6 fjellvettregler for samarbeid om tilgjengelighet i museene
De fleste museer ønsker å være tilgjengelige, og flere steder jobbes det med å bedre både fysiske rom, formidling og kommunikasjon. Under museumskonferansen 2023 presenterte Nora Sulejmani (Norges Blindeforbunds Ungdom) og Frida Rusnak (formidler, kurator, daglig leder for Oslo Open) "Fjellvettreglene for samarbeid" basert på sine erfaringer. Her kan du lese mer om hva de anbefaler museer som skal samarbeide med andre kompetanseaktører for å bedre museets tilgjengelighet.
Forslag fra samtale mellom Nora Sulejmani og Frida Rusnak på Museumskonferansen 25.10.2023
Når museer setter i gang tiltak for å bedre tilgjengeligheten for ulike grupper er det viktig å samarbeide med de det gjelder. Vi har kommet fram til seks prinsipper for å lage gode samarbeid, basert på erfaringene våre fra arbeidet med utstillingen SOLO OSLO Apichaya Wanthing på Munchmuseet i 2022, der vi jobbet med å bedre tilgjengeligheten for blinde og svaksynte. Hvert museum og hvert samarbeid er forskjellig. Med disse punktene mener vi det blir en god prosess.
- Vær ærlig
- Ingenting dreper samarbeid som en skjult agenda. Vær ærlig overfor din samarbeidspartner om dine og museets mål, begrensninger, forventninger og om hva museet er villig til å legge inn.
- Noen ting er kanskje ikke er mulig akkurat nå. Hvordan kan man få det til i fremtiden?
- Vær ærlig om dårlige løsninger på forhånd, så kan publikum selv velge om det er verdt innsatsen å besøke museet. - Gjør det selv om du ikke er ekspert
- Skaff den kunnskapen og kompetansen du ikke har, for eksempel gjennom relevante interesseorganisasjoner
- Inviter gjerne flere ulike grupper til å teste ting og komme med innspill. - Vær tålmodig
- Brukergruppene eller interesseorganisasjonene forventer ikke at alt skjer raskt.
- Museet må være også være tålmodig med resultatene. Ikke forvent at et nytt publikum kommer med en gang. Det tar tid å endre folks forventninger til museer.
- Også internt i museet trengs det tålmodighet. Selv om alle er enige i mål og intensjoner må du argumentere igjen og igjen overfor kollegaene dine hvorfor dere skal prioritere dette i praksis og i hverdagen. Ikke gi deg! - Bruk god tid
- Tenk langsiktig.
- Det tar tid å bygge tillit, og å skape rom for gode innspill og diskusjoner.
- Det tar tid å skaffe mer penger eller overbevise sjefen.
- Det tar tid å teste tiltak, gjøre nye endringer, og teste dem en gang til. - Du trenger ikke gjøre alt på én gang
- Hva haster mest?
- Hva er viktigst for opplevelsen?
- Hva kan løses relativt enkelt og på kort tid? Synstolkekurs for ansatte eller å teste nettsiden med skjermleser er eksempel på enkle ting som kan gjøres på en dag.
- Spør de du samarbeider med hva som er viktigst for dem. De vet hva du bør prioritere. - Tilgjengelighet er museet sitt ansvar
- Ikke forvent at samarbeidspartneren skal gjøre jobben. Gode samarbeid krever at museet bruker tid og ressurser.
- Ikke gjør det for å være grei: Museene må ikke tro at de gjør personer med funksjonsnedsettelser en tjeneste ved å jobbe med tilgjengelighet. Tvert imot er det museet som får hjelp til å løse sitt samfunnsoppdrag.
- Når museet ber andre bruke sin tid og kunnskap skaper man forventninger. Ta det på alvor.
- Ha en plan etter prosjektet – hvordan skal vi jobbe videre? Hvem er kompetent til å følge dette opp?
- Arbeid med tilgjengelighet bør ses som en langsiktig investering.
- Tilskuddsgivere bør kreve bedre tilgjengelighet. Da bidrar de til å legge ansvaret hos museene, ikke interesseorganisasjonene.