Om søknadsrunden
Det var i denne runden nært opp mot en dobling av søknader til manusutvikling eller produksjon av publikasjoner innenfor feltet visuell kunst. Kommentarer i søknader kan tyde på at noen kunstnere har opplevd manus- og publikasjonsutvikling og -produksjon som riktig under den pågående pandemien. Konteksten til denne søknadsrunden har, for mange, vært karakterisert av en større tilbaketrekning til hjemmet, mindre reiser og bevegelse, og kanskje en mulighet til å tenke lengre tanker, se på sitt kunstneriske virke på en ny måte, og jobbe på den relativt mindre flaten som særlig utvikling av manus kan være.
Noen av tildelingene speiler pandemien direkte, som «There is no place like home» av Mette Hellesnes og «Corona før Korona» av Aslak Gurholt. Men det er heller indirekte at man kanskje kan se effekten av den perioden med potensial for konsentrasjon, refleksjon, analyse, oppsummeringer og det å skue tilbake. «Smykkeskrinet» tar utgangspunkt i en konkret og personlig smykkesamling, og forteller om det å samle smykker. «Det ufrivillige portrettet» går i dybden på rettstegninger, «Keramisk faktaopplysning» graver seg – gjennom leirefigurer - bokstavelig talt inn i Nicolai Tanges kunstsamling ved Sørlandets kunstmuseum. «Game of Life. Feltkommentar» setter samtidskunsten opp mot fornøyelsesindustrien i Kristiansand etter en serie utstillinger ved kunsthallen i byen. Joar Nangos store publikasjon til Festspillutstillingen i Bergen 2020 kan ses på som et retrospekt; en katalog over et kunstnerskap. Et annet bakoverskuende prosjekt som utvalget har tilgodesett, er kunsterboka «Samtaler med Harriet Backer». Den tar utgangspunkt i hennes brevveksling med Ankers fotografier og aktualiserer slik sider ved Backers liv og arbeid.
Søknadsmassens store styrke er intensiteten og konsentrasjonen i prosjektene. Et trekk som man ser mindre av i denne runden, er samarbeid – som metode eller tematikk. Pandemien har gjort kommunikasjonsteknologi meir tilgjengelig for mange, og det har på mange måter vært relativt lett å se, og opprette nettverk og samarbeid, ut over landegrensene. Søknadsmassen reflekterer denne muligheten i liten grad. Et unntak er UKS’ sosiale og fellesskapsorienterte prosjekt «Collectivities», som samler – og formidler – erfaringer frå det flyktige, selvorganiserte feltet. Et annet prosjekt som løfter blikket og ser ut i verden, er den absurdist-poetiske pilegrimsreisen «Mon Rêve», som går til Frankrike.
Blant søknadene til produksjonsstøtte har utvalget særlig tilgodesett monografier, bøker om teori, og større kataloger. Av de 14 søknadene som kom til manusutviklingsstøtte, ble åtte tildelt støtte. Også manusutviklingssøknadene reflekterer tiden; en tid der de lange reisene eller hands on samarbeidene har vært litt mindre tilgjengelige. Et talende eksempel er tildelingen til den anerkjente essayisten Tor Eystein Øverå. Øverås har tidligere gjort litterære kartlegginger av flere utland, og skal nå skrive en litterær reiseskildring fra Trondheim, med utgangspunkt i et bilverksted i byen.
Det er 48 søknadar fra Oslo, 13 fra Vestland, sju fra Viken, sju fra Trøndelag, fire fra Rogaland, tre frå Innlandet, to fra Troms og Finnmark, to fra utlandet, én frå Vestfold og Telemark, én fra Nordland ble behandlet, ingen fra Møre og Romsdal eller Agder.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 87
Søknadssum: Kr 12 007 294
Antall tildelinger (vedtak): 35
Vedtakssum Kr 1 670 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 15.5.2020 kl. 13:00
-
Vedtak i faglig utvalg for billedkunst og kunsthåndverk: 26.8.2020
-
Vedtak i rådsmøte: 23. - 24.9.2020
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Boktype | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|