Ordninger og ekstrabevilgninger som følge av koronapandemien
Kompensasjonsordningen
Fra mars 2020, da de første smittevernrestriksjonene trådte i kraft, og frem til november 2021, hadde Kulturrådet ansvar for å forvalte regjeringens kompensasjonsordning for kulturlivet. Formålet med kompensasjonsordningen er å kompensere arrangører og underleverandører i kultursektoren for tap knyttet til avlyste, stengte eller nedskalerte kulturarrangementer.
Ordningens to søknadsrunder i 2021 dekket arrangementer i henholdsvis 1. januar til 30. juni og 1. juli til 31. oktober, med en samlet ramme på 643 millioner kroner. De to søknadsrundene hadde søknadsfrist 31. august og 9. november. Til sammen kom det inn 1024 søknader, og 847 av disse fikk positivt vedtak om kompensasjon.
I forbindelse med innstrammingen av smittevernrestriksjonene i desember 2021 annonserte Kultur- og likestillingsdepartementet nye kompensasjonsrunder, i første omgang for perioden fra 1. november 2021 til 28. februar 2022. Av kapasitetshensyn ble forvaltning av ordningen med dette flyttet fra Kulturrådet til Lotteri- og stiftelsestilsynet.
Stimuleringsordningen
Høsten 2020 opprettet regjeringen en stimuleringsordning som skulle stimulere til økt aktivitet og redusere den økonomiske risikoen ved å gjennomføre kulturarrangementer innenfor gjeldende smittevernpålegg. Ordningen la opp til rask søknadsbehandling og utbetaling til arrangørene i sektoren, med rapportering etter arrangementets sluttdato.
Stimuleringsordningen ble videreført i 2021, først for perioden januar til og med juni, deretter for perioden juli til og med oktober. Ordningen hadde søknadsfrister 15. mars, 12. april, 10. mai og 1. juni i 2021. Samlet ramme for disse søknadsrundene var på 1 275 millioner kroner.
Innstrammingen av smittevernrestriksjonene i desember 2021 rammet kulturlivet hardt, og i forbindelse med dette ble stimuleringsordningen gjenopptatt fra 8. desember 2021. Søknadsfrist for denne runden var i slutten av januar 2022.
Tabell 3. Kompensasjons- og stimuleringsordningene
Budsjett 2020 | Budsjett 2021 | Vedtak 2020 | Vedtak 2021 | Totalt vedtak | |
Kompensasjon kulturfeltet 2020 | 1 779 | 0 | 1 115 | 690 | 1 805 |
Kompensasjon kulturfeltet 2021 | 390 | 221 | 221 | ||
Stimuleringsordningen 2020 | 673 | 668 | -57 | 611 | |
Stimuleringsordningen 2021 | 1 185 | 1 132 | 1 132 | ||
Sum | 2 452 | 1 575 | 1 782 | 1 986 | 3 768 |
Ekstrabevilgninger fra Kulturrådets eksisterende tilskuddsordninger og stipender
I tillegg til stimulerings- og kompensasjonsordningene, styrket Kultur- og likestillingsdepartementet også eksisterende ordninger Kulturrådet forvalter gjennom året. Norsk kulturfond ble tilført 90 millioner kroner, Statens kunstnerstipend 100 millioner kroner og Fond for lyd og bilde ble tilført 40 millioner kroner.
Stimuleringsmidlene som ble fordelt gjennom de eksisterende ordningene bidro til å nå de kulturpolitiske målene som var satt for midlene om å styrke mangfoldet i kulturlivet og støtte kunstnere og arrangører som var særlig rammet av pandemien. Stimuleringsmidlene har bidratt til å opprettholde aktivitet og sikre at arrangører når ut med et mangfold av kunstneriske uttrykk og produksjoner når kulturlivet igjen kan åpne opp for publikum. Kulturrådet har hatt en viktig rolle når det gjelder å sikre stabilitet og aktivitet i kultursektoren i krisen.
Ressurser og prioriteringer
Kulturrådet har betalt ut over 2,1 milliarder kroner i tilskudd gjennom kompensasjons- og stimuleringsordningene i 2021, i tillegg til de 1,5 milliardene som ble delt ut i 2020. Søknadene til kompensasjons- og stimuleringsordningene vurderes direkte opp mot ordningens forskrifter, og ikke etter kunstfaglig skjønn. Saksbehandlingen fordrer dermed en annen erfaringsbakgrunn og følger et annet behandlingsforløp, med høyere innslag av økonomisk og juridisk kompetanse enn det Kulturrådets øvrige ordninger krever.
Gjennom 2021 var forvaltningen av koronaporteføljen organisert som et prosjekt med to delprosjekter, ett for hver av ordningene. I tillegg til faste ansatte som har vært hentet midlertidig ut av linjeoppgavene for å jobbe i prosjektene, har det vært leid inn konsulenter, vikarer og midlertidig ansatte for å avhjelpe den betydelige ekstra oppgavemengden som disse ordningene har utgjort. I tillegg til kompetansekravet nevnt ovenfor har forskriftene vært lite tilrettelagt for automatisering, kvaliteten på Kulturrådets digitale systemstøtte har vært lav og det har vært mangelfull innsendt informasjon fra søkerne. Dette har gjort at saksbehandlingstiden har vært lenger enn vi ønsket.
Forvaltningen av kompensasjons- og stimuleringsordningene har dermed ført til at en del av Kulturrådets oppgaver i 2021 har blitt satt på vent, at noen oppgaver har blitt nedprioritert og ikke minst har både pandemien og harde prioriteringer ført til at Kulturrådet har vært mindre til stede i kunst- og kulturfeltet enn normalt. Det gjelder både ledelsen og ansatte samt medlemmer av styre-, råd og utvalg. Å bistå Kultur- og likestillingsdepartementet med økonomisk kompensasjon til kunstnere og kulturarbeidere har vært øverste prioritert gjennom året i tillegg til driften av de eksisterende tilskuddsordningene Kulturrådet forvalter. Dette vil også komme frem av omtalen av måloppnåelser under hvert målområde på de neste sidene, der det på mange områder har vært redusert aktivitet gjennom året.