Kulturrådet inviterer det visuelle kunstfeltet til seminar 20. august
Kulturrådet inviterer til seminar der vi presenterer en ekstraordinær utlysning for det visuelle kunstfeltet. Det lyses ut 1,25 millioner kroner til inntil fem aktører for å synliggjøre og markedsføre visuelle kunst. Det vil også bli presentert en ny rapport om markeds- og næringspotensialet i feltet og Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt vil dele erfaringer fra sitt forsøksprosjekt for det visuelle kunstfeltet.
Høsten 2019 iverksatte Kulturrådet et forsøksprosjekt for det visuelle kunstfeltet.
Satsingen er en del av Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt, der målet blant annet er å legge til rette for at aktører i kultursektoren styrker sitt inntektsgrunnlag og at kunst og kultur når ut til et større marked.
– Det visuelle kunstfeltet i Norge er sterkt, og produserer kontinuerlig kunstverk og ideer som mange flere enn i dag ville hatt utbytte og glede av. Heldigvis er det nå et styrket engasjement i feltet for å lære mer om hvordan vi kan invitere flere inn, og jeg tror Kulturrådets forsøksprosjekt kan være et viktig verktøy i dette arbeidet, sier Johanne Nordby Wernø, som har ledet Kulturrådets prosjektgruppe med aktører fra feltet.
Delta fysisk eller digitalt
På seminaret vil Kulturrådet dele erfaringer fra forsøksprosjektet så langt, lansere en ny rapport om markeds- og næringspotensialet i feltet, og presentere retningslinjene for en ekstraordinær utlysing med søknadsfrist 15. september.
Seminaret avholdes på Sentralen i Oslo. Med gjeldende smittevernregler er det kapasitet til maks 100 personer sittende på stoler, og det stilles krav til påmelding. Arrangementet vil også bli strømmet.
Rapportlansering
Rambøll har på oppdrag fra Kulturrådet levert en ekstern kartlegging som gir innsikt i hvordan virksomhetene på det visuelle kunstfeltet planlegger og iverksetter markedsrettet aktivitet. Kartleggingen har fått tittelen «Det visuelle feltets markeds- og næringspotensial» og fokuserer på hvilke planer og aktiviteter de ulike virksomhetene har og hvordan de bygger kunnskap om ulike målgrupper blant publikum.
Rambøll vil selv presentere arbeidet og hovedfunnene i rapporten. Alle som melder seg på seminaret vil få tilsendt rapporten i forkant av arrangementet.
Her kan du laste ned rapporten: Det visuelle kunstfeltets marked- og næringspotensial fra Rambøll.
Presentasjon av retningslinjer
I august lyser kulturøkonomiprosjektet ut inntil 1,25 millioner kroner til et mindre antall prosjekter. Kulturrådet vil inngå kontrakt med inntil fem aktører som ønsker å synliggjøre og markedsføre det visuelle kunstfeltet, og bidra til at aktører i feltet på kort eller lang sikt kan øke sine inntekter.
Utlysningen vil ha søknadsfrist 15. september, og retningslinjene vil bli presentert på seminaret.
Panelsamtale og ekspertinnspill fra feltet
I januar opprettet kulturøkonomiprosjektet en ekstern prosjektgruppe, satt sammen av et knippe ressurspersoner med bred kompetanse fra det visuelle kunstfeltet. Gjennom seks møter denne våren har de bidratt med sin ekspertise og gitt råd om hvordan man best bør legge opp et slikt prosjekt. Prosjektgruppa deltar på seminaret og vil dele sine erfaringer gjennom en samtale med gruppens leder, Johanne Nordby Wernø.
På seminaret vil det også bli innlegg fra blant andre Namra Saleem (journalist og informasjonsrådgiver hos TrAP), Anne Hilde Neset (direktør for Kunstnernes Hus), Ruben Steinum (styreleder for Norske Billedkunstnere) og representanter fra Kulturrådets administrasjon.
Les mer om seminaret og meld deg på her.
Les mer om prosjektgruppa her.
Om Kulturøkonomiprosjektet
Kulturrådet har igangsatt et 3-årig utviklingsprosjekt med tittel Kulturøkonomi. Målet er en styrket kunst- og kultursektor med økt inntjening. Prosjektet skal sette i gang både forsøks- og samarbeidsprosjekter, forskning og utredninger, rapporter og analyser.
Et av målene med utviklingsprosjektet er å bedre belyse det samlede økosystemet i kulturøkonomien: sammenhengene mellom kunstnerskap og kunstnerøkonomi, kunstprosjekter med offentlig støtte, institusjoner og kulturell og kreativ næring. Å samle og utvikle ny kunnskap om kultursektoren er et satsingsområde for Kulturrådet i perioden 2018-2022.
Kontaktperson
Henning Mongstad, henning.mongstad@kulturradet.no , seniorrådgiver kulturøkonomi
Mari Johansen, mari.johansen@kulturradet.no , tlf 400 16 191, kommunikasjonsrådgiver