Fire av ti ikke klare for kunst- og kulturarrangementer
I slutten av mai var bare litt over halvparten av nordmenn klare for å delta på kulturelle arrangementer. Det viser en undersøkelse gjennomført av Norsk Publikumsutvikling i samarbeid med NTO og Kulturrådet.
Målet med undersøkelsen Covid-19 Audience Outlook Monitor, er å finne ut hvordan pandemien påvirker etterspørselen etter kunst og kultur over tid. Det skriver Norsk Publikumsutvikling på sine nettsider.
COVID-19 Monitor er en internasjonal undersøkelse som ble initiert av analyse- og konsulentselskapet WolfBrown i USA. Den norske utgaven er tilpasset norske forhold, og det er lagt opp til tre runder med datainnsamling, i mai, august og oktober. Rapporten fra første runde viser publikumseffekten av koronakrisen per 30. mai 2020.
Høy tillit til institusjonene
Noen av hovedfunnene i undersøkelsen, er at 9 av 10 nordmenn har høy tillit til at institusjonene sørger for at det er trygt å vende tilbake når de gjenåpner. Men kun 60% av institusjonenes kjernepublikum føler seg klare for å delta på kunst- og kulturarrangement, 40% er foreløpig ikke klare. Undersøkelsen viser også at digitalt innhold representerer en mulighet for publikumsutvikling, særlig i yngre segmenter som ikke ofte går i teater, på museum eller i konsertsaler.
Les mer om alle de 9 hovedfunnene på NPU på sine nettsider.
Kulturrådet har vært en av samarbeidspartnerne i undersøkelsen, og ytterligere resultater og funn vil bli diskutert på Sommerkonferansen 16. juni 2020.
Les mer og se konferanseprogrammet her.
Her kan du lese mer om Kulturrådets bidrag til Covid-19 Monitor.
For mer informasjon om rapporten, ta kontakt med Norsk Publikumsutvikling.