Kulturdirektoratet er samarbeidspartner i kompetanseprogram for publikumsmangfold
Kompetanseprogrammet «Effektstudier på publikumsmangfold» er en nylansering ledet av Interkultur i Drammen kommune og skal samarbeide med ti kulturinstitusjoner fra hele Norge. – Nå skal arbeidet med publikumsmangfold i Norge måles, sier Emma Lind, seniorrådgiver i Kulturdirektoratet.
Formålet med prosjektet er å finne ut hva som gir økt mangfold blant publikum i norsk kulturliv. Spørsmål som skal besvares er blant annet; hvordan skape kulturelle møteplasser som trekker et mangfoldig publikum og hvordan måle og forbedre seg i dette arbeidet. Deltagere i prosjektet får hjelp til å studere egne arrangementer og bygge kompetanse sammen på tvers av organisasjonene.
Interkultur er veldig fornøyd med oppslutningen og kan stolt presentere alle bidragsyterne:
- Som partnere i progammet har vi WolfBrown, Norsk Publikumsutvikling og Norsk Kulturråd. Institusjonene som deltar er Transnational Arts Production, Nordic Black, BIT20, Kongsberg Jazz Festival, Det norske teatret, Ås internasjonale kultursenter, Kimen Kulturhus, Stoppested Verden, Norsk luftfartsmuseum og Festspillene i Nord Norge, sier Kaja Tvedten Jorem, seksjonsleder hos Interkultur.
Internasjonal kompetanse
WolfBrown er et amerikansk selskap som gjennomfører effektstudier i store og små kulturinstitusjoner i hele verden, og bidrar med bred kompetanse og internasjonal erfaring. De ser på dette programmet som en god mulighet til å videreutvikle effektstudier i Norge:
- WolfBrown er glad for å kunne bidra effektstudier i Norge gjennom dette prosjektet. Vi støtter disse organisasjonene ved å måle effekten av arbeidet og finne ut av hvordan de best kan ønske nye og mangfoldige publikumsgrupper velkommen, sier Megan Friel, konsulent i WolfBrown.
Prosjektpartner Norsk Publikumsutvikling tror at samarbeidet med WolfBrown vil bidra til et kompetanseløft for norske kulturinstitusjoner:
- Det er strålende at vi har fått en så dyktig samarbeidspartner som WolfBrown med i dette arbeidet. Deres bransjeledende kompetanse åpner for kunnskapsoverføring og samarbeid på tvers av institusjonene, sier Ingrid Handeland, direktør i Norsk Publikumsutvikling.
Starter høsten 2019
Programmet har «kick-off» høsten 2019 og skal foregå i ett års tid. I løpet av programmet skal de blant annet ha fellessamlinger og kunnskapsbygging om effektstudier og mangfold. Det skal være webinarer om opplæring i verktøy og metoder for studiene, individuell rådgiving og oppfølging for konkret studie av egne arrangement samt læring og analyse etter gjennomførte studier både kollektivt og individuelt.
Det er Kulturrådets eget porteføljeprosjekt Kulturøkonomi som fungerer som partner i prosjektet og skal følge samlingene videre. Porteføljeprosjektet skal blant annet bidra til at «kunst- og kulturuttrykkene når et større marked og et bredere publikum».
Emma Lind i kulturøkonomiprosjektet mener at prosjektet er en viktig pilot for kunnskapsutvikling og erfaringsutveksling.
- Vi håper mange flere kan lære av studiene og erfaringene fra arbeidsgruppen, og ser frem til dele endelig rapport høsten 2020.