Søk støtte
Viktig melding:
Vi har oppdatert retningslinjene for tilskotsordninga i 2025. Les nøye gjennom teksten på denne sida før du sender inn søknaden, også om du har søkt tidlegare.
13. februar kl. 20:00-20:50 arrangerer vi eit digitalt informasjonsmøte om amatørteateraktivitet i grupper.
Les meir og finn lenke til møtet her
Ny søknadsportal
Kulturdirektoratet innfører ny søknadsportal, og denne ordninga er blant dei fyrste som prøver den nye løysinga. Dette inneberer ny pålogging og registrering av brukar, som betyr at tidligare søkarar må registrere seg som søkar på nytt. Brukergrensesnittet er nytt, og søknadsskjemaet ser annleis ut, men vi spør i stor grad om det same som tidlegare. Det er inga endring i korleis søknader vert behandla av Kulturdirektoratet.
I den nye portalen kan du mellom anna gjere endringar i søknaden etter at den er sendt inn, heilt fram til søknadsfristen går ut.
Har du spørsmål, ta kontakt med brukarstøtte.
Søknadsfrist
mar
04
2025
Kl. 13:00
Formål
Formålet med tilskotsordninga er å stimulere til frivillig aktivitet og brei deltaking innanfor teater og scenisk dans blant vaksne amatørar i heile Noreg.
Åpne alleKven kan søke?
Aktørar som driv med frivillig amatørteateraktivitet i grupper kan søke. Både privatpersonar og organisasjonar som verker innanfor det frivillige amatørteaterfeltet kan søke. Søkar/kontaktperson må sjølv vere ein del av gruppa.
Frivillig aktivitet vil her seie at dei som deltek ikkje får betalt. Gruppa kan likevel ha profesjonelle scenekunstnarar, så lenge fleirtalet (meir enn 50 prosent) av deltakarane er amatørar over 18 år. Gruppa må bestå av minst tre personar.
Aktørar som er sentralleddet i ein organisasjon med lokallag (for eksempel Noregs ungdomslag) kan ikkje søke. Lokallaget kan søke. Statlege, fylkeskommunale og kommunale einingar kan ikkje søke.
Kva gir vi tilskot til?
Kvar gruppe kan søke om inntil 30 000 kroner kvar runde til amatørteateraktivitet der fleirtalet av aktørane er amatørar over 18 år.
Amatørteater inkluderer her ulike performative uttrykksformer som revy, scenisk dans (til dømes hip hop, ballett eller magedans), musikkteater, impro, nysirkus og liknande. Det er òg mogleg å søke om støtte til rollespel/laiv. Aktørar kan ikkje få støtte til kor, konsertar og sosial dans (til dømes pardans eller leikarring) gjennom denne ordninga.
Aktiviteten skal som hovudregel ha oppstart etter at søknaden sendast inn. Pengane skal som hovudregel vere nytta innan eitt år etter at kontrakten for tilskotet er sendt ut.
Typiske eksempel på kva du kan søke om tilskot til, er husleige, scenografi, honorar til ekstern fagperson, leige av teknikk og teknikar, deltaking på eksternt kurs for gruppas medlemmar, med meir.
Dette kan du ikkje bruke tilskotet til:
- honorar/løn til gruppas medlemmar og personar som er fast tilknytte organisasjonen, eller nære familiemedlemmar av deltakarar i gruppa/organisasjonen. Dette gjeld òg personlege godtgjeringar i form av for eksempel diettpengar eller gåver
- utgifter som ikkje er direkte knytte til aktiviteten (for eksempel festar eller sosiale utflukter)
- kjøp av teknisk utstyr
- dekking av underskot
- aktivitetar utanfor Noreg
- aktivitetar i regi av ei statleg eller (fylkes)kommunal verksemd
- aktivitetar som inngår i studie og undervisningstiltak ved utdanningsinstitusjonar
- utgifter som fell utanfor formålet til tilskotsordninga
Krav til søknaden
Søknaden, inkludert eventuelle vedlegg, skal sendast inn til Kulturdirektoratet innan søknadsfristen har gått ut.
Bruk det elektroniske søknadsskjemaet i søknadsportalen til Kulturdirektoratet.
Dette må du ha med i søknaden:
- Namn/skildring av gruppa og kva type aktivitet de vanlegvis har
- Tal på medverkande (inkludert tal på personar over og under 18 år og tal på profesjonelle)
- Ei skildring av aktiviteten de søker tilskot til
- Ved deltaking på eksternt kurs: Namn på kurs og kurshaldar
- Ved honorar til ekstern fagperson: Namn på aktør og funksjon
Søknadsskjema
Les utlysingsteksten nøye før du begynner å fylle ut ditt elektroniske søknadsskjema.
Har du problemer med å logge deg på eller sende vedlegg?
Slik vert søknaden behandla
Søknaden vert behandla av saksbehandlarar i Kulturdirektoratet. Direktøren fattar vedtak.
Amatøreteateraktivitet i grupper er ei rammestyrt ordning. Tilskotsramma er avhengig av fordelinga av spelemiddel til amatørteatertiltak.
I denne ordninga vil alle søknadar som oppfyller krava føre til tilskot. I tilfelle der den samla søknadssummen er større enn tilskotsramma, vil Kulturdirektoratet justere ned alle tilskota med lik prosentsats.
Mangelfulle søknadar kan få avslag. Søkars historikk, med tanke på dårleg gjennomføringsevne eller manglande rapportering for tidlegare tilskot, kan føre til at søknaden får avslag.
Beregning av tilskudd
Tildelingsbeløp beregnes ut fra den totale avsetningens begrensninger og antall innkomne søknader.
Vilkår for utbetaling
Aksept av kontrakt og utbetaling
Alle søkere vil få et vedtaksbrev via Altinn. Tilskuddsmottakere får en kontrakt som inneholder vilkårene for støtte. Ved å akseptere kontrakten blir søker juridisk personlig og økonomisk ansvarlig for at tilskuddet blir brukt i tråd med kontrakten og disse retningslinjene, og for at rapport leveres innen rapportfristen.
Tilskuddet blir utbetalt etter at kontrakten er akseptert. Tilskuddet utbetales til det kontonummeret som blir oppgitt ved aksept i Altinn. Dersom det oppgis et annet kontonummer enn det vi har registrert fra før, vil kontonummeret gjelde for alle tildelinger fra Kulturrådet.
Bortfall av tilskudd - akseptfrist
Tildelingen faller bort dersom kontrakten ikke er akseptert innen fristen. Fristen er angitt i kontrakten og denne må aksepteres via Altinn.
Ved å akseptere kontrakten forplikter tilskuddsmottaker seg til å gjennomføre aktiviteten i samsvar med søknaden og i henhold til vilkår og frister som fremgår av kontrakten. Tilskuddsmottaker aksepterer også at tilskuddet kan kreves tilbakebetalt ved brudd på vilkårene. Dersom tilskuddsmottaker ikke kan/ikke ønsker å akseptere tilskuddet og betingelsene, kan kontrakten avvises. Det er da viktig at det begrunnes i kommentarfeltet i Altinn.
Endringer etter aksept
Tilskuddsmottaker skal i god tid melde fra dersom det er avvik fra søknaden etter aksept av kontrakt. Vesentlige endringer må omsøkes skriftlig og godkjennes av Kulturdirektoratet.
En endring vil alltid anses som vesentlig hvis:
- gjennomføringsperioden endres
- budsjettpostene endres betraktelig
- kursholder eller profesjonell aktør endres
- antallet forestillinger blir høyere eller lavere
Også andre vesentlige endringer enn de som her er nevnt må godkjennes av Kulturdirektoratet. Ved usikkerhet om hva som representerer ‘vesentlige endringer’, ta kontakt med Kulturdirektoratet.
Dersom det søkes om omdisponering av midlene skal nytt budsjett med de samme budsjettkategorier det kan søkes tilskudd til vedlegges. Dersom det skal engasjeres en annen profesjonell aktør enn omsøkt, skal intensjonsavtale og CV vedlegges.
Du vil få to varsler om rapportering før rapportfristen. Det første kommer 90 dager før rapporteringsfristen og det andre 14 dager før fristen. Disse varslene kommer i din meldingsboks i Altinn. Hvis du har behov for å utsette en rapporteringsfrist, ta kontakt med saksbehandler i god tid før fristen slik at vi kan vurdere utsettelse.
Rapportering og regnskapsoversikt
Rapport skal leveres gjennom Altinn. Tilskuddsmottaker skal fylle ut et forenklet rapportskjema som vil bli tilsendt i Altinn.
Det skal redegjøres for bruken av tilskuddet og leveres kvitteringer på alle utgifter det er søkt tilskudd til fra denne ordningen senest tre måneder etter at aktiviteten er avsluttet. Dersom det ikke er avtalt utsettelse med Kulturdirektoratet, gjelder sluttdatoen som er oppgitt i søknaden.
Kvitteringer:
- Kvitteringer og fakturaer skal scannes og legges ved rapporteringsskjemaet.
- Det skal klart framgå av kvitteringene hva kostnadene gjelder.
- Bilag skal inneholde navn, adresse eller organisasjonsnummer til den som selger eller leverer en vare eller tjeneste, spesifikasjon av hva som ble solgt eller levert, beløp og dato for salg eller leveranse. Som bilag godkjennes ikke ordrebekreftelser, pakksedler, bankterminalutskrifter eller nettbankutskrifter, eller bilag som er adressert til andre enn gruppen eller enkeltpersoner i gruppen. Søker skal oppbevare originale bilag i minst ett år etter at rapporten er levert.
Dersom det er søkt tilskudd til profesjonell aktør eller kurs, skal navn på aktør/kursholder skrives inn i kommentarfeltet for den aktuelle regnskapsposten.
Eventuelt restbeløp kan benyttes på andre utgifter knyttet til amatørteateraktiviteter, så lenge de samsvarer med retningslinjene til ordningen. Benyttelsen av overskytende midler må dokumenteres ved kvittering. Eventuelt restbeløp som ikke benyttes til amatørteateraktiviteter må tilbakebetales.
Tilskuddsmottaker er selv ansvarlig for å søke om en eventuell endring av rapporteringsfrist. Dersom fristen ikke overholdes, vil Kulturdirektoratet kreve tilskuddet tilbakebetalt.
Tilbakebetaling av tilskudd
Dersom det ikke rapporteres innen fristen eller at tilskuddsmidlene ikke brukes etter forutsetningene, skal tilskuddet tilbakebetales til Kulturdirektoratet. Dersom tilskuddet er gitt på bakgrunn av uriktige opplysninger eller det foreligger andre vesentlige brudd på vilkårene, kan Kulturdirektoratet kreve at utbetalte tilskudd betales tilbake. Dette kan også få konsekvenser for fremtidige tildelinger.
Evaluering
I forbindelse med evaluering av aktiviteten plikter tilskuddsmottaker å fremlegge etterspurt dokumentasjon dersom Kulturdirektoratet krever det.
Revisorkontroll
Dersom tilskuddet av spillemidler til kulturformål er kr 500 000 eller høyere skal regnskapet være kontrollert av statsautorisert eller registrert revisor, eventuelt av kommunerevisjon eller annet offentlig revisjonsorgan.
Andre betingelser
Det skal gjøres kjent at prosjektet er støttet av Kulturdirektoratet.
Logo kan lastes ned fra Kulturrdirektoratets nettsider.
Der det gis tilskudd til aktiviteter hvor det selges billetter, forutsettes det at alle innehavere av ledsagerbevis for funksjonshemmede gis rett til gratis billett for sin ledsager, eller at det tilbys rabatt som gjør at samlet pris ikke overstiger prisen for en ordinær billett. Det forventes at tilskuddsmottaker sikrer god tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonsevne.