Begreper om barn og kunst
Denne artikkelsamlingen løfter frem noen begreper som står sentralt i den offentlige samtalen om kunst for barn og unge.
Kunst for barn og unge har i økende grad blitt et eget kulturpolitisk satsningsområde. Artikkelsamlingen Begreper om barn og kunst løfter frem noen viktige begreper i diskusjonen om kunst for barn og unge: publikum, deltakelse, verksforståelse, læring og arena. I forbindelse med lanseringen inviterer Kulturrådet til seminar med utgangspunkt i denne tematikken: Hvilken rolle ønsker institusjonene å ta i å skape kunstmøter for barn og unge? Hva er de største utfordringene og hva trengs det mer kunnskap om? Hvordan forholder arrangører og institusjoner seg til barn og unge som målgruppe? I hvilken grad lykkes vi i å introdusere og involvere barn og unge i kunstopplevelser på deres egne arenaer?
Artiklene er skrevet av Susanne Christensen, Gunnar Danbolt, Arild Danielsen, Per Gunnar Eeg-Tverrbakk, Katrine Heggstad og Elin Høyland.
Kunstløftet har tatt initiativet til utgivelsen som nå gis ut i Kulturrådets skriftserie. Redaksjonen har bestått av Ida Habbestad, Anette T. Pettersen og Sigrid Røyseng
Om publikasjonen
Begreper om barn og kunst |
|
Kulturrådet |
|
2014 |