Virkemidlenes treffsikkerhet
FLB forvalter tilskuddsordninger til produksjon og formidling av nye kunstverk i det frie feltet innenfor film, musikk, scenekunst, billedkunst og tekst. Som kollektiv kompensasjonsordning bidrar fondet til å styrke kunstnergrupper som helhet og sikrer at rettighetshavere som potensielt kan bli utsatt for privatkopiering av åndsverk, kan søke midler til nye kunstprosjekter og fortsette sitt kunstneriske arbeid.
Fondet skal fremme høy kunstnerisk kvalitet gjennom ordninger som både gir rom for uttrykk med åpenbart kommersielt potensiale og sikrer ytringsrom for nyskapende og utforskende kunst. Gjennom ordninger som fremmer samarbeid på tvers av kunstfelt bidrar også fondet til å bygge sterke kunstnerskap gjennom profesjonalisering og spesialisering i feltet.
Tilpasninger
Lengdekravet for musikkverk ble fjernet i oppstarten av 2021 og i tillegg ble det åpnet for at søkere med et begrenset offentlig driftstilskudd kan få tilskudd. Styret skal evaluere effekten av disse endringene etter et par år, men erfaringer så langt tyder på at dette åpner for et større mangfold og sjangerbredde blant søkerne og tildelingene.
Korona
Styret hadde tett dialog med alle fagutvalgene gjennom hele året og fikk jevnlige oppdateringer om ulike ringvirkninger av pandemien for kunstsektoren i 2022.
Gjenåpningen resulterte i et administrativt press på både produserende og utøvende aktører. Det var en generell fortetting hos arrangører, festivaler og visningssteder og mange musikere, ensembler, filmskapere og billedkunstnere rapporterte om utfordringer med å booke nye datoer. Samtidig var publikum avventende mht billettkjøp, og svakt forhåndssalg resulterte i en del avlysninger og at arrangører generelt booket forsiktig for å unngå halve saler i en tid med stor økonomisk usikkerhet.
Utøvere måtte gjøre prioriteringer og produsenter fikk utfordringer med å rekruttere medvirkende og planlegge perioder i utviklingsprosessen av produksjonene. Den generelle prisøkningen i samfunnet påvirket også økonomien i kunstfeltet mht leie av teknisk utstyr og lokaler, reiseutgifter på turneer, annonsering og honorar til promobyråer.
Musikk- og scenekunstfeltet hadde klart størst omsetningsfall som følge av pandemien, og særlig populærmusikkfeltet var hardt rammet. Styret prioriterte ordningene for nettopp disse gruppene i fordelingen av de 10 millionene av stimuleringsmidlene i mars.
Mangfold
Ordningene i Fond for lyd og bilde favner bredt og må være relevante for et stadig større mangfold i kunstfeltene. Enkelte ordninger i FLB er unike, mens andre ordninger bidrar til å styrke og utvide det kunstneriske tilbudet og gjennomførbarheten til prosjekter som også søker til andra nasjonale fond som NKF, NFI, FFUK og Fritt Ord. Begge tilnærminger har stor betydning for sitt kunstfelt og FLB har derfor en viktig funksjon i dette virkemiddelapparatet.
Kjønnsbalansen i søknadene er generelt bra og det er rimelig god spredning på sjanger innenfor de ulike kunstuttrykkene og god variasjon på alder og mellom veletablerte kunstnere og nye stemmer. Den geografiske fordelingen er kun basert på søkers adresse og gjenspeiler ikke bosted for andre medvirkende eller gjennomføringssted for prosjektet. Dette bidrar til et noe upresist bilde på geografisk fordeling.
Styre og fagutvalg har arbeidet med bevisstgjøring og implementering av en mer kompleks forståelse av mangfoldsdimensjoner i diskusjoner rundt kvalitetsforståelse i utvalgene. Flere av utvalgene uttrykker bekymring for underrepresentasjon av ulike grupper, noe som kan indikere hvilke miljøer ordningene er kjent for og oppleves som relevant for. Samtidig understreker utvalgene at søknadsskjemaene ikke gir et godt nok grunnlag for å kunne vurdere representasjon fra ulike grupper. Mangfoldet, eller mangelen på mangfold, innen visse sjangre peker også på en rekrutteringsutfordring som starter lenge før søkere kvalifiserer til å søke tilskudd i Fond for lyd og bilde.