Budsjettsøknad og statistikkrapportering for museene
Museene som mottar statstilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet skal levere budsjettsøknad, rapportering og statistikk via Altinn. Skjema for budsjettsøknad er nå skilt ut fra rapportering og statistikk. Søknaden har ny leveringsfrist 1. desember. Dette skjemaet åpnes 1. november.
Innholdsmessig er det ingen forskjell på budsjettsøknad, resultatrapportering og statistikk. Forskjellen fra tidligere er at søknadsdelen er skilt ut som eget skjema.
Skjemaene for rapportering og statistikk åpnes som vanlig 1. februar med frist for innsending 1. mars. Kulturdirektoratet oppfordrer til å begynne i god tid før innsendingsfristene.
Budsjettsøknad, rapportering og statistikk skal leveres via Altinn. Skjema for budsjettsøknad åpner 1. november, med leveringsfrist 1. desember.
Rapportering og statistikk for rapporteringsåret 2023 fra institusjonene vil inngå i grunnlaget for Kulturdepartementets tilskudd til institusjonene i 2025, Kultur- og likestillingsdepartementets rapportering til Stortinget, Kulturdirektoratets museumsstatistikk og Statistisk sentralbyrås kulturstatistikk.
Tilgang til skjema og tildeling av rolle og rettigheter i Altinn
Virksomhetene som skal levere budsjettsøknad, rapportering og statistikk får tilgang til skjemaene i Altinn.
Alle norske virksomheter registrerer seg i Enhetsregisteret. Enhetsregisteret har dermed oversikt over hvem som har formelle roller (f.eks daglig leder og styremedlem) i norske virksomheter. Altinn gir tilgang(er) til personer (som skal rapportere for virksomheten) ut fra oppføringen i Enhetsregisteret. Det er derfor viktig å melde inn eventuelle endringer til Enhetsregisteret.
Husk: Ved å oppgi regnskapsfører/ revisor til Enhetsregisteret, vil disse automatisk få tilgang til Altinn på vegne av virksomheten.
Virksomheten må tildele nødvendige roller og rettigheter til de personene som kan representere dem i Altinn. Du finner informasjon om dette under fanen «Profil, roller og rettigheter» når du er innlogget i Altinn.
Eksempelvis kan rettigheter gis til personer med ansvar for underavdelingene i et konsolidert museum, slik at disse kan fylle ut opplysninger som kun gjelder de enkelte arenaene.
Råd om utfylling av skjema
- Skjemaene i Altinn har hjelpetekster til hvert felt. Les hjelpetekstene nøye før du fyller ut feltene. Vi har samlet hjelpetekstene i et egne dokumenter. Du finner lenker til dette nederst på siden.
- Skjemaene for budsjettsøknad, rapportering og statistikk består av et hovedskjema med underskjemaer. I hovedskjemaet blir alle endringer automatisk lagret når du plasserer markøren utenfor ett av feltene og når du går til en ny side i skjemaet. I underskjemaene må du bruke Lagre-knappen nederst i underskjemaet for å lagre. Dersom du klikker deg ut av et underskjema uten å ha trykket på Lagre-knappen, forsvinner dataene du har lagt inn i underskjemaet.
- Obligatoriske felter er enten markert med en liten rød stjerne, eller de har rød ramme. Disse må fylles ut før du kan levere skjemaet.
- Mange av feltene har regler for hvilke verdier som er mulig å legge inn. Du kan for eksempel ikke registrere flere besøk med betalt billett, enn besøk totalt. Dersom verdien du legger i et felt ikke aksepteres, markeres feltet med rød ramme. Plasserer du markøren i feltet får du beskjed om hva som er feil.
- Skjemaene må kontrolleres før innlevering. Du får en liste over eventuelle feil når du trykker på knappen kontroller skjema. Rett feilene og forsøk å kontrollere skjemaet på nytt.
- Se for øvrig hjelpedokument med ofte stilte spørsmål om Altinn
Brukerstøtte
Ta kontakt med Kulturdirektoratets brukerstøtte på e-post dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til utfylling av skjema:
Spørsmål om budsjettsøknad: veiledning.budsjettsoknad@kulturdirektoratet.no
Spørsmål om museumsstatistikk: veiledning.statistikkskjema@kulturdirektoratet.no
Tekniske spørsmål: support@kulturdirektoratet.no