Om søknadsrunden
Musikkutvalget for musiker- og ensemblestøtte behandlet 235 søknader om tilskudd til 3 671 konserter. Utvalget besluttet å gi 122 tilskudd til 2 227 konserter.
I denne fjerde tildelingsrunden var det anledning til å søke om tilskudd til både mindre turnéprosjekter, til konsertvirksomhet gjennom et år og til flerårig virksomhet. Det var også anledning til å søke om beløp som overstiger kr 500 000.
Om ordningen
Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler har som formål å stimulere til økt turnévirksomhet og konsertproduksjon slik at musikk av høy kvalitet blir tilgjengelig for flest mulig. Ordningen skal bidra til å gi musikere og musikkensembler profesjonelle rammer og mulighet for utvikling. Ordningen retter seg mot profesjonelle musikere, artister, ensembler, band og støtteapparat innen alle sjangre.
Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler er sammen med tilskuddsordning for bestillingsverk og produksjonsstøtte den største bidragsyteren til offentlig finansiering av det frie utøverfeltet i Norge. Fra ordningen for bestillingsverk og produksjonsstøtte gis det tilskudd til komponering og utvikling av repertoar og materiale. Fra ordningen for musikere og musikkensembler gis det tilskudd til innøving, preproduksjon og turnering. Konserter og turnéer som foregår både i Norge og i utlandet støttes, men virksomhet i Norge blir særlig vektlagt i den overordnende prioriteringen.
Justerte retningslinjer for ordningen ble vedtatt i rådsmøte 18.06.2019 og trådte i kraft fra og med denne søknadsrunden.
Tildelingene
Det ble gitt tilskudd til 52 % av søknadene. Søknader og bevilgninger fordelte seg slik på sjanger:
Sjanger | Søknader | Tildelinger | Tild.% av totalt antall | Tild.% innen hver sjanger |
---|---|---|---|---|
Jazz/impro | 75 | 40 | 33 % | 53 % |
Klassisk/samtid | 55 | 33 | 27 % | 60 % |
Populær | 60 | 21 | 17 % | 35 % |
Tradisjon | 18 | 12 | 10 % | 67 % |
Verden | 14 | 7 | 6 % | 50 % |
Vokal | 13 | 9 | 7 % | 69 % |
Totalsum | 235 | 122 | 100 % | 52 % |
Det kom som vanlig inn flest søknader innen jazz/impro- og populærmusikkfeltet. I denne tildelingsrunden var det også et ekstra høyt antall søknader fra klassisk/samtid-feltet, da det er mange større virksomheter som søker om store og flerårige tilskudd i denne fjerde tildelingsrunden. Det var også klassisk/samtidsfeltet som mottok høyest tilskuddsum i denne tildelingsrunden med 39% av den totale potten.
Klassisk/samtid, tradisjon og vokal har høyeste tildelingsprosent innen sin sjanger, med vokal på topp med 69% (9 av 13 søknader innvilget). Sistnevnte har sin naturlige forklaring i vokalfeltets historikk på ordningen med øremerkede midler over statsbudsjettet. Norsk kulturråd og Norges korforbund har jevnlig dialog om vokalfeltet og om hvordan tilskuddsordningene deres innrettes mot feltet. Norsk kulturråd gir tilskudd til de profesjonelle vokalensemblene/korene gjennom Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler, mens Aktivitetsmidler for kor retter seg mot amatørkor og amatørkor på særlig høyt nivå. Det virker som om dette skillet har blitt tydelig for de fleste korene.
Utvalgets vurderinger og prioriteringer
I vurderingen av søknadene ble det særlig lagt vekt på faglig innhold, profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Forhold som ble tatt i betraktning i den samlede prioriteringen var:
- Musikalsk profil
- Kunstnerisk utvikling
- Formidlingsvolum
- Gjennomføringsevne sett i lys av rapportering for tidligere års bevilgninger
- Besetning og størrelse
- Hvorvidt konsertene foregår i Norge eller i utlandet
- Turnérutens geografiske profil
- Sjangermessig mangfold
- Utøveres ulike ressursbehov
- Utøveres og sjangeres ulike rammebetingelser
- Prosjekts og budsjettets realisme
- God turnéplanlegging i et kostnads- og klimaperspektiv
Høy kvalitet innen en begrenset budsjettramme
Utvalget vurderte kvaliteten på søknadene i denne tildelingrunden som stort sett høy – både når det gjelder profil på prosjekter, kunstnerisk nivå og søknadstekniske detaljer. Mange av søknadsbeløpene var høye, og utvalget stilte høye krav til kunstnerisk kvalitet, kontinuitet og utvikling før de gav nye, større tilskudd. Det lot seg ofte ikke gjøre å innfri søknadsbeløpene pga den begrensede budsjettrammen.
Flerårige tildelinger
Utvalget prioriterte å gi flerårig tilskudd til fem søkere. I de flerårige søknadene vektla de tydelige planer for flere år og en søkerhistorikk med høy kvalitet og god gjennomføringsevne. Flerårig tilskudd vil imidlertid ikke alltid være til søkers gunst. Når planene for påfølgende år er utydelige, kan en ny og bedre søknad på et senere tidspunkt øke mulighetene for feks et økt tilskudd.
Grensegang MME og BST
Med ordningens justerte retningslinjer ble grensegangen mellom Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler (MME) og tilskuddsordningen Bestillingsverk og produksjonsstøtte (BST) tydeligere trukket opp (jf «Om ordningen»). Utvalget observerte at flere søkere som tidligere delvis har inkludert skapende arbeid i søknaden sin til MME, i denne fjerde søknadsrunden ser ut til å ha fanget opp endringene i retningslinjene og heller søkt BST om tilskudd til de skapende prosessene.
Gjenbruk av bestillingsverk og programmer
Utvalget la i denne tildelingsrunden merke til utstrakt gjenbruk av bestillingsverk i planlagte konsertprosjekter. Det er ikke så overraskende, da mange søkere med større helårlig virksomhet har bestilling av nye verk som en naturlig del av virksomheten. En viss gjenbruk av disse er forholdsvis vanlig. Men likevel ser det ut til å være en økt bevissthet rundt gjenbruk av bestillingsverk etter at BST har fremhevet konsertformidling som en vektlagt faktor, og både BST og MME har vist til mulighetene for tilskudd til videre formidling av bestillingsverk på musiker- og ensembleordningen.
Utvalget skulle gjerne også sett den samme bevisstheten rundt gjenbruk når det gjelder konsertprogrammer. Innen klassisk/samtids-feltet er det tradisjon for å utvikle stadig nye programmer, som ofte bare spilles én eller få ganger. Stort produksjonsvolum er ressurskrevende og fremstår også i flere tilfeller som innadvendt, da musikken kun blir tilgjengelig for en begrenset gruppe mennesker. Utvalget skulle i flere tilfeller gjerne sett at konsertprogrammer ble gjenbrukt og turnert med i større grad.
Kirkemusikk
Kirkemusikkordningen er lagt om med virkning fra og med 2020, og deler av avsetningen tilfaller Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler. Utvalget hadde derfor i denne tildelingsrunden et særlig blikk på søknader som gjelder kirkemusikkfeltet. Det ble gitt flere tilskudd for 2020 til søkere som tidligere har mottatt tilskudd fra kirkemusikkordningen.
Klima og miljø
I de justerte retningslinjene på Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler er god turnéplanlegging i et kostnads- og klimaperspektiv ett av flere momenter som blir nevnt som vektlagt i vurderingen av søknaden. Dette, sammen med Kulturrådets klima- og miljøinsentivmidler, har bidratt til at mange av søkerne har reflektert rundt egen klimabelastning, og planlegger grep som å spille flere konserter i samme område, bruk av tog og bil fremfor fly, krav til arrangører om å blant annet unngå engangsbestikk og plastflasker, m.m. Kun i 13 av søknadene var det presisert en konkret sum for økte kostnader til klimatiltak, og seks av disse ble tildelt midler fra miljø- og klimainsentivmidlene for 2019 .
I noen tilfeller ble tilskudd avgrenset til konserter i Europa eller i Norge, men konserter på andre kontinenter ble også støttet i tilfeller særlig der søker hadde booket flere konserter og hadde et tydelig marked. Utvalget diskuterte mulige virkemidler for å øke utøveres bevissthet rundt eget klimaavtrykk ifbm turnering, uten å konkludere med noen konkrete virkemidler.
Knappe søknader avslått
Utvalget verdsatte beskrivelser av repertoarvalg, av hvordan søkerne jobber med ulike uttrykk og av sammenhengen musikken inngår i. Det kom inn mange utfyllende søknader i denne tildelingsrunden. Men enkelte søknader var også svært kortfattede, der prosjektet var svært knapt presentert. Selv om enkeltmedlemmer i utvalget i noen tilfeller hadde god kjennskap til søker fra før, ble søknaden avslått, da utvalget forventer at søkerne skriver en utfyllende presentasjon av prosjektet sitt.
Kjønnsbalanse
Utvalget hadde et blikk på kvinneandelen i søknadene - både blant utøvere og med tanke på repertoarvalg. Det ble ikke blitt gjort noen systematiske registreringer, men hovedinntrykket er at det er en mannstung slagside både blant utøvere og innen repertoarvalg.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 235
Søknadssum: 131 986 270
Antall tildelinger: 122
Tildelingssum: 54 159 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 3.9.2019 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 18. - 19.11.2019
-
Vedtak i rådsmøte: 11. - 12.12.2019
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Sjanger | Søkers fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|