5 millioner til digitale prosjekter i kulturinstitusjoner
Årets tildelinger fra Kulturrådets utviklingsprogram for kulturinstitusjoner er klare. 13 søknader fra Tromsø i Nord til Kristiansand i sør har fått tilskudd. Hålogaland Teater mottar det største tilskuddet, 1 million kroner til et samarbeidsprosjekt som inkluderer flere store scenekunstinstitusjoner.
Kulturrådet lanserte våren 2019 et utviklingsprogram for kulturinstitusjoner med årlig søknadsfrist, og en total ramme på 5 millioner kroner. Nå er årets tildelinger klare.
Det kom inn 35 søknader til søknadsfristen 3. mars, med et totalt søknadsbeløp på 12, 3 millioner kroner. 13 av disse er nå innvilget tilskudd.
Ekstraordinært tilskudd til publikumsdataprosjekt
De fleste får et tilskudd på kr 400 000, mens søknaden fra Hålogaland Teater, Kulturmonitor 2.0, får 1 mill. kroner til et publikumsdataprosjekt, som er et samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester, Nasjonalmuseet, Stavanger Symfoniorkester og Det Norske Teatret, og som skal utvikles av Norsk Publikumsutvikling sammen med institusjonene.
- Kulturmonitor er en spennende metode og nyskapende verktøy som vil gi institusjonene i norsk kultursektor ny innsikt i publikumsgrunnlaget. Ordningens retningslinjer åpner for å heve beløpet for tilskudd når tre eller flere søkere går sammen om et større prosjekt. I dette tilfellet er det mange store institusjoner som skal jobbe sammen i et prosjekt som har stor overføringsverdi til resten av sektoren, sier ansvarlig for ordningen i Kulturrådet, seniorrådgiver Roger Borgland Johansen.
De øvrige prosjektene som har fått tilskudd favner bredt. Det gis blant annet støtte til Det andre teatret i Oslo som skal utvikle en digital møteplass der publikum kan betale for å se forestillinger, til Klassisk Hus 2022, et samarbeid mellom organisasjonen Klassisk, Ibsenhuset i Skien, Meieriet kulturhus i Leknes og Ås kulturhus med mål om å få opp nye arrangører av klassiske konserter og til Oselvarverkstaden som får tilskudd til VR-basert læring for å bringe den lange historia til oselverbåten til et større publikum.
Se listen over alle tilskuddsmottakerne nederst i artikkelen.
Økt digital kompetanse
Fungerende direktør for samfunn og arena i Kulturrådet Solvor Amdal kan fortelle at søknadene og prosjektene som har kommet inn til ordningen i år holder høyt nivå.
- Etter tre år med ordningen ser vi en økt kompetanse i digitaliseringsarbeidet blant søkerne. Det er høyere bevissthet rundt problemstillinger knyttet til kompleksiteten i digitaliseringsprosjekter. Dette viser at utviklingsprogrammet virker etter intensjonen, sier Amdal.
Hun kan også fortelle at typen institusjoner som søker på programmet har endret seg gradvis siden oppstarten.
- De to første to årene var en overvekt av museer som søkte utviklingsprogrammet, så har scenekunstaktører, musikk, film, litteratur, visuell kunst, festivaler og kulturhus nå kommet sterkere som søkere. Vi ser også en gledelig økning i søknader med mangfold og publikumsutvikling som hovedfokus, og vi ser frem til å følge de nye prosjektene fremover, sier Amdal.
Om tilskuddsordningen
Utviklingsprogrammet for kulturinstitusjoner er en del av Kulturrådets satsing på kulturell og kreativ næring, og skal bidra til å styrke institusjonsfeltet og kunnskapen om kultur som næring. Målet er å bidra til å styrke verdikjedene i kulturøkonomien slik at institusjonene kan nå et større marked og et bredere publikum. Programmet retter seg mot virksomheter som ønsker å utvikle nye verktøy, metoder og modeller med vekt på det digitale markedet, for markedsføring, effektivisering av inntektsmodeller og tilrettelegging av informasjon til publikum.
Søknadsfrist er en gang i året, ca. 1. mars.
Søkere, tildelinger og prosjektbeskrivelser
Har fått tilskudd
Aldea as - The Custodian 2.0, 2021/kr 400 000 |
Med The Custodian 2.0 vil man utvikle Aldeas digitale infrastruktur for bedre å kunne nå ut til nye verkstedskunder, håndtere flere brukere i verkstedet og å øke inntjeningen til virksomheten. Med utgangspunkt i brukerprofiler for verkstedsbrukerne vil man lage en plattform der kunder kan knytte kontakt med hverandre og dra nytte av hverandres kunnskap. The Custodian 2.0 vil være det første steget i utviklingen av et Enterprise Resource Planning system skreddersydd for administrativt arbeid i kulturfeltet. |
Anno museum - AR i friluftsmuseet 2021/kr 400 000 |
Anno museum ønsker å utforske hvordan eksisterende AR-modeller og oppgavetyper kan modelleres slik at de på en forholdsvis enkel måte kan gjenbrukes uten at utviklerkostnaden blir for stor. Får Anno museum dette til, kan man bygge både hele publikumsløyper som går fra et bestemt sted til et annet, men også enkeltstående poster som forteller om noe akkurat der du står (på museet). Ideen er at utgangspunktet for modellene og oppgavetypene er generelle, men matet med innhold blir de spesifikke. Med et galleri av både personer og dyr, samt ulike oppgavetyper, vil dette være noe som kan passe mange friluftsmuseer i Norge. I prosjektet trengs hjelp av teknologene til først å lage gode modeller, men viktigst av alt å gjøre dette på en måte som gjør oppstartskostnaden i nye museumsprosjekter lav. Altså etablere en slags hyllevare også andre museer kan ha glede av senere. Prosjektet er en videreføring og en videreutvikling av søknaden som ble innvilget i UPI 2019. |
Det Andre Teatret - Digitalisering 2021-2022/kr 400 000 |
Det Andre Teatret har gjort seg gjeldende som et ledende improteater internasjonalt og markert seg i Norge som et teater med særlig fokus på et ungt publikum. Med 70 % egeninntjening er teatret stadig på jakt etter nye inntektskilder. Med dette prosjektet ønsker Det Andre Teatret i samarbeid med Mindshare og Last Call å utvikle en ny digital møteplass der publikum kan betale for å se forestillinger, få tilgang til eget innhold gjennom kunderelasjonsprogram og interagere med teatret, og hverandre. |
Hålogaland Teater - Kulturmonitor 2021/kr 1 000 000 |
Kulturmonitor er en nyskapende metode og et nyskapende verktøy som vil gi institusjonene i norsk kultursektor helt ny innsikt i publikumsgrunnlaget. Verktøyet vil tette eksisterende kunnskapshull og gi et godt beslutningsgrunnlag for å arbeide innovativt både med et mer representativt og mangfoldig publikum, reaktivering av publikum i kjølvannet av pandemien og utvikling av nye digitale visningsrom. Det vil forenkle og effektivisere rapporteringen til oppdragsgivere i stat, fylke og kommune, på både analoge og digitale arrangementer, og føre til økt kompetansedeling og samhandling mellom institusjonene. Kulturmonitor vil gi hele institusjonsfeltet, i alle regioner, på tvers av sjanger, et stort løft i arbeidet med publikumsutvikling. |
Kilden teater- og konserthus - Publikum-personas 2021/kr 400 000 |
Kilden teater og konserthus ønsker å øke sin inntjening og bedre sin måloppnåelse ved å utvikle en modell og metode for publikumsutvikling der en kartlegger og identifiserer konkrete publikumssegmenter i egen region, såkalte «personas». En «persona» er en sammensatt dybdeprofil av semifiktive personer. Personaen gir god innsikt i hva som motiverer målgruppen den representerer og bidrar til å skape bedre publikumsforståelse. Kilden har tilgjengelig mye publikumsdata og digitale spor og søker nå å systematisere og analysere data, samt innhente relevant, ny informasjon. Målet er å utvikle personas tilpasset Kildens sammensatte virksomhet for å målrette og effektivisere programmering, kommunikasjon og markedsføring. Modellen skal være overførbar til andre institusjoner. |
Klassisk - Klassisk Hus 2022/kr 400 000 |
Klassisk Hus er et analogt publikumsutviklingsprosjekt som tar mål av seg å få opp nye arrangører av klassiske konserter i samarbeid med lokale kulturhus, i regioner hvor det er liten aktivitet. Klassisk Hus er et samarbeidsprosjekt med organisasjonen Klassisk og kulturhusene Ibsenhuset (Skien), Meieriet (Leksnes) kulturhus og Ås kulturhus. Prosjektet skal finne frem til interesserte i å danne et arrangørlag på sitt hjemsted. De vil bli kurset i alt som skal til for å etablere en helårsarrangør, som valg av driftsmodell, økonomi, programmering, publikumsutvikling, osv. Metodikken for å få frem nye helårsarrangører skal etter endt prosjektperiode kunne benyttes for å få opp flere nye helårsarrangører over hele landet og av andre sjangere. |
Kunsthall Stavanger - Digital plattform 2021/kr 400 000 |
Gjennom 2021 og 2022 skal Kunsthall Stavanger utvide virksomheten med en helhetlig nettbasert løsning, KS Digital plattform. Som en av Nord Europas mest spennende kunstinstitusjoner, med mye digital erfaring, mener søker at en har det riktige grunnlaget til å gå i bresjen for å aktivere nye verktøy for å formidle den visuelle kunsten på digitale flater på en innovativ måte. Kunsthall Stavanger skal også skape fullgode kunsterfaringer over nett som har egenverdi i seg selv gjennom blant annet nettbaserte kunstverk, integrert universell utforming og digital samhandling med publikum. Ved å flytte institusjonen ut av det fysiske tilholdsstedet appellerer en til nye publikumsgrupper digitalt, som i forlengelse vil øke synlighet og besøkstallene til den fysiske institusjonen. |
Oselvarverkstaden - VR-basert læring 2021/kr 400 000 |
Gjennom video, animasjon og spelbare sekvenser, ønskes å bringe den lange historia til oselvarbåten til et større publikum. Den digitale fortellingen av Oselvarens historie skal kunne oppleves i et VR-miljø, men også gjennom vanlige nettlesere, slik at den blir tilgjengeleg for et størst mulig publikum. Et kulturvernprosjekt som kan være en god case for feltet. |
Rom for Dans - Dig.profil og nettside/kr 300 000 |
Rom for Dans søker om å få utvikle og ferdigstille en ny offentlig digital profil og nettside. Dette for å styrke den digitale tilstedeværelsen og arbeidet de gjør for barn og unge, fag- og kunstfelt. Målet er å bedre kommunikasjonen ut til eksisterende publikum, nå nytt publikum og å bedre kommunikasjonen med samarbeidspartnere, samt å tilrettelegge for bedre brukervennlighet for alle kunstnere som bruker lokalene. Den offentlige profilen vil bli mer tidsaktuell og tilpasset. I samarbeid med teknologi- og designbyrået KULT vil Rom for Dans få nye og effektiviserte digitale verktøy som er koblet sammen med nåværende administrative systemer, som helhetlig styrker kunstinstitusjonen i lang tid fremover. |
Samspill International Music Network - Digital plattform 2021/kr 100 000 |
Samspill søker om midler til utvikling av et nytt, digitalt verktøy for tilgjengeliggjøring av informasjon for og om utøvere av globale kunstuttrykk i Norge, og dermed bedre kunnskapen om felt og utøvere. Denne plattformen skal bygge videre på Artistkatalogen, søkers fremste verktøy på sine hjemmesider. Tilbakemeldinger fra både utøvere og aktører i kulturlivet peker på behovet for å videreutvikle plattformen, for å utnytte mulighetene digitale verktøy tilbyr og den økende viktigheten de har for verdikjedene i kulturøkonomien. Søker ser dette som avgjørende for at mangfoldet i kulturlivet blir ivaretatt også digitalt, og for at utøverne i dette feltet skal være
konkurransedyktige i årene som kommer. |
Sørlandets Kunstmuseum - På nett med unge 21.22/kr 240 000 |
Hvordan treffe ungdom med digital kommunikasjon om kunst og kultur? Sørlandets Kunstmuseum vil utvikle et verktøy for å nå unge via digitale medier og samtidig ivareta unges ønsker og interesser. Mekanismer som gjør at unge ikke opplever tilhørighet til kunst- og kulturarenaer gjelder også for digitale plattformer. For å snu holdninger, ønsker søker å møte unge i en form som appellerer. Sørlandets kunstmuseum har engasjert ungdom for å skape tilbud for unge gjennom pilotprosjektet stART. I samarbeid med Samsen kulturhus vil en bruke disse erfaringene og de etablerte strukturene for ung medvirkning til å utvikle en kommunikasjonsmodell på de unges premisser. |
Teater Vestland og Nordland Teater - Teater og digitalisering/kr 400 000 |
Teater Vestland (Førde) og Nordland Teater (Mo I Rana) vil starte opp et ettårig prosjekt som skal utforske teater og ny teknologi. Hvilke muligheter og avgrensninger finnes? Er streaming så forferdelig som noen i teaterbransjen påstår, og vil streaming ødelegge teater som kunstform? Hvordan kan en som scenekunstnere få oversikt over teknologiske muligheter som fins i dag? Teater Vestland og Nordland Teater vil gjennom en «Open Call» invitere scenekunstnere og filmskapere til å utforske dette sammen med teatrene. Målet er ny kunnskap og nye måter å jobbe på. Å utforske hvordan en kan nå ut til nye publikumsgrupper og se på andre modeller for inntjening og økonomi. Prosjektet ender opp i en fagsamling for hele teaterbransjen under Heddadagene i juni 2022. |
Ås kulturhus - Publikumsbygging 2021-22/kr 160 000 |
Ås kulturhus ønsker å bidra til å vise det mangfoldet som finnes i Ås gjennom kulturprogrammet som tilbys. Kulturhuset ønsker derfor å nå ut til de flerkulturelle miljøene i Ås, og knytte til seg ambassadører til varig samarbeid for å utvikle kulturarenaene og nå ut til nye publikumsgrupper. En ønsker å bruke ambassadørenes kunnskap til å komme i kontakt med flere grupper av lokalbefolkningen og for å skape gode kulturelle møteplasser. Ambassadørene skal hjelpe med å finne frem til metoder for å drive målrettet markedsføring mot målgruppene, lage tilrettelagt informasjon mot publikum og se på ulike digitale løsninger, samt lage program som henvender seg til grupper som i dag i liten grad besøker kulturtilbudene på Ås kulturhus. |
Prioriteres ikke/avslag
|