Hopp til innhold

Søk støtte

Museumsprogram

Faglige museumsnettverk - treårig

Se vedtakslister

Søknadsfrist

sep

03

2024

Formål for ordningen

Med denne tilskuddsordningen ønsker Kulturdirektoratet å bidra til: 

  • Sterkere forankring av koordinatorrollen i nettverkene 
  • Prioritering av nettverksarbeid i museene 
  • Utjevne forskjeller i aktivitetsnivå mellom nettverkene 
  • Bedre strukturer for opprettelse og utvikling av nettverk 
  • Tettere dialog mellom Kulturdirektoratet og nettverkene 
Åpne alle

Bakgrunn for programmet

Det er et overordnet mål at alle museer som mottar statlig driftsstøtte skal delta i utvikling og drift av nasjonale, faglige museumsnettverk på tvers av de geografisk konsoliderte museumsorganisasjonene. De faglige museumsnettverkene skal bidra til at museene utvikler samarbeid og arbeidsdeling, at de sikrer faglig sammenheng og god ressursutnyttelse, samt utvikler kompetanse og ny kunnskap. 

Meld.St.23 (2020-2021) Musea i samfunnet peker på at nettverkene skal være mindre statiske fremover, og at det må kunne opprettes nye nettverk. «Kulturdepartementet mener nettverkene bør aktiviseres i enda større grad fremover og vil blant annet vurdere om oppgaven som ansvarsmuseum kan følges av et basistilskudd, for å sikre den sentrale rollen et ansvarsmuseum har i slike nettverk.»  

Tilskuddsordningen skal bidra til at denne målsettingen oppnås. Det settes krav til medlemmer av nettverkene og til de museene som har koordineringsansvar. 

De faglige museumsnettverkene skal:

  • Bidra til at museene blir bedre egnet til å fylle rollen som samfunnsinstitusjoner
  • Sikre museumsfaglig sammenheng og god ressursutnyttelse
  • Utvikle samarbeid og arbeidsdeling
  • Utvikle kompetanse, kunnskap og forskning
  • Utvikle ny kunnskap om og problemstillinger for kritisk formidling
  • Arbeide aktivt for rekruttering og bred deltakelse fra hele landet

Medlemmer i nettverk skal:

  • Ha ressurser, vilje og evne til å prioritere arbeidet i nettverket gjennom aktiv, forpliktende deltakelse
  • Bidra i utvikling, drift og etablering av målsettinger og arbeidsplaner
  • Delta på nettverkssamlinger, i utvikling av prosjekter og/eller andre aktiviteter
  • Dele kompetanse med andre museer

Ansvarsmuseene skal i tillegg:

  • Ha hovedansvar for å utvikle og drive nettverket
  • Se til at det etableres målsettinger og arbeidsplaner
  • Vurdere hvem som kan delta i nettverket, basert på grunnkriteriene
  • Bidra til å sikre kvalitet og kontinuitet i nettverket, blant annet ved å utvikle og samordne prosjekter
  • Sikre kontakt med relevante miljøer utenfor museumssektoren, nasjonalt og internasjonalt
  • Samordne og tilgjengeliggjøre informasjon
  • Rapportere årlig til Kulturdirektoratet om status for og utvikling av nettverket
  • Ansvarsmuseet skal som hovedregel være en del av Det nasjonale museumsnettverket

Hva kan det søkes om tilskudd til?

Det kan søkes om tilskudd til å dekke utgifter for å opprettholde aktivitet i et faglig museumsnettverk.

Det kan ikke søkes om tilskudd til ordinære driftsoppgaver ved museet med koordineringsansvar.

Hvem kan søke?

Museer som har koordinerende ansvar for et faglig museumsnettverk og museer som ønsker å opprette og koordinere et nytt faglig nettverk innenfor et område som ikke dekkes av eksisterende nettverk.

Krav til søknaden

Søknaden skal leveres via Kulturrådets elektroniske søknadsportal innen utløpet av søknadsfristen. Søknaden må tilfredsstille de til enhver tid gjeldende krav og retningslinjer som er fastsatt av Kulturrådet. Søknader som ikke er kommet inn innen søknadsfristens utløp, eller som faller utenfor ordningen, vil bli avvist.

Obligatoriske vedlegg:

  • Oversikt over medlemmer i nettverket
  • Aktivitetsplan for perioden 2025 – 2027
  • Budsjett for perioden 2025 - 2027

Beregning av tilskudd

I denne ordningen kan det maksimalt søkes om kr 100 000,- pr nettverk. Beregning av tilskudd vurderes ut fra nettverkenes planlagte aktiviteter i treårsperioden, og antall nettverk som faller innunder ordningen.

Søknadsskjema

Les utlysningsteksten og «Krav til søknaden» nøye før du begynner å fylle ut søknadsskjema. I søknadsskjemaet finner du også hjelpetekster, merket med «?». 

Får du tekniske utfordringer med søknadsskjema eller Altinn underveis kan du kontakte vår brukerstøtte 

Anbefalte nettlesere

For best mulig brukervennlighet i skjemaet anbefaler vi at du benytter følgende nettlesere: MAC = Safari. Windows = Chrome.

Søknadsskjemaer blir tilgjengelige cirka en måned før neste søknadsfrist.

Vurdering av søknaden

Søknadene vurderes etter følgende kriterier:

  • Et nettverk må ha minst fem medlemsinstitusjoner. Med medlemsinstitusjon fra det nasjonale nettverket regnes kun konsoliderte enheter 
  • Strategisk plan for nettverket som viser nettverkets museumsfaglige relevans og planer for utvikling av fagområdet
  • Aktivitetsplan for 2025 – 2027

Øvrige tiltak som styrker søknad:

  • Variert møteformat (fysisk/digitalt, fellessamlinger/undergrupper)
  • Strategi for informasjonsflyt og kommunikasjon mellom nettverkssamlinger
  • Planer om rekruttering av nye medlemmer

Nettverkene kan selv sette egne kriterier for å sikre et faglig godt fungerende nettverk. Ansvarsmuseum/tilskuddsmottaker skal bidra til å utvikle hele nettverket slik at alle deltakere ser nytten av å være med, og være ansvarlig for rapportering for bruk av midlene. 

Slik behandles søknaden

Prosess
1.    Søkeren sender inn søknad innen søknadsfristen.
2.    Søknaden registreres først i Kulturdirektoratets arkiv og sendes derfra til saksansvarlig, som fordeler til saksbehandler 1. Saksbehandleren går gjennom søknaden og gir faglig tilrådning. Saksbehandler 1 følger saken gjennom hele prosessen, og er den som kan svare på søkerens spørsmål underveis.
3.    Saken sendes videre til saksbehandler 2 og evt. 3, som lager en uavhengig faglig tilrådning.
4.    De faglige tilrådningene legges fram for Kulturdirektoratets ledelse, som fatter vedtak (med forbehold om Stortingets godkjennelse av Statsbudsjettet). 
5.    Vedtakslister legges ut på nettsidene i etterkant av ledermøtet. Alle søkere får et skriftlig vedtaksbrev så snart saksprosessen er avsluttet.

Habilitet
Forvaltningslovens regler om habilitet gjelder for medlemmer og ansatte i Kulturdirektoratet. Habilitetsreglene gjelder også for medlemmer i utvalg nedsatt etter § 3 i forskrift av 27. august 1965 nr. 3554 for Norsk kulturråd, samt for eksperter, konsulenter og andre som måtte utføre arbeid eller tjeneste for rådet.
Habilitetsbestemmelsene inneholder regler om habilitet for Kulturdirektoratet og retningslinjer for habilitetsvurderingen som skal foretas. Habilitet vurderes for hver enkelt sak i hvert trinn av søknadsbehandlingen.

Vilkår for utbetalingen

Utbetaling
Utbetaling skjer i årlige rater. Utbetaling for det første året skjer på høsten i vedtaksåret. Det reelle budsjettåret vil derfor kunne være det påfølgende året. Hele det årlige tilskuddsbeløpet utbetales når søker har akseptert kontrakten.

Bortfall av tilskudd – akseptfrist

Tildelingen faller bort dersom den ikke er akseptert innen fristen som er fastsatt i kontrakten. Eventuell utsettelse av akseptfristen forutsetter skriftlig søknad før fristens utløp.

Tilskuddsmidler som ikke nyttes etter forutsetningene skal tilbakebetales til Kulturdirektoratet.

Kulturdirektoratet kan holde tilbake tilskudd som ikke er utbetalt og kreve at utbetalte tilskudd betales tilbake dersom det avdekkes at tilskuddet ikke nyttes etter forutsetningene, at tilskuddet er gitt på bakgrunn av urette opplysninger eller at det foreligger andre vesentlige brudd på vilkårene.

Endringer i prosjektet
Vesentlige endringer i prosjektet, budsjett eller tidsplan må omsøkes skriftlig og godkjennes av Kulturdirektoratet.

Rapportering og regnskap

Tilskuddsmottaker skal sende inn årlig statusrapport og regnskap innen 1. september.

Statusrapporten skal gjøre rede for aktiviteten i nettverket i perioden, sett i forhold til aktivitetsplan.

Regnskapet skal vise hvordan tilskuddet er brukt og settes opp slik at det kan sammenholdes med innsendt budsjett. Tilskudd fra Kulturdirektoratet og andre offentlige tilskuddsytere skal spesifiseres. Bilag må kunne framlegges ved forespørsel.

Tilbakehold og tilbakebetaling av tilskudd

Tilskuddsmidler som ikke nyttes etter forutsetningene skal tilbakebetales til Kulturdirektoratet.

Kulturdirektoratet kan holde tilbake tilskudd som ikke er utbetalt og kreve at utbetalte tilskudd betales tilbake dersom det avdekkes at tilskuddet ikke nyttes etter forutsetningene, at tilskuddet er gitt på bakgrunn av urette opplysninger eller at det foreligger andre vesentlige brudd på vilkårene.

Evaluering

Det tas sikte på evaluering av ordningen etter tre år. I forbindelse med evaluering av prosjektet plikter tilskuddsmottaker å fremlegge etterspurt dokumentasjon dersom Kulturdirektoratet krever det.

Andre betingelser

Det skal gjøres kjent at prosjektet er støttet av Kulturdirektoratet. Logo kan lastes ned fra Kulturdirektoratets nettsider.

Kulturdirektoratet forutsetter at virksomheter honorerer kunstnere og fagpersoner i tråd med gjeldende avtaler, vederlagsordninger og anbefalte satser, der dette er relevant. Dette skal da framkomme av rapport og regnskap.