Barn og unge blir stadig viktigere for norske museer
Norske museer satser på å utvikle opplegg for barn og unge. Kulturrådets vurdering av museenes arbeid i 2019 viser at stadig flere jobber målrettet med de yngre besøkende.
Museenes formidlingsarbeid i 2019 kjennetegnes blant annet av økt satsing på formidling i samarbeid med andre aktører, bedre planlegging av formidling mot barn og unge og satsing på å gjøre det pedagogiske tilbudet attraktivt for skoleverket.
– Det er tydelig at barn og unge stadig er en viktig målgruppe for museene, og mange jobber svært godt med å utvikle tilbudet sitt for og med ungdom, sier Ole Jakob Furset, seksjonssjef for museum for Kulturrådet.
I Kulturrådets museumsvurderinger kan du lese om hvordan kunst- og kulturhistoriske museer over hele landet jobber.
Hele rapporten Museene i 2019 finner du her.
Museene involverer unge for å nå ut til flere
83 % av museene hadde i 2019 en formidlingsplan for barn og unge som målgruppe. Dette er en økning på 10% siden 2017, og tyder på at den yngre publikumsgruppen blir viktigere for flere museer.
Medvirkning benyttes som en viktig metode av mange museer. Gjennom å involvere målgruppene i utviklingen av museets tilbud sikrer museet relevans for de museet ønsker å nå.
Noen, som Henie Onstad Kunstsenter, arbeider aktivt for å rekruttere nye publikummere blant de yngre. Museet jobber målrettet for utvikle interessen for kunst hos de unge gjennom programmer hvor ungdommer selv blant annet skaper egne omvisninger for sin aldersgruppe.
På Haugalandmuseet bidrar også ungdom i utviklingen av museets tilbud. Blant annet har kunstinteressert ungdom i museets nærområde bidratt til å skape et tilbud for ungdom med innvandrerbakgrunn og de som opplever utenforskap.
Norsk Teknisk Museum har også medvirkning som et sentralt grep i utviklingen av tilbudet sitt. I 2019 mottok museet ekstra midler fra Regjeringens satsing på mangfold, integrering og bekjempelse av fattigdom. Et resultat av dette er formidlingstiltak mor ungdomsklubber i Oslo sør/øst, hvor også eldre ungdom blir rekruttert som mentorer som kan drive aktiviteten videre.
Skolebesøk og videreutdanning
Samarbeid med skoleverket har vært prioritert hos mange av museene, og i 2019 sto pedagogisk virksomhet for 11 % av det totale besøket. Dette tallet har vært stabilt gjennom flere år.
Noen museer bruker også sitt fagområde som en inngang til økt kompetanse og nye muligheter for ungdom. Museene i Akershus utarbeidet i 2019 et traineeprogram om vern av kulturminner for unge mellom 18 og 30 år. Kvalifiseringsprogrammet gir ungdom og unge voksne arbeidserfaring og kompetanse som kan hjelpe dem videre.
Mer om de enkelte museenes formidlingstiltak finner du i Museene i 2019, og i museumsstatistikken, som publiseres etter sommeren.