Om søknadsrunden
Musikkutvalget for musiker- og ensemblestøtte behandlet 147 søknader om tilskudd til 1 583 konserter. Utvalget tildelte 68 tilskudd til 811 konserter.
Bakgrunn
Støtteordning for musikere og musikkensembler (MME) ble opprettet i 2017 etter en sammenslåing av Støtteordning for musikkensembler og Musikerordningen. Støtteordningen bidrar til finansiering av virksomhet til musikere, artister, musikkgrupper, ensembler, kor og orkestre innen alle sjangre. Konserter og turnéer som foregår både i Norge og i utlandet støttes, men virksomhet i Norge blir særlig vektlagt i den overordnende prioriteringen. Støtteordningen er den største bidragsyteren til offentlig finansiering av det frie utøverfeltet i Norge. Den er avgjørende for at det finnes musikkproduksjon på et profesjonelt og høyt kunstnerisk nivå utenfor institusjonene i Norge, og den gjør det mulig for et stort antall musikere å ha en profesjonell karriere utenfor institusjonene.
Tildelingene
Det ble gitt tilskudd til 46% av søknadene. Søknader og bevilgninger fordelte seg slik på sjanger:
Sjanger | Søknader | Bevilgninger | Tild.% av totalt antall | Tild.% innen hver sjanger |
Jazz/impro | 39 | 18 | 26 % | 46 % |
Klassisk/samtid | 33 | 19 | 28 % | 58 % |
Populær | 52 | 20 | 29 % | 38 % |
Tradisjon | 21 | 11 | 16 % | 52 % |
Verden | 1 | 0 | 0 % | 0 % |
Vokal | 1 | 0 | 0 % | 0 % |
Totalsum | 147 | 68 | 100 % | 46 % |
Utvalgets vurderinger og prioriteringer
I vurderingen av søknadene ble det særlig lagt vekt på faglig innhold, profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Forhold som ble tatt i betraktning i den samlede prioriteringen var:
- Musikalsk profil
- Kunstnerisk utvikling
- Virksomhetens omfang
- Gjennomføringsevne sett i lys av rapportering for tidligere års bevilgninger
- Besetning og størrelse
- Hvorvidt konsertene foregår i Norge eller i utlandet
- Turnérutens geografiske profil (i Norge)
- Sjangermessig mangfold
- Utøveres ulike ressursbehov
- Utøveres og sjangeres ulike rammebetingelser
Høy kvalitet på søknadene
Utvalget vurderte kvaliteten på søknadene i tildelingsrunden som høy – både når det gjelder profil på prosjekter, kunstnerisk nivå og søknadstekniske detaljer. I tidligere søknadsrunder har utvalget ofte savnet utdypninger om repertoar og estetisk kontekst i søknadene. I denne søknadsrunden skrev flere søkere utdypende om blant annet bakgrunnen for repertoarvalg, om hvordan de jobber med ulike uttrykk og om sammenhengen musikken er tenkt å inngå i. Utvalget valgte å disponere en relativt stor andel av den gjenværende avsetningen for 2019 i denne første søknadsrunden, og 46% av søkerne mottok støtte.
Tilskuddsnivå
Utvalget hadde som mål å imøtekomme søknadssummen når tilskuddets størrelse ble fastsatt. I noen tilfeller er likevel tilskuddet avgrenset til deler av aktiviteten, eller det er forutsatt at aktiviteten kan gjennomføres med den gitte bevilgningen.
Geografisk profil
I tillegg til faglig innhold, profesjonalitet og kvalitet, har utvalget i den samlede prioriteringen blant annet verktlagt turnérutenes geografiske profil. De har sett særlig positivt på søknader der flere konserter foregår på mindre steder, som normalt ikke opplever så mange konserter. Utvalget har dessuten ønsket å bidra til å stimulere utøvermiljøer i ulike deler av landet.
Sjanger
Utvalget savner fortsatt større mangfold innen den enkelte sjanger, blant annet hip-hop, rap, elektronika innen populærmusikk, og støy/elektronisk musikk, klassisk og neoklassisk repertoar innen klassisk/samtid-feltet. Også innen tradisjonsmusikkfeltet er det potensiale for flere søknader og mer mangfold blant søkerne.
Promoturneer/showcase
I noen søknader, særlig innen populærmusikkfeltet, inngår showcase og interne arrangementer i den omsøkte turnéruta. Denne typen arrangement støttes sjelden på ordningen, da konserter rettet mot et allment, offentlig konsertmarked prioriteres. Utvalget er likevel oppmerksomme på at promoturneer særlig innen populærmusikkfeltet er viktige for musikernes mulighet til å utvikle seg, skaffes seg et publikum og bygge seg en fremtidig inntekt.
Internasjonale turneer
Konserter og turnéer som foregår både i Norge og i utlandet støttes på støtteordningen, men virksomhet i Norge blir særlig vektlagt i den overordnende prioriteringen. Flere utøvere har et naturlig marked også i utlandet, konserter i Norge og utlandet går inn i hverandre som del av et mer globalt marked, og utvalget vurderer det som viktig at utøvere får støtte til å spille der de har et marked.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 147
Søknadssum: 17 379 224
Antall tildelinger: 68
Tildelingssum: 6 480 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 4.12.2018 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 11.2.2019
-
Vedtak i rådsmøte: 2. - 3.4.2019
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Sjanger | Søkers fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|