Fra tre korte innsamlingsperioder til én lang i 2020
Mandag 23. mars går startskuddet for årets nasjonale publikumsundersøkelse. Nytt av året er at undersøkelsen holdes åpen i én lang, sammenhengende periode. Kulturrådet håper det vil gjøre det mulig for enda flere museer å delta.
God start for den nasjonale publikumsundersøkelsen
I 2019 gjennomførte 62 museer med til sammen 142 besøksarenaer undersøkelsen blant sine besøkende. I alt 8 783 museumsbesøkende svarte på spørreskjemaet i løpet av tre datainnsamlingsperioder. – Vi er godt fornøyde med innsatsen i fjor, men håper selvsagt på enda bredere oppslutning blant museene i år, slik at vi sikrer det beste kunnskapsgrunnlaget for en kommende ny museumspolitikk på dette området, sier Ole J. Furset, leder av museumsseksjonen i Kulturrådet.
– Utover den økte kunnskapen, bidrar undersøkelsen til å sette publikumsutvikling tydeligere på dagsorden i museene, og det er gledelig at så mange melder tilbake i positive ordelag om gevinsten ved å delta. Undersøkelsen er dessuten en ypperlig mulighet for museene under Kulturdepartementet til å svare på de føringene i tildelingsbrevet som går på museets arbeid med publikumsutvikling, legger Furset til.
I tillegg til det å bidra til en samlet nasjonal oversikt over museumsbruk og økt kunnskap om museumsbrukerne i Norge, mottar alle museer som oppnår minst 50 svar en egen resultatrapport. Den gjør det mulig for enda flere museer å jobbe kunnskapsbasert og strategisk med publikumsutvikling, kvalitetsarbeid og markedsføring. I 2019 kom totalt 38 museer over denne terskelen.
Større frihet for museene
Undersøkelsen var ny av året i 2019, og derfor var det knyttet ekstra stor spenning til museenes tilbakemeldinger da Rambøll tidligere i år inviterte museene til å evaluere gjennomføringen i fjor.
– I museenes evaluering av gjennomføringen i 2019 fikk vi inn flere nyttige innspill, som gjør at vi sammen med Rambøll har blitt enige om tilpasninger som vi mener vil gjøre mulig for flere museer å delta, opplyser Eva Marie Sund, seniorrådgiver i Kulturrådet. – Det viktigste eksemplet er at vi i år legger opp til at museene kan samle inn svar sammenhengende fra uke 13-29. I fjor opererte vi med tre avgrensede perioder på til sammen syv uker, men forsto etter hvert at det forhindret enkelte museer i å delta.
Nå er håpet at flere kan gjennomføre undersøkelsen blant sine besøkende, og at det blir mulig for enda flere museer å komme over den magiske grensen på 50 svar som gir statistisk representative resultater for museet, og dermed egen resultatrapport.
Nøkkelen ligger i planleggingen
Museene står fritt til å disponere denne perioden slik de ønsker. – For noen museer vil det være naturlig å drive datainnsamling i forbindelse med konkrete arrangementer som trekker flere til museet, sier Eva Marie Sund. – Andre vil ha et ønske om og ikke minst kapasitet til å samle inn svar jevnt og trutt gjennom hele perioden. Uavhengig av hvilken tilnærming museene velger for sin deltakelse i den nasjonale publikumsundersøkelsen, tror vi det er smart å ha en plan; det å ha gjort seg opp noen tanker om hvor mange respondenter man ønsker som minimum, og om det er enkelte perioder det er viktigere for museet å samle inn svar fra, enn andre.
Sund mener det er positivt å involvere bredt i museet, enten det gjelder å rekruttere respondenter til å svare på nettbrett i museet, dele ut flyers, eller ved å samle inn e-postadresser. – Særlig gjelder dette de større museene der man ofte er mer spesialisert på sine arbeidsområder. Alle som har sin arbeidsplass i et museum, bidrar jo på sitt vis til å skape et kulturtilbud for noen, og dermed er det forhåpentligvis av interesse å vite mer om hva som kjennetegner nettopp disse brukerne av museet. Hva er de mest interessert i når de besøker museet? Og hvor tilfredse er de med tilbudet?
Regionale forskjeller i innsamling
Et annet forhold Kulturrådet håper en lang innsamlingsperiode kan bidra til å forbedre, er den regionale fordelingen av innsamlede svar. – I forhold til det totale besøkstallet ved museene ser vi at en del regioner hittil har vært noe underrepresentert i antall svar i undersøkelsen, sier seniorrådgiver Inge Sørgård. Dette gjelder særlig for Viken, men også for Vestland, Møre og Romsdal, Nordland og Agder. Spesielt fra museene i disse regionene håper vi nå på enda flere svar på undersøkelsen til våren og sommeren.