke om tilskudd til ulike typer kunstnerisk fordypningsarbeid som er relevant for ordningen.
Stimuleringsmidler og ekstrabevilgning
Ordningen ble ifbm søknadsrunden tilført 2 millioner kroner i stimuleringsmidler. Over statsbudsjettet for 2022 ble ordningen dessuten gitt en ekstrabevilgning på 10 millioner kroner – deler av ekstrabevilgningen ble disponert i møtet. De ekstra midlene muliggjorde å prioritere tilskudd til flere søkere, de muliggjorde å i større grad prioritere tilskudd til innøving og preproduksjon, og de muliggjorde å opprettholde eller øke tilskuddet til en rekke helårige tilskuddsmottakerne.
Tall i søknader og tildelinger
Søknader og tildeling
Antall søknader var på et vanlig nivå, sammenlignet med tilsvarende søknadsfrister tidligere år. Tildelingsprosenten var imidlertid på hele 66%, noe som er høyere enn i tilsvarende søknadsrunde i 2020 (63%) og betydelig høyere enn før pandemien (52% i 2019).
Sjangerfordeling
Søknader og tildelinger fordelte seg slik på sjanger:
Sjanger |
Søkn. |
Tild. |
Tild.% av totalt antall tild. |
Tild.% innen hver sjanger |
Søknadssum |
Tildelingssum |
% av totalsum tilskudd |
Jazz/impro |
75 |
50 |
33 % |
67 % |
48 386 036 |
19 987 000 |
28 % |
Klassisk/samtid |
65 |
43 |
29 % |
66 % |
47 841 935 |
25 375 000 |
35 % |
Populær |
40 |
24 |
16 % |
60 % |
9 851 752 |
3 702 000 |
5 % |
Tradisjon |
20 |
13 |
9 % |
65 % |
3 956 880 |
2 192 000 |
3 % |
Verden |
11 |
7 |
5 % |
64 % |
4 883 625 |
2 860 000 |
4 % |
Vokal |
16 |
13 |
9 % |
81 % |
24 371 203 |
17 850 000 |
25 % |
Sum |
227 |
150 |
100 % |
66 % |
139 291 431 |
71 966 000 |
100 % |
Det kom inn flest søknader fra jazz/impro- og klassisk/samtid-feltene, etterfulgt av populærmusikkfeltet. Tradisjonsmusikkfeltet skiller seg ut med et nesten tredoblet antall i forhold til tilsvarende søknadsrunde i 2020. Tildelingsprosent (innen hver sjanger) er på ca samme nivå i samtlige sjangere.
Fylkesfordeling
Det kom inn søknader fra og ble gitt tilskudd til søkere fra alle fylker. Flest søknader kom fra Oslo, Vestland, Viken og Trøndelag. Dette har vært et mønster også i tidligere søknadsrunder. Det kom dessuten inn uvanlig mange søknader fra Vestfold og Telemark i denne søknadsrunden. Søknadsmaterialet gir et bilde av aktive utøvermiljøer i store deler av landet.
Konserter i utlandet
Koronasituasjonen har det siste halvannet året påvirket konsertaktiviteten i utlandet betydelig. I søknadsrundene i 2021 har andelen konserter i utlandet vært helt nede i 6% (2. tildelingsrunde), mens trenden i de to siste søknadsrundene har vært oppadgående, med 27% av konsertene planlagt i utlandet i denne søknadsrunden. Det er også under vanlige omstendigheter en opphopning av søkere som opererer på et mer internasjonalt konsertmarked i akkurat denne søknadsrunden. Til sammenligning fordelte konserter i Norge og utlandet seg før koronapandemien (i 2019) med ca 60 prosent av konsertene i Norge og 40 prosent i utlandet.
Utvalgets vurderinger og prioriteringer
Utvalget tok i behandlingen av søknadene utgangspunkt i koronasituasjonen slik den fremstod på søknadstidspunktet. De vurderte søknadene ut fra ordningens generelle retningslinjer og de utvida rammene på ordningen. Det ble tatt hensyn til redusert inntektsgrunnlag for mange ifbm koronapandemien, og konsertvirksomhet i Norge ble sterkere vektlagt enn før.
For øvrig ble ordinære vurderingskriterier lagt til grunn, med overordnet vekt på kunstnerisk og faglig innhold, profesjonalitet og kunstneriske kvaliteter. I den samlede vurderingen av søknadene ble det bl.a. lagt vekt på å ivareta et mangfold av uttrykk, musikalske sjangre og utøvermiljøer. I vurderingen av den enkelte søknad ble det lagt vekt på prosjektets og utøvernes kunstneriske kvaliteter og egenart. Videre ble aktivitetsomfang, gjennomføringsevne, kunstnerisk utviklingspotensial og prosjektets og budsjettets realisme vurdert, og bl.a. forhold som merbruk av verk og produksjoner og god turnéplanlegging i et kostnads- og klimaperspektiv ble positivt vektlagt.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 227
Søknadssum: kr 139 291 431
Antall tildelinger: 150
Tildelingssum: kr 71 867 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 2.9.2021 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 22. - 25.11.2021
-
Vedtak i rådsmøte: 14. - 15.12.2021
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Sjanger | Søkers fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|