Musikk
Kulturrådet forvalter landets største tilskuddsordninger på musikkområdet og har ansvar for å gi muligheter for virksomhet og utvikling i det frie profesjonelle musikklivet. Ordningene dekker hele produksjons- og formidlingskjeden og skal bidra til at et mangfold av musikk og kvaliteter blir skapt, produsert og formidlet til flest mulig. Ordningene er permanente kilder til stimulering og profesjonelle vilkår for aktørene og næringen i det frie feltet utenfor offentlig finansierte framførings- og utdanningsinstitusjoner, radio, tv og Den kulturelle skolesekken.
Antall søknader og tildelinger
Tabellen viser søknader som er behandlet av sittende råd og utvalg og vedtak gjort i 2022. Tildelingene er her uavhengig av budsjettår og omfatter både tildelinger innenfor det enkelte budsjettår og tilsagn om tilskudd i senere budsjettår. Eventuelle spillemidler og stimuleringsmidler er inkludert i tallene. Søknader som er avvist eller trukket er ikke med i tallgrunnlaget.
Tabellen tar ikke høyde for at enkeltsøknader kan være flyttet fra en tilskuddsordning til en annen, men telles under den ordningen det ble søkt til. Eventuelle manuelt førte vedtak er ikke inkludert i tallene.
Se tildelinger og søknader Norsk kulturfond 2020-22
Åpning av konsertarenaene – oppdemmet og ny produksjon ville ut
Da konsertarenaene kunne åpne uten begrensninger vinteren 2022 var forventningene store, med spenning knyttet til hvordan arrangører og festivaler skulle gjenoppta formidlingen av levende musikk og om publikum ville komme tilbake. Usikkerhet om planlegging og økonomigrunnlag for kunstnere og bransje med hovedinntekt fra konsert- og festivalvirksomhet har vært et hovedtema for hele musikkfeltet gjennom året. Gjennomgangen av makrotall for inntektene i konsertmarkedet i pandemiårene 2019- 2021 (Kunst i tall 2021) viser en brutal nedgang i inntekt på 70 %, mens andre deler av musikknæringen har hatt mindre endringer, så som vederlag for rettigheter, og inntekter fra innspilt musikk. Ved årsskiftet er det lite systematiske data for situasjonen i 2022, men organisasjoner og aktører melder om store forskjeller i økonomisk utgangspunkt og publikums tilbakekomst for ulike typer og størrelse på arrangementer, ulike musikkformer og sjangre og ulike alderssegmenter. 2022 viste også betydelige kostnadsøkninger grunnet økte priser og konkurranse om kompetanse og ressurser i sceneteknisk produksjon og støtteapparat.
Situasjonen for arrangørene ble lettet gjennom Kulturdepartementets midlertidige tilførsel av 27,5 mill. kroner i stimuleringsmidler til tilskuddsordningen for konsertarrangører i Kulturfondet. Disse ble delt ut i mai 2022 og har sannsynligvis holdt mange arrangører fra å nedskalere eller legge ned.
På tross av utfordringene har kunstnere og produsenter vist vilje til å komme ut med et stort volum av ny produksjon. Mange fikk arbeidsro til å skape og produsere under pandemien og Kulturrådets tilpasning av ordninger og ekstramidler i perioden bidro til dette. De nye produksjonene har i 2022 møtt et begrenset felt av arenaer og konsertdatoer fordi mange var belagt av konserter utsatt fra pandemitiden. Mens musikkordningene i Kulturfondet har stimulert komposisjon, innspilling, og preproduksjon under pandemien, har rådet i 2022 omfordelt 11,5 mill. kroner fra komposisjons- og produksjonsstøtte til turnéordningen med sterkt økte søknadstall, for å bidra til å få utøvere og deres produksjon ut på arenaene. For 2023 ventes en mer normal situasjon når det gjelder forholdet mellom ordningene.
I det gjenåpnede feltet legger Kulturrådet spesielt merke til trender som større bevissthet rundt kjønnsbalanse blant komponister, artister og musikere, flere nyetablerte musikere og artister, og fortsatt nye samarbeid på tvers av musikkuttrykk og sjangre.
Satsinger og bærekraft
Som oppfølging av rådets satsing Mangfold – flere stemmer, uttrykk og estetiske praksiser satt rådet av 3 mill. kroner til turnésatsingen - Nye stemmer og utøvere i etableringsfasen, som har truffet mange unge og uetablerte musikere. Dette er del av arbeidet for økt kulturelt og kunstnerisk mangfold i alle musikkordningene.
Fra 2022 har retningslinjer for musikkordningene for turné-, arrangør- og festivalvirksomhet stilt krav til at søkerne må gjøre rede for virksomhetenes tiltak for redusert miljø- og klimabelastning og andre tema som kulturelt mangfold, inkludering, tilgjengelighet og kjønnsbalanse. Hensikten er å skape refleksjon og å få bedre innsikt i hvordan det tenkes og jobbes rundt disse temaene blant musikkfeltets aktører.