Visjoner - Une Holden Vadstein
I kulturhusene for barn kunne stemningen og fargene ha vært mer tilpasset barnepublikummet og hva som ellers vises der – slik at man er forberedt på det man skal se eller høre, mener Une Holden Vadstein.
Une Holden Vadstein, 10 år, elev ved Oppsal skole og illustratør for Kunstløftets avis.
Redaksjonen har til denne enqueten laget noen spørsmål som helt klart retter seg mer mot voksne enn mot barn – så i samtale med Une på ti år endres spørsmålene litt underveis.
La oss begynne med å snakke om kunst – hva tenker du på når jeg sier kunst, hva er egentlig kunst?
– Alt.
Men er det da noe som ikke er kunst?
– Nei. Men noe kan være mer kunst enn noe annet.
Hva slags kunst liker du?
– Fargerik kunst. Det trenger ikke å forestille noe spesielt. Det kan være fargerike strimler, for eksempel.
Kunstløftet er hva vi kaller en støtteordning hvor kunstnere kan søke penger for å lage kunst til barn og unge. Den har eksistert i fire år. Det er kanskje litt rart å be deg om si hvorvidt du synes kunsten du opplever har blitt bedre på disse årene – men kanskje du kan si noe om den kunsten du opplever? Du ser for eksempel kanskje både såkalt voksenteater og barneteater – synes du det er stor forskjell?
– Jeg var på en voksenopera en gang, og da skjønte jeg ikke alt så godt. Men det var to damer og to menn og så kom det en mann som prøvde å lure mennene vekk fra damene. Men en annen gang så jeg en barneopera som het Et operaeventyr, og det skjønte jeg mye bedre. Det var veldig morsomt.
Hva slags kunst opplever du, la oss si i løpet av ei uke?
– Vi har faget kunst og håndverk på skolen. Der har vi blant annet laget biler med motor av musefeller og med CD-plater til hjul. Etterpå kjørte vi om kapp med bilene. Ellers opplever jeg været og naturen som kunst.
Hva er det som gjør at du opplever naturen som kunst?
– Naturen skifter farge hele tiden.
Det er litt rart å be deg om å ha forventninger til dette – men kan du kanskje si noe om hva slags kunst og kultur du ønsker deg, er det noen ting du tenker at mangler? Hvor mye kunst opplever du for eksempel gjennom Den kulturelle skolesekken?
– Jeg synes at det burde vært mer farger i byen, på bygninger og sånn. Noen steder kunne det vært mer fargerik belysning. Og så kunne jeg tenkt meg flere skulpturer av den typen som står på St. Olavs plass. Og at flere kunstverk kunne lages av resirkulerte ting. For eksempel kunne man lage et nytt bilde av alle de tomme bilderammene som fins.
– Jeg tror det har kommet noen musikere fra Den kulturelle skolesekken på min skole. De spilte på kasseroller, birimbao og lagde lyder med munnen. Jeg tror en av dem kom fra Brasil. Det var veldig bra.
Trenger vi egne arenaer for kunst for barn og unge – for eksempel egne teaterhus, konserthus og museumer for barn?
– Ja, noen, men ikke for mange slike. I kulturhusene for barn kunne stemningen og fargene ha vært mer tilpasset barnepublikummet og hva som ellers vises der – slik at man er forberedt på det man skal se eller høre.
Liker du noe kunst bedre enn annen?
– Ja. Jeg liker kunst jeg skjønner, og som er fargerik. Jeg liker ikke sort eller mørk kunst.
Men skjønner du et bilde eller en figur med masse farger, men som ikke forestiller noe?
– Det er i hvert fall lettere å få oversikt når noe har farger enn når det er helt mørkt. Og kanskje det ikke er noe å forstå, men heller noe å oppleve.
Hva med musikk, hva slags musikk liker du?
– Jeg liker rare lyder, eller noe som handler om noe – at man kan forestille seg en fortelling ut i fra musikken eller lydene. Eller at det er med sangtekst slik at man kan forstå hva som skjer. Eller sanger som handler om viktige ting.
Har du noen gang vært på en konsert der de spiller musikk du liker?
– Ja, sånn som den birimbao-musikken jeg hørte på skolen.
Litteratur – er det kunst?
– Ja.
Hva med teater, er det kunst?
– Ja.
Har du noen visjoner for feltet generelt de neste årene? Hvis du skulle se for deg en slags drømmeverden, hva slags kunst skulle vi ha? Er det noe du tenker vi skulle hatt mer eller mindre av?
– Litt sånn som jeg svarte i stad om at det hadde vært bra med mer farger rundt omkring.
Kunne kunstnere gjort noe annerledes?
– Ja. De kunne ha brukt mer farger.