Om søknadsrunden
Kulturrådet har denne runden gitt tilskudd til 31 kunst- og kulturarenaer fra ARENA – tilskuddsordning for bygg og infrastruktur. I møtet ble 76 søknader behandlet, med et samlet søknadsbeløp på 56,3 millioner kr. I alt ble 9,1 millioner kr bevilget til arenaer over hele landet.
Søknadstallet er betraktelig høyere enn normalt, noe som må ses i lys av situasjonen med koronapandemien. Situasjonen har ført til bortfall av aktivitet og inntekt for mange arenaer, kunstnere og kulturarbeidere, og inntrykket er at flere ønsker å bruke egen arbeidskraft på utprøving, utvikling av nye arenaer/plattformer og oppgraderinger knyttet til egne lokaler. Situasjonen har også ført til nye behov for flere kulturarenaer, særlig til strømmeutstyr, men også til endringer i eksisterende fysiske lokaler for noen.
Arenaene som er støttet, er varierte både i form, innhold og geografisk plassering. Det er gitt tilskudd til nybygg, ombygginger, investeringer i teknisk utstyr og annen infrastruktur, forprosjekter og utprøvingsprosjekter. Prosjektene omhandler både eksisterende arenaer og helt nye etableringer. De fleste søknadene gjelder permanente bygg, men det er også søknader om støtte til digitale plattformer, mobil infrastruktur og utendørsarenaer. Flesteparten av søknadene kommer fra tverrfaglige arenaer og arenaer for visuell kunst, men også arenaer for det frie kulturvernfeltet, musikk, litteratur og scenekunst er representert i søknadsbunken. Tildelingene er bredt geografisk fordelt over nesten alle landets fylker, med unntak av Agder. Det er også gitt et tilskudd til en arena på Svalbard.
I vurderingen av søknadene har Kulturrådet lagt overordnet vekt på kunst- og kulturfaglig kvalitet og profesjonalitet, faglig begrunnelse og forankring for infrastruktur- og arenabehov, samt relevans i forhold til ordningens formål og Kulturrådets områdeplan for tverrgående ordninger. Driftsgrunnlag samt konkrete planer for program, formidling og produksjon har vært særlig vektlagt. Andre viktige perspektiver i vurderingen har bl.a. vært lokal/regional forankring, gjennomføringsevne, eiendomsforhold, publikums- og stedsbevissthet, ressurs- og kapasitetsutnyttelse samt geografisk fordeling.
Nye behov for digital infrastruktur
Flere arenaer har søkt om tilskudd til investering i nye former for teknisk og digital infrastruktur. Formålet er å tilgjengeliggjøre kunstprosjekter/arrangementer digitalt og å muliggjøre digitale ko-produksjoner, i ei tid der smittevernrestriksjonene setter føringer for reisevirksomhet og hvor mange mennesker som kan oppholde seg i samme rom. Kulturrådet har lagt vekt på langsiktige faglige behov, planer for tilgjengeliggjøring for det frie kunstfeltet samt arenaenes kompetanse til bruk og ivaretakelse av utstyret.
- Her kan det kunstnerstyrte tverrfaglige produksjons- og visningsstedet Wrap i Bergen løftes fram som et eksempel. De har mottatt tilskudd til en teknisk videreutvikling av arenaen, som blant annet omfatter strømmeutstyr. Kulturrådet ser på Wrap som en svært viktig arena for det frie kunstfeltet i Bergen, med et høyt aktivitetsnivå og en internasjonal profil.
- Et annet eksempel på en aktør som tilbyr en interessant struktur og metode for deling av strømme- og opptaksutstyr, er det nyoppstartede initiativet Loop i Fellesverkstedets tidligere lokaler i Urtegata i Oslo. Loop er en ny kunstnerdrevet debattarena, et visningssted, produksjonslokale og mediaressurs for kunstbransjen, som ble etablert i januar 2020. Bak står kunstner Lars Cuzner og Cassius Fadlabi. Loop vil tilby tilgang til store lokaler og strømmeopptak av debatter, intervjuer, artist talks, podkaster og formidling til mindre kunstorganisasjoner, gjennom å bistå med utleie og praktisk bistand i gjennomføringen. De har blant annet en flerkamera produksjonsplattform for stedsspesifikke live-opptak. Arenaen representerer et ikke-institusjonalisert miljø som vil bidra til verdifull infrastruktur og kompetanse for det frie feltet. Kulturrådet har innvilget støtte til bygningsmessige tilpasninger og utbedringer ved arenaen.
Rom for nysatsinger
Flere nye arenaprosjekter er blitt satt i gang gjennom løpet av koronaperioden, og det ser ut til at mange nye aktører har funnet fram til ARENA-ordningen. 22 av søknadene gjelder helt nye initiativer, og av disse kommer flere fra aktører som i liten grad har sendt inn søknader til Kulturrådet tidligere. Dette gjelder både fysiske rom, mobile arenaer og forprosjekter for nyetableringer. Blant de nye initiativene er det flere som peker seg ut med et tydelig fokus på sosiale kunstpraksiser, medborgerskap og medvirkning. Her kan Rjukan SolarPunk Academy og Svalbard Art Gallery trekkes fram som eksempler på nyetableringer som er støttet denne runden. Begge representerer kunstnerdrevne initiativer med en tydelig sosial og internasjonal profil:
- Rjukan SolarPunk Academy er etablert av kunstnerne Margrethe Kolstad Brekke og Martin Andersen, og skal bli en internasjonal institusjon for solarpunk – en internettbasert global grasrotbevegelse som kombinerer science fiction, teknologi, kunst, økonomi og bærekraft. Arenaen vil etableres i et tidligere varelager fra starten av 1900-tallet, som nå skal pusses opp og settes i stand til å huse visningsrom for kunst, produksjonslokaler, bærekraftig kafé og butikk. Arenaen vil initiere og formidle sosiale kunstprosjekter og kunstnerisk utforskning av tematikker som forbruk, gjenbruk, permakultur og sirkulærøkonomi.
- Svalbard Art Gallery skal bli en sosial møteplass i Longyearbyen, bestående av et ikke-kommersielt kunstgalleri og en bistro. Arenaen vil etableres i et tidligere sveiseverksted fra Svea-gruvene, og programmet vil blant annet baseres på utstillinger av utvalgte kunstnere fra gjestekunstnerprogrammene som pågår på og rundt Svalbard. Den kuratoriske profilen er spisset mot performance-, billed-, lyd- og videokunst, samt konserter, litteraturarrangementer og film. Bærekraft og kilmaforandringer vil være et tematisk omdreiningspunkt. Prosjektets visjonære og ambisiøse tilnærming til – og tydelige forankring i – det frie kunstfeltet, kombinert med den brede internasjonale erfaringen og nettverket til initiativtakerne, framheves som styrker ved prosjektet.
Styrkede arenaer i Nordland
De siste søknadsrundene på ordningen har en rekke solide arenasøknader fra Nordland kommet inn. Flere av disse kan ses i sammenheng med opptrappingen mot Bodøs status som europeisk kulturhovedstad i 2024. Av de åtte søknadene fra Nordland som har vært til behandling denne runden, er fire vidt ulike arenaer fra sør til nord i fylket prioritert for tilskudd:
- NOUA, en kunstnerdrevet arena for kamerabasert samtidskunst i Bodø sentrum, har mottatt tilskudd til en modulær utstillingsplattform samt teknisk og akustisk infrastruktur i sine lokaler. Målet er at investeringene skal gjøre lokalene fleksible og bedre egnet for skiftende utstillingsformer, samt at den tekniske gjennomføringen av arrangementer skal bli mer profesjonell. NOUA har i løpet av få år befestet seg som et sentralt sted for visning og formidling av samtidas fotokunst, med en tydelig forankring både i det internasjonale feltet og i lokalsamfunnet.
- Verdt å løfte fram er også Steigen folkebibliotek, som har fått tilskudd til å gjøre bibliotekrommet bedre egnet for formidling av litteratur og andre kunstuttrykk, samt å gjøre biblioteket til et mer attraktivt sted å oppholde seg for befolkningen i kommunen.
- På øya Træna i Helgeland har Træna kystlag mottatt tilskudd til å innrede og ferdigstille av sitt nye kystkulturhus. Der skal de, i samarbeid med bl.a. Trænafestivalen og Træna museum, ivareta og videreføre kystbefolkningens identitet gjennom formidling av historie og erfaringer, kurs, opplæring og kunstarrangementer.
- Kultur- og teaterverkstedet Fyret har mottatt tilskudd til et forprosjekt for et fellesverksted for scenekunst, tekstil og masker. Etableringen er del av et større stedsutviklingsprosjekt i et tidligere industri- og havneområde i utkanten av Sandnessjøen sentrum, der Høvding skipshuggeri holdt til fram til 80-tallet. Nå er flere kunst- og kulturaktører er i ferd med å etablere produksjons- og formidlingslokaler i industrilokalene.
Store og ambisiøse prosjekter
Søknadsbunken omfatter usedvanlig mange store arenasøknader. Dette gjenspeiles i det samlede søknadsbeløpet, som utgjør over 56 millioner kroner, og dermed er over fem ganger så høyt som de disponible midlene på ordningen. Det høye snittbeløpet kan nok i ganske stor grad tilskrives at det er enkelte høye søknadsbeløp som trekker snittet opp. I 18 av prosjektene søkes det om 1 million kr eller mer. Mange av de største og mest kostnadskrevende søknadene denne runden er avslått på foreliggende grunnlag, fordi Kulturrådet ønsker mer informasjon om planer for innhold, forankring i det frie profesjonelle kunst- og kulturfeltet, og/eller planer for ledelse, organisering og langsiktig drift av arenaene.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 76
Søknadsbeløp: 56 339 704
Antall tildelinger: 31
Tildelingsbeløp: 9 100 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 3.6.2020 kl. 13:00
-
Vedtak i faglig utvalg for rom for kunst og andre formål: 7. - 9.9.2020
-
Vedtak i rådsmøte: 23. - 24.9.2020
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Sjanger | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|