Med digitale verktøy styrker kulturinstitusjonene sin økonomi og publikumsutvikling
25 søknader kom inn til søknadsfristen 2. juni, med et totalt søknadsbeløp på 20,8 millioner kroner. Syv av disse er nå innvilget tilskudd for til sammen 4,6 millioner kroner. Dette er den fjerde årlige tildelingen fra Kulturrådets utviklingsprogram for kulturinstitusjoner.
- Vi ser en god blanding av forskjellige kulturinstitusjoner med god geografisk spredning av søkere og samarbeidspartnere i prosjektene, sier rådgiver i Kulturrådet Magnus Aspli. – På forskjellige måter utvikles digital infrastruktur som kan sikre mer bærekraftige ressurser i institusjonen og dermed mer handlingsrom til å utvikle tilbud til publikum. Her ligger det flere spennende piloter og muligheter fremover, og vi ser frem til å dele erfaringene og kunnskapen disse prosjektene gir med alle i feltet.
Samarbeid en sentral del av årets tildelinger
To prosjekter fra museumsfeltet vil gi mer kunnskap rundt museumsformidling og ny teknologi; Museene i Akershus utforsker nyskapende formidling av historiske hendelser og personer i samarbeid med Norsk Polarinstitutt og Skimuseet i Holmenkollen. Ryfylkemuseet vil utvikle og teste løsninger for ubemannete museumsanlegg, med en grundig tilnærming til koblingen mellom fysisk areal og digitale verktøy.
Støren Kulturhus og Brygga Kultursal vil i samarbeid utvikle et automatiserende og effektiviserende digitalt verktøy, skreddersydd for kulturhus med mange oppgaver og få ressurser. Et verktøy som på sikt også vil kunne tas i bruk av øvrige kulturhus.
Gjennom arbeidet opp mot Kulturhovedstad Bodø2024 vil Sense of North, Nordland Teaters utviklingsselskap, i samarbeid med Nordlandsbanen og andre aktører i fylket teste hvordan de best kan koble transport og turisme mot nye kulturtilbud innen scenekunst med hjelp av digitale verktøy.
I et samarbeid med Nordland Teater bygger Teater Vestland videre på et tidligere prosjekt med å ta i bruk digitale verktøy for å forbedre arbeidsprosesser og planleggingen knyttet til forestillinger, særlig for turnerende teater og kompanier. Samtidig utforskes muligheten teknologi kan gi scenen, både når det gjelder digital formidling og for den fysiske opplevelsen.
Kjennskap til publikum
Kode kunstmuseer og komponisthjem får tilskudd til å videreutvikle Kulturmonitor.
- Sammenstilling av billettdata på tvers av systemer for et mer komplett bilde av publikum vil gi bedre analyser av brukermønster. Dermed blir det lettere å se muligheter for samarbeid på tvers av kulturinstitusjoner og med øvrige aktører utenfor kultursektoren. Dette er et prosjekt i samarbeid med 40 kulturinstitusjoner og Norsk Publikumsutvikling, som vil kunne få stor verdi for mange institusjoner over hele landet, forteller Aspli.
Neste søknadsfrist for ordningen er juni 2023.