Om søknadsrunden
Ordningen skal bidra til å styrke produksjon av publikasjoner som presenterer og/eller analyserer aktuelle problemstillinger innen samtidskunst og kunstteori. Det gis støtte til fotobøker, bøker om (kunst)teori, monografier, kunstnerbøker, større utstillingskataloger, bok- eller magasinserier, ulike hybridbøker og fanziner. Manusutviklingsstøtten er en viktig del av ordningen og skal stimulere skribenter til å skrive dyptgående og lengre tekster om samtidskunst.
Tall fra søknadsrunden
- Tallet på søknader: 56
- Søknadssum: kr 6 924 372
- Tildelinger: 21
- Tildelingssum: kr 1 190 000
Kunstnerne publiserer, ikke bare for å presentere og kontekstualisere sitt eget virke, men også for å teoretisere og løfte fram ulike spørsmål innenfor samtidskunsten. Ordningen Kunstfaglige publikasjoner og manusutvikling ser ut til å svare på behovet i det visuelle feltet. Det har aldri vært så høyt søkertall som nå. 58 søknader kom inn, 2 er avvist. Det er stor variasjon og bredde og mange av bokprosjektene er godt utviklet i form av dummy og tekster. Det er andre gang Arrangørutvalget for visuell kunst behandler ordningen. Søknadsskjemaet er todelt, et for produksjon av kunstfaglige publikasjoner og et for manusutvikling. Støtte til å utvikle tekst gjør det mulig for skribenter å gå dypt inn i samtidskunstfeltet.
Tendenser og trekk i søknadsmaterialet
To større teoretiske bøker må nevnes; The Play Project – Shahrzad Malerkian’s Artist Book Breaking ground with play blir utgitt på Torpedo bokhandel & forlag. Shahrzad Malerkian er norsk – iransk og kunstpraksisen hennes er internasjonal, med base i Norge. Dette er et nyskapende og gjennomarbeidet bokprosjekt, som teoretiserer om kunst rettet mot barn og unge. Det visuelle i boka er godt gjennomarbeidet og tekstene tar opp viktige diskusjoner om «fri lek», alternativ pedagogikk og lekeplasstudier.
Fotobøker har en særlig evne til å sette aktuelle samfunnsdebatter på dagsorden. Bjarne Breda fikk støtte til en større teoribok kalt The Nature of Photography som tar mål av seg å sette søkelys på diskursen om fotografi som medium. Den tjekkiske filosofen Vilém Flusser og hans tanker om det digitale allerede på 1970-tallet er særlig vektlagt i Bredas tekst. Mange internasjonale teoretikere bidrar og boka kommer ut på Art & Theory Publishing i Stockholm, som sikrer god distribusjon både i Norden og internasjonalt.
I monografiene presenteres lengre kunstnerskap, ofte med ulike innfallsvinkler fra flere forfattere. Billedmaterialet i dummyen er som regel godt utarbeidet som også tekstene. Det var fem søkere til monografier og tre fikk støtte. Mange års kunstnerskap formidles i betydelige bokprosjekter, som i Måleri (arbeidstittel) om Tore Hansen. Her skriver kunstneren selv på dialekt om oppvekst og ungdomstid på Finnskogen og hvordan han tok det uvanlige valget å bli kunstner. - Hendene mine blir bare større og større omhandler Irene Nordlis keramiske kunstnerskap. Gjennom samtaler med kunstneren har Gjertrud Steinsvåg en personlig tilnærming til Nordlis kunstneriske utvikling, endringer i uttrykk opp gjennom årene, samt hennes betydning som professor ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Remote sensing om Emiljia Skanulyte oppsummerer en kortere periode, syv år. Boka blir publisert av Sternberg Press og kommer ut i etterkant av utstillingen ved Trondheim kunsthall i 2025. Kunstneren arbeider med analog film, både dokumentar og fiksjon. De internasjonale tekstbidragene har kunstfaglige-, antroposofiske- og arkitekturrettede tilnærminger.
Minigrafi: Ahmed Uhmar følger kunstnerens arbeid fram mot utstillingen Glowing Phalanges på Kunstnernes Hus. Den norsk-sundanesiske kunstneren arbeider med skulptur, tekstil, maleri, fotografi og performance der identitet, religion og kulturelle verdier undersøkes. Han ble tildelt Kunstkritiker-prisen for beste utstilling i 2023. Utstillingen turnerte til Bergen kunsthall og deler av den til hovedutstillingen på Venezia-biennalen i 2024. Line Ulekleiv er redaktør, tekstene er samtalebasert, mens Sarah Lookofsky bidrar med et essay som vektlegger det postkoloniale perspektivet.
Definisjonen av kunstnerbøker er bred; fra bøker som kunst, ofte stilt ut som kunstverk, til bøker om kunst, gjerne i form av ulike hybridbøker. Kunstnerbøkene kommer gjerne ut i få opplag, blir enten selvpublisert eller gitt ut på mindre forlag. Mange av bøkene defineres som kunstnerbøker av søker, selv om de tenderer mot fotobøker eller kataloger som følger en utstilling eller oppsummerer få år i et kunstnerskap. - Det var ni søknader om kunstnerbøker og kun to ble tildelt støtte. Hanne Frey Husø selvpubliserer Tidens topologi der temaet er Ciceros topos-begrep. Hun lager selv papiret til den håndinnbundne boka og det visuelle består av collografi og chinecolli, samt at hun skriver tekster og dikt. - Kunstnerboka Read the wind undersøker sammenhengen mellom språk og usynlighet og blir et skulpturelt element i William Kudahl Sørenesens utstilling i Lydgalleriet i Bergen.
Manusutviklingsstøtten er en viktig del av ordningen og skal stimulere til å skrive dyptgående og lengre tekster om samtidskunst. Det var 13 søkere og seks ble støttet. Her må Jorunn Veitebergs tekst om ett kunstverk av Cathrine November Høibo trekkes fram. Tematikker er forholdet mellom biografi og kunst, om verk og kunsthistorisk kontekst og om materiale og mening. Boka skal bli til en «minimonografi» og skal gis ut på Cappelen Damms Libelliserie. - Nina Strand skal skrive om kvinners markedsverdi etter som årene går, ut fra et selvbiografisk synspunkt. Tematikken er stadig aktuell og fotografier av Strand blir en viktig del av innholdedet i boka, som får tittelen Second spring del 2.
Diskusjoner i utvalget
Bøker må være kommet langt i utviklingen mot et ferdig produkt før man søker og utvalget var særlig oppmerksomme på kvalitet og utforming av det visuelle. De hadde et særlig fokus på kunstnerboka og man ønsker seg mer innovative og undersøkende bokformater i kommende søknader. Etablerte forlag oppfordres til å søke, noe som skal sikre en bredere distribusjon av kunst- og kunstnerbøkene. Tallene viser imidlertid at langt over halvparten av søknadene om foto- og kunstnerbøker kom fra småbokforlag eller er planlagt selvpublisert. Da blir det enkeltkunstnere, kuratorer, kunstnergrupper eller mindre institusjoner som må ta det økonomiske ansvaret for bokproduksjonen. I tillegg må de også sikre en god distribusjon og formidling, all den tid det ikke eksisterer strukturer for dette i kunstbokfeltet.
Prosess:
-
Søknadsfrist: 5.3.2024 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: Dato ikke satt
-
Vedtak i rådsmøte: Dato ikke satt
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Fylke | År | Sjanger | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd | Kategori | Forlag |
---|