Spørsmål og svar om stimuleringsordningen for kulturlivet
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om stimuleringsordningen for kulturlivet.
Når kan jeg søke?
Søknadsfristen var torsdag 27. januar kl. 13.00. Denne søknadsfristen gjaldt for hele perioden fra og med 8. desember 2021 til og med 31. mars 2022.
Hva er nytt for perioden 8. desember 2021 til 31. mars 2022?
Forskrift om midlertidig tilskudd til kulturarrangementer fra juli 2021 beholdes uendret.
Les pressemelding fra Kultur- og likestillingsdepartementet.
Det gjøres oppmerksom på at det er et støttetak på 50 000 kroner for artisthonorar, og at det er krav til at arrangører øker egeninntjeningen der det er mulig.
Når får jeg svar på søknaden min?
Svar på søknaden får du via Altinn omtrent 4 uker etter søknadsfristen.
Søknadene behandles etter hvilken måned arrangementet var eller er planlagt gjennomført. Kulturrådet vil ikke endre behandlingsrekkefølgen av søknader selv om en søker tar kontakt og ber om å bli prioritert.
Dersom søknaden er mangelfull, vil Kulturrådet etterspørre ytterligere informasjon via Altinn.
Vi kan ikke svare på spørsmål om søknader eller klager som er under behandling.
Her finner du en oppdatert oversikt over søkere og tildelinger.
Innlogging, feilmeldinger og opplasting av vedlegg
Har du praktiske spørsmål rundt søknaden og skjemaet, se våre ofte stilte spørsmål om blant annet feilmeldinger, opplasting av vedlegg og trekking av søknad.
Om ordningen
Hva er stimuleringsordningen?
Kultur- og likestillingsdepartementet har opprettet stimuleringsordningen for å hjelpe kultursektoren gjennom den pågående covid-19-krisen. Til forskjell fra kompensasjonsordningene, som kompenserer for tap knyttet til utsettelse eller avlysning av arrangementer, skal stimuleringsordningen sette arrangører i stand til å gjennomføre arrangementer og betale sine leverandører. Slik stimulerer ordningen til aktivitet i hele verdikjeden.
Hvilket tidsrom gjelder ordningen for?
Ordningen gjelder for arrangementer i perioden fra og med 8. desember 2021 til og med 31. mars 2022.
Kan jeg sende inn flere søknader frem til søknadsfristen?
I utgangspunktet kan man sende inn flere søknader, men saksbehandlingen går raskere om du sender inn en samlet søknad med alle arrangementer i ett.
Hva er den økonomiske rammen for ordningen?
Stimuleringsordningen har for 8. desember 2021 til 31. mars 2022 en ramme på til sammen 300 millioner kroner.
Se pressemelding fra Kultur- og likestillingsdepartementet
Hvor mye tilskudd kan jeg få?
Arrangører kan få kompensert inntil 100 prosent av differansen mellom arrangementets kostnader og inntekter, inkludert tre prosent driftsmargin. Et tilskudd kan med andre ord ikke overstige differansen mellom arrangørens kostnader og inntekter. På inntektssiden medregnes eventuell annen offentlig støtte knyttet til arrangementet.
Det gis ikke tilskudd til arrangør til dekning av lønn og honorar utover 50 000 kroner per artist eller utøver per enkeltarrangement. Med lønn og honorar menes det artisten eller utøveren sitter igjen med etter å ha dekket sine økonomiske forpliktelser i forbindelse med arrangementet.
I søknadsbehandlingen gjør Kulturrådet i tillegg en vurdering av om søkerens samlede inntekter for året, inkludert støtte fra stimuleringsordningen, vil overstige søkers driftsinntekter i 2019 eller søkers gjennomsnitt for driftsinntekter de siste årene. Der det er store avvik, vil Kulturrådet be om en begrunnelse for endringene i virksomhetens planer. Vi vil be om en redegjørelse for når ble planene lagt og for hvilket forarbeid som allerede er gjort for de arrangementene det søkes tilskudd til. Unntak fra dette kan gjøres dersom prosjektet representerer et særlig mangfold i kulturuttrykk, geografi eller andre momenter i helhetsvurderingen av alle søknadene som Kulturrådet gjør.
Finnes det minimumsgrense for søknadsbeløpet?
Nei, det er ingen nedre grense for søknadsbeløpet/underskuddet.
Kan jeg søke selv om arrangementet blir avlyst?
Stimuleringsordningen åpner ikke for å gi støtte til arrangement som er avlyst eller som på vedtakstidspunktet er bekreftet at likevel ikke kan gjennomføres.
Kulturrådet skal kreve en forholdsmessig andel av tilskuddet tilbakebetalt dersom arrangementet helt eller delvis ikke er gjennomført.
Søker kan beholde 95 prosent av arrangørens uunngåelige forpliktelser i forbindelse med det avlyste arrangementet dersom arrangementet ikke kan gjennomføres nedskalert og arrangementet avlyses som følge av klare og dokumenterbare råd eller pålegg fra offentlige myndigheter som følge av covid-19.
Det er arrangøren som må sannsynliggjøre at avlysningen skyldes et klart og dokumenterbart råd eller pålegg. Det betyr at arrangøren må kunne legge frem skriftlig dokumentasjon på at rådet eller pålegget har blitt gitt, og at det rammer gjennomføringen av arrangementet.
Se mer på utlysningssiden under Stans og tilbakebetaling av tilskudd.
Kan jeg søke om strømming av arrangement?
Utgangspunktet for stimuleringsordningen er at det skal være et fysisk arrangement. Heldigitale arrangementer faller utenfor ordningen.
Hva skjer hvis inntjeningen blir høyere enn det er søkt om?
Arrangører kan få kompensert inntil 100 prosent av differansen mellom arrangementets kostnader og inntekter, inkludert tre prosent driftsmargin. Et tilskudd kan med andre ord ikke overstige differansen mellom arrangørens kostnader og inntekter. På inntektssiden medregnes eventuell annen offentlig støtte knyttet til arrangementet.
Dersom tilskuddet etter gjennomført kulturarrangement overstiger arrangørens nettokostnader med tillegg av 3 prosent driftsmargin, skal det overskytende tilbakebetales snarest mulig, og senest tre måneder etter at arrangementet er gjennomført.
Reduseres støtten om ikke alle budsjetterte billetter selges?
Nei, om du budsjetterer med for eksempel 200 solgte billetter, men selger 150, vil du fortsatt få tilskudd til differansen mellom budsjetterte inntekter og kostnader. Risikoen for at arrangøren ikke selger ut alle sine billetter er det arrangøren som må stå for, slik det også er for en arrangør under normale omstendigheter.
Hva hvis reglene for antall publikummere endrer seg?
Noen arrangører søker om tilskudd til et arrangement hvor det er uklart hva som vil være maksimal publikumskapasitet. Dette er tilfellet der det enda ikke er klart hvilke smittevernbegrensninger som vil gjelde på tidspunktet arrangementet er planlagt gjennomført. Arrangøren må også i denne situasjonen budsjettere med å selge ut alle tilgjengelige billetter.
Dette kan føre til at arrangøren budsjetterer med å selge færre billetter enn hva som senere viser seg å være tillatt på gjennomføringstidspunktet. Arrangørens inntekter kan derfor vise seg å bli høyere enn budsjettert i søknaden. Dersom arrangørens økte inntekter fører til at det er utbetalt et høyere tilskudd enn hva som er tillatt etter stimuleringsforskriften § 9, må arrangøren betale tilbake det overskytende beløp.
Det er et krav om at arrangøren skal iverksette tiltak for å øke egeninntjeningen ved for eksempel å oppskalere arrangementet når det er mulig og smittevernsituasjonen tillater det. I vurderingen av rapporten vil Kulturrådet utvise rimelighet. Dersom arrangøren iverksetter tilstrekkelige tiltak for å øke egeninntjeningen, men likevel ikke klarer å øke inntektene, vil Kulturrådet med andre ord ikke kreve tilskudd tilbakebetalt. Søker kan bli bedt om å dokumentere hvilke tiltak som er iverksatt for å øke egeninntjeningen.
Hva hvis det er usikkert hvilke smittevernbegrensninger som vil gjelde ved arrangementstidspunktet?
Hvis arrangementet er planlagt langt frem i tid, vil det som regel ikke foreligge noen konkrete smittevernsrestriksjoner som sier noe om hvorvidt arrangementet kan gjennomføres. I slike saker vil Kulturrådet kun vurdere om planene for arrangementet fremstår som realistisk i lys av blant annet smittevernsituasjonen. Arrangør må i et slikt tilfelle legge sine planer ut fra hva som anses realistisk.
Se utlysningssiden under «Vurdering av søknad» for eksempler på hvordan Kulturrådet gjør vurderinger.
Hvem kan søke?
Kan arrangører registrert i Frivillighetsregisteret søke?
Nei, foretak som er registrert i Frivillighetsregisteret kan ikke søke i denne runden av stimuleringsordningen.
Kan kinoer og filmdistributører søke?
Ja, både distributør og visningsleddet i filmarrangementer kan søke som arrangør. Det inkluderer kommunale kinoer. Se egen søknadsveiledning for kinoer og filmdistributører på utlysningssiden.
Kan underleverandører søke?
Kun arrangører kan søke stimuleringsordningen. Tilskuddsmottakere skal overholde økonomisk forpliktelser overfor involverte parter i samsvar med inngåtte avtaler.
Hva hvis vi er flere arrangører?
Det er kun virksomheten som har hovedansvar for gjennomføringen av et arrangement som kan søke tilskudd under denne ordningen. Medarrangører kan ikke selv søke om tilskudd, men regnes som en del av arrangementets verdikjede. Det er kun mulig å peke ut én hovedarrangør for hvert arrangement det søkes om tilskudd til.
Klage
Hvordan klager jeg på et vedtak?
Hvis du mener det har blitt gjort en feil ved behandlingen av søknaden, er det anledning til å klage innen 3 uker fra du har mottatt vedtaket. For krav til innhold i klagen se forvaltningsloven § 32. Klagen, med søknadsnummer og navn på klager, sendes til post@kulturradet.no.
Hvis vilkårene for å klage foreligger, vil klagen bli behandlet her. Dersom klagen ikke imøtekommes, vil den bli oversendt til Klagenemnda for tilskudd til kulturarrangementer for endelig avgjørelse.
Hva er fristen for å klage?
Det er anledning til å klage innen 3 uker fra du har mottatt vedtaket. Dato står i vedtaksbrevet du får tilsendt i Altinn.
Hvor lang tid tar det før jeg får svar?
Saksbehandlingstid for klager er normalt 4-12 uker. Saksbehandlingen kan ta lenger tid dersom saken er kompleks eller det kommer til nye opplysninger i løpet av saksbehandlingen.
Hva kan utfallet av klagen min bli?
Kulturrådet kan omgjøre vedtaket eller ikke ta klagen til følge. Om klagen ikke tas til følge, vil den bli oversendt til Klagenemnda for tilskudd til kulturarrangementer for endelig avgjørelse.
Hva hvis arrangør ikke er revisjonspliktig?
Foreninger/lag eller enkeltpersonforetak som ikke er revisjonspliktige, og derfor ikke har revisorgodkjent regnskap for prosjekter i 2019, kan legge ved regnskapsrapport eller næringsoppgave ved søknaden.
Annet
Hva er rapporteringsfristen?
En rapport om gjennomføringen av arrangementet skal sendes Kulturrådet via Altinn. Fristen for denne oppgis i kontrakten du mottar fra Kulturrådet.
Kan jeg søke tilskudd til kurs, seminarer og øvelser?
Nei, kurs, seminarer og øvelser regnes ikke som kulturarrangementer i denne ordningen og kan ikke få tilskudd.
Hvor mye TONO-avgift skal jeg føre opp?
Under produksjonskostnader skal du kun oppgi faktiske utgifter. Det betyr at du ikke skal legge inn vederlagsutgifter eller billettavgifter som om det var et opprinnelig arrangement med for eksempel 600 betalende. Det er kun det faktiske antall billetter som kan legges inn.
Hva fører man på posten faste driftskostnader i søknaden?
Denne posten gjelder faste driftskostnader knyttet til det konkrete arrangementet du søker tilskudd til. For virksomheter som har ett enkelt arrangement i året og alle driftskostnader knytter seg til dette ene arrangementet vil det være enkelt. Dersom du har flere arrangementer og de faste driftskostnadene normalt fordeles over budsjettene til flere arrangementer må du her føre opp en forholdsmessig andel av de faste driftskostnadene.