Publikum er avventende til å delta fysisk i kulturlivet
Tredje og siste rapport i Norsk publikumsutviklings publikumsundersøkelse COVID-19-monitor viser at kulturpublikummet er mer avventende til å vende tilbake til kulturarenaene nå enn i mai og at de i økende grad venner seg til å delta digitalt på kulturarrangementer.
Rapporten slår fast at publikum er mer avventende nå enn de var ved forrige måling og at færre er komfortable med å oppsøke kulturarenaer nå enn i starten av krisen. Det gjelder også for de mindre teatrene og museene som ble oppfattet som trygge ved forrige måling i september. Samtidig viser rapporten at publikum i økende grad venner seg til å delta digitalt, og at de ser fram til å bruke mer tid og penger på kulturarrangementer når pandemien er over.
Undersøkelsen viser også at det er færre som mener at digitale arrangement og forestillinger skal være gratis enn det var da målingene/pandemien startet. Det er noe høyere betalingsvilje for liveforestillinger enn for opptak og noe lavere betalingsvilje i snitt blant de eldste, selv om de eldste faktisk benytter seg mest av tilbudet.
13 000 svar
COVID-19-monitor er en publikumsundersøkelse som gjennom pandemien har fulgt utviklingen i kulturlivet fra publikums perspektiv. Undersøkelsen utføres av Norsk publikumsutvikling (NPU) i samarbeid med NTO og Kulturrådet og er en norsk utgave av den internasjonale COVID 19 Audience Outlook Monitor. Undersøkelsen skal avdekke hvordan koronakrisen påvirker publikumsgrunnlaget for kunst og kultur i Norge og internasjonalt. Den er sendt ut til publikum fra 21 institusjoner over hele landet og det er kommet inn til sammen 13 000 svar i de tre undersøkelsene.
Kulturrådet har siden nedstengningen av kulturlivet i mars, gjennom en rekke rapporter og undersøkelser undersøkt de økonomiske konsekvensene av pandemien for sektoren. Monica Larsson som leder Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt, er glad for all ny kunnskap hun og kollegaene kan ta med seg i arbeidet med å kartlegge koronakonsekvensene for kulturlivet.
- Det er viktig for oss å få mer innsikt i hva publikum mener skal til for at de vil vende tilbake til fysiske kulturarrangementer igjen. Vi er også glade for å få vite mer om det digitale skiftet som har skjedd gjennom pandemien; hva slags betalingsvilje har publikum og er de digitale tilbudene kommet for å bli? Derfor er det interessant å se at hele 5 av 10 sier at de har deltatt digitalt på museer, konserter eller teater siste to uker (i november) og at stadig færre mener at digitalt kunstnerisk innhold skal være gratis, sier Larsson.
Les mer om COVID_19-monitor og Kulturrådets deltakelse
Les mer om resultatene fra første runde av undersøkelsen
Store forskjeller mellom institusjonene
NPU har i de tre undersøkelsene spurt publikum om hva som er viktigste kriterier for å begynne å gå på kulturarrangementer igjen, og hvordan de ønsker å delta digitalt under og etter pandemien.
I siste runde av undersøkelsen, som ble sendt ut i november, er det gjort et dypdykk i interessen for ulike typer digitalt innhold. Respondentene har selv valgt om de ville svare på spørsmålene med henvisning til teater, musikk eller visuell kunst.
- Undersøkelsen viser at det er store forskjeller mellom teaterpublikum, konsertpublikum og museumspublikum, sier direktør for Norsk publikumsutvikling Ingrid E. Handeland.
Hun forteller at det også er til dels store variasjoner i svarene hos publikum ved de ulike institusjonene.
- Vi ser for eksempel at konsertpublikum helst vil se direktesendte konserter, og også teaterpublikum er mer opptatt av å se en oppsetning som sendes direkte enn det museumsbrukerne er. Et annet interessant funn er at publikum ved noen institusjoner er svært lojale og helst ser digitale oppsetninger fra «sin» institusjon. For flertallet spiller det liten rolle hvem som produserer det digitale innholdet, noe som betyr at det åpnes opp for en større konkurransesituasjon, der også institusjoner i utlandet melder seg på i kampen om publikum. Her ser vi at museumsbrukerne er de minst lojale, og konsertpublikummet er også mer opptatt av innhold enn av hvem som produserer det forteller Handeland.
Og det er nettopp dette hun mener er spesielt interessant med undersøkelsen.
- I tillegg til de overordnede funnene i undersøkelsen kan de 21 deltakende institusjonene gå inn og se på «sitt» publikum og kan også sammenligne seg med andre lignende institusjoner. Her er det mye potensiale til læring og til å ta med seg videre også etter pandemien, sier Handeland.
- Digitale forestillinger har kommet for å bli
Jørn Knutsen leder Kulturrådets rådgivende utvalg for institusjonfeltet og er markedssjef i Operaen. Han er glad for å få noen pekepinner på hvor publikum står, og hvordan de vurderer situasjonen i kulturlivet i dag.
Les mer om det rådgivende utvalget for institusjonsfeltet.
- Vi må ta innover oss at faktisk så mange som 7 av 10 ikke er klare for å delta fysisk på kulturarrangementer så snart myndighetene sier at det er trygt, og at vaksine ikke er en garanti for publikums umiddelbare tilbakekomst til kulturinstitusjonene. Det vil derfor være svært viktig at institusjonene fortsatt informerer og trygger publikum med gode rutiner for fortsatt smittevern, og tilrettelegger for at nye besøk oppleves som sikkert og trygt.
- På den positive siden er det lagt ned mye ressurser og garantert vært mye læring for mange institusjoner i de seneste månedene, både med tanke på tekniske løsninger, å tilpasse kunsten og uttrykkene til nye formater, vurdering av prisstrategier og annet. Jeg tenker at denne læringen og disse erfaringene vil bli tatt videre i en eller annen form, og at digital kunstformidling og presentasjon også vil fortsette etter pandemien. Så tror og håper jeg samtidig at publikum også lengter tilbake til teater-, konsert og utstillingssaler hvor de kan oppleve det unike ved live-møtene med ulike kunstuttrykk. Jeg tenker at vi etter pandemien vil finne balansen mellom de enestående og unike live-opplevelsene, og hva som tilpasses og vises i streaming eller digitale formater, sier Knutsen.
Hovedfunn:
Hovedfunnene fra tredje runde er i stor grad i tråd med svarene som kom inn til de to første undersøkelsene. Publikum er fortsatt avventende til å komme fysisk tilbake til kulturlivet og mange tror de kommer til å fortsette med å delta digitalt på kulturarrangementer.
Dette er hovedfunnene oppsummert:
Fysisk deltakelse
- Det er stadig færre som svarer at de føler seg komfortable med å besøke museer, teatre og konserthus.
- Publikum vil ikke returnerer automatisk selv om de er vaksinert. 4 av 10 vaksinerte avventer situasjonen i resten av samfunnet.
- Innendørs arenaer med fastmonterte seter er førstevalget for flest. Å delta hjemmefra via skjerm ligger nå på andreplass, foran både lokaler uten faste seter og utendørs arenaer.
- Det er stadig flere som sier at de tror at de vil bruke mer tid og penger på kultur når pandemien er over og det er trygt å vende tilbake.
- 7 av 10 er ikke klare for å delta så snart myndighetene sier at det er trygt.
- 2 av 10 avventer vaksine.
Digital deltakelse
- Det er stadig flere som ønsker seg et permanent digitalt tilbud.
- Det er stadig færre som mener at digitalt innhold skal være gratis.
- 5 av 10 sier at de har deltatt digitalt på museer, konserter eller teater siste to uker.
- 1 av 3 har opplevd digitalt innhold fra organisasjonene som er med i undersøkelsen.
- Kun et fåtall (2 av 10) foretrekker lokale produsenter av digitalt innhold, 8 av 10 kan like gjerne oppsøke teatre, museer og orkestre i andre byer og land på deres digitale plattformer.
- Det er i snitt litt høyere betalingsvilje for direktesendinger enn opptak av forestillinger, konserter og omvisninger. Betalingsviljen ligger i snitt stabilt rundt 200 kroner i alle tre målinger.
Les NPUs sak om hele rapportserien på deres nettsider.